Kertészet

Indul a szezon, de máris gondok vannak a dinnyével

A termés várhatóan kiváló minőségű lesz, a mennyiséggel sincs probléma, az árak viszont helyenként a mélyben vannak.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), a Földművelésügyi Minisztérium (FM) és az Agrármarketing Centrum (AMC) idén is folytatja dinnye fogyasztásösztönző kampányát. A „Nyár, dinnye, szeletem” elnevezésű kampányban résztvevő kereskedelmi áruházláncok budapesti és vidéki üzleteiben július 6-tól augusztus 20-ig hét héten át, hetente két napon kóstoltatják és népszerűsítik a hazai dinnyét.

Magyarországon jelenleg mintegy 5 ezer hektáron folyik görögdinnye-termesztés, idén országosan közel 200 ezer tonna termésmennyiségre számíthatunk. 

– A technológiai fejlesztés ezt az ágazatot is elérte, valamennyi termőkörzetben terjednek az új és korszerű termesztés-technológiai módok – mondta Czerván György, az FM agrárgazdaságért felelős államtitkára a kampányindító sajtótájékoztatón.

Czerván György: Csökken a 8-10 kg-os dinnye iránti kereslet – fotó: agrotrend.hu

A technológiai fejlődés jól nyomon követhető, a legtöbb termőkörzetben már szinte teljes mértékben oltott dinnyét, valamint új fajtatípusokat is (különleges, feketehéjú és sárgahúsú magnélküli) termesztenek.

Az oltott dinnyetermesztés már egy modernebb termesztés-technológiát képvisel, mely nagyobb hozammal jár és egészségesebb növényállományt eredményez, valamint kisebb a minőségromlás és nem kell 5-6 éves vetésforgót alkalmazni.

– Országos szempontból is nagyon fontos a görögdinnyeexportunk, aminek idei mértéke elérheti a 80 ezer tonnát – ismertette az államtitkár. Főbb piacaink gyakorlatilag állandóak, Németországba, Lengyelországba, Csehországba és a Balti államokba kerülhet magyar dinnye. 

A hazai piac évente 120-150 ezer tonna dinnyét vesz fel, míg a görögdinnye-fogyasztásunk időjárástól függően 13-15 kg körül alakul egy főre vetítve.

Európa szerte meghatározó a magyar dinnye – fotó: Gyulai Tóth Zoltán/NAK

Egyre népszerűbbek a könnyebben szállítható és hűthető 4-6 kg súlyú dinnyék, valamint folyamatosan növekszik az igény a magnélküli dinnyékre, nem csak az export, hanem a hazai kereslet esetében is.

– A dinnytermelők a hektáronkénti 70 ezer forintos területalapú támogatás mellett 2015-től ún. termeléshez kötött támogatást (86 e ft/ha) is kapnak. A két támogatási jogcímmel is szeretnénk segíteni a dinnyetermesztés jövedelmezőségét – hangsúlyozta Czerván György.

A tavalyi évhez képest tizedével nőtt a sárgadinnye termőterülete, amit mintegy 600 hektáron termesztenek, a minőségi fejlődés itt is tapasztalható. A hazai piac egyre nagyobb mennyiséget igényel, cél, hogy – az import csökkentésével – nagyobb szerepet kapjon a magyar sárgadinnye is.

Győrffy Balázs: Az ágazat eltökélt szándéka, hogy mintegy 20 százalékkal növelje az export volumenét – fotó: agrotrend.hu

– Az elmúlt időszakban jelentős beruházások, fejlesztések történtek, aminek következménye az is, hogy a hektárköltségek 3-4-szeresére emelkedtek – jelentette ki Győrffy Balázs, a NAK elnöke. – A hosszú távok célok megvalósítása érdekében megalakult a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete – tette hozzá.

Daróczi László, az AMC ügyvezetője arról beszélt, hogy az augusztus 20-ig tartó dinnye kóstoltatásokkal a hazai dinnyefogyasztás szintjét szeretnék megemelni, s bizakodással indulnak a kampánynak, hiszen 2016-ban, 1 hónap alatt a bevásárlóközpontokban átlagosan, a kampány által elért területeken 20 százalékkal nőtt a dinnyék iránti kereslet.

Pócs János (Fidesz) országgyűlési képviselő a hevesi és jászsági dinnyetermelők nevében szólva elmondta: a jó minőségű dinnye hektáronkénti előállítási költsége megközelítheti a 2 millió forintot is. Ma a fogyasztóknak a jó minőségű dinnye 140-160 ft-ért érhető el, ezzel szemben a Tesco áruházakban a többi áruházláncnál olcsóbban – kilónként 99 forintért –árulják a magyar görögdinnyét.

frissítés:
A NAK felszólította a Tesco-t, hogy azonnal vonja vissza a magyar termelőket megalázó és etikátlan akcióját.
Válaszolt a Tesco, közleményüket IDE kattintva olvashatják.

agrotrend.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés