Gazdálkodás

Szántóföld

A hét témája: Jócskán veszíthet jelentőségéből a repce

Az Európai Bizottság becslése szerint a repce termesztése az Európai Unió 28 tagállamában a következő években veszíteni fog jelentőségéből, melynek oka elsősorban a bioüzemanyagok iránti csökkenő kereslet. Ugyanakkor más olajnövények, pl. a szójabab is várhatóan nagyobb teret fognak nyerni az étolaj- és takarmánypiacon.

Jelenleg még a repce a legnagyobb arányban termesztett olajnövény az EU 28 tagállamában, ez azonban a következő években könnyen változhat. A csekély biodiesel-keresletnek és az importált repcének köszönhető növekvő konkurencia erős visszaesést okozhat az EU repceterületein. A bizottság úgy becsüli, hogy

a termőterület a 2030/31 gazdasági évig 6 millió hektárra zsugorodhat. Ez 0,5 millió hektárral lenne kevesebb, mint az elmúlt öt év átlaga

írja a topagrar.com.

A területcsökkenés nagyobb arányú lehet, mint amit a hozamnövekedés kompenzálni tud, így a termésmennyiség jelentős csökkenésére számíthatunk. Emellett eltolódás várható a keresletben is a repcétől más olajnövények irányába, elsősorban a szójabab felé.

fotó:123rf

Mindezekért elsősorban a takarmányszektor növekvő jelentősége felelős. A következő években a csökkenő bioüzemanyag-kereslettel párhuzamosan a takarmányiparban mutatkozó egyre nagyobb kereslet lesz ez Európai Unióban a takarmánynövények termesztésének hajtóereje.

Ez a szójababnak fog kedvezni, mivel a repcével szemben magas a fehérjetartalma, és különösen kedvező az aminosav összetétele.

A repcetermesztés az Európai Unió 28 tagállamában a bizottság becslése szerint a 2030/31 gazdasági évben már csak 20,7 millió tonna lesz, egy millió tonnával kevesebb, mint ami a jelenlegi 2017/18 gazdasági évben várható. Az Európai Unió szójababtermesztése 2030/31-ben várhatóan eléri a 3 millió tonnát, ez 0,3 millió tonnával lesz több, mint az aktuális gazdasági évre vonatkozó becslés. A napraforgó-termesztés növekedésére is számíthatunk, mely az étolaj iránti növekvő kereslet előnyeit élvezi majd.

agrotrend.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés