Hírek

A hazai paprika értékei – Ismerni, értékelni és megfizetni

A magyar fűszerpaprika kivitel nagy része európai snackekbe kerül. A fűszerpaprika-feldolgozás hagyományos, a tájegységre jellemző módszereivel ismerkedhetnek meg azok, akik szombaton ellátogatnak az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkba.

fotó: opusztaszer.hu

A tengeren túlról a Balkánon keresztül érkezett fűszerpaprikát a Dél-Alföldön minden bizonnyal a szeged-alsóvárosi ferences szerzetesek ültettek először, kezdetben dísznövényként nevelték, majd később gyógyításra is használták. A paprikás pálinkával külsőleg rovarcsípéseket kezeltek, elfogyasztva pedig "a háromnapos hideglelés", a malária gyógyítására alkalmazták.

A fűszernövényt a 18. század második felében kezdték el nagyobb területeken termeszteni a Kárpát-medencében, a 19. század elején pedig a Szeged környéki tanyákon is megjelent, majd a térség egyik jellegzetes kultúrnövényévé vált. A paprika hagyományos feldolgozásának eszközeit az emlékpark skanzenjében egész szezonban láthatják az érdeklődők – közölte Kodácz Csengele, az intézmény marketingvezetője az MTI-vel.

A skanzenben, az alsóvárosi portán a látogatók paprikafűzért készíthetnek és megismerkedhetnek a paprikatörés régi módszerével, a külüzéssel is. Aki feláll a lábítós mozsárra, még kóstolót is vihet a vasárnapi levesbe a finom édesnemes paprikából. A portán népi gyermekjátszó várja a legkisebbeket, az Olvasókörnél kemencében sülnek a finomságok, a Községházánál a bútorfestést próbálhatják ki az érdeklődők. A Szegedi tanyánál pedig erre a napra üzembe állítják a járgányos paprikamalmot is, lóval hajtott darálóval aprítják föl a kiszárított fűszerpaprikát.

fotó:123rf

Európai snackekbe kerül a magyar fűszerpaprika kivitel nagy része – tájékoztatott közleményében az Intersnack Magyarország Kft.

A Chio termékek gyártója, az Intersnack idén 200 tonna hazai fűszerpaprikát vásárol Magyarországon, ezzel továbbra is az egyik legnagyobb hazai fűszerpaprika exportőrök közé tartozik. A cégcsoport kizárólag minőségi magyar őrleménnyel gyártja egyik legfontosabb termékét, amelyet további négy európai gyárban is használnak, és 13 piacra jut a vele ízesített snackekből. 

Szabó Gábor, az Intersnack Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok vezetője szerint évente kb. 3500 tonna paprikaőrlemény készül Magyarországon, és ebből 500 tonna kerül külföldre. Így az Intersnack a meghatározó exportőrök közé számít.

Az igazgató szerint a hazai fűszerpaprika-piac legnagyobb problémája nem csak a termőterület drámai csökkenése és az importpaprika mennyisége, hanem hogy míg német fogyasztók értékelik és meg is fizetik a minőségi paprikát, a magyarok nincsenek tisztában a hazai paprika értékeivel.

„A fogyasztók többsége sajnos nem tudja, milyen a jó minőségű paprika és így a piacon a gyenge portéka is vevőre talál. Pedig a megfelelően feldolgozott magyar paprika aromája és ízesítő képessége messze felülmúlja az import termékekét, ráadásul mikrobiológiai vagy toxikológiai szempontból is a legtisztábbnak számítanak.”

– mondta Szabó Gábor.

agrotrend.hu 

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook