Hírek

A magyar borkiválóságok a nemzetközi áruházláncot is meghódították

Óriási eredmény, hogy idén először a Nemzeti Borkiválósági Programnak sikerült az egyik nemzetközi áruházlánccal összefognia, így az általa kiválasztott 124 fajta bor ott van az Auchan polcain. Ez további lehetőségeket is jelent a borászatok számára, a vásárlók pedig kiváló, jó ár-érték arányú borokhoz juthatnak.

Kiss Elizával, a Földművelésügyi Minisztérium kiemelt borágazati feladatokért felelős miniszteri biztosával, a Nemzeti Borkiválósági Program ötletgazdájával, eredetvédelmi szakértővel erről, továbbá a bormarketingről és a következő Országkóstolóról beszélgettünk.

– Idén a Furmint éve van. Hogyan kezdődött ez a sorozat, miről szól pontosan a Nemzeti Borkiválósági Program?

– Amikor öt évvel ezelőtt elindítottuk a Nemzeti Borkiválósági Programot, az volt a célunk, hogy a borászok piacra jutását támogassuk.

Egy olyan marketingfelületet bocsátunk rendelkezésükre, ahol nemcsak a boraik jelenhetnek meg, hanem pincészetüket is bemutathatják.

Ezáltal az érdeklődők a magyarországi borrégiókról is hasznos információkat kapnak, amelyeket a Borkiválóságok Könyvében találhatnak meg. A kötet kétnyelvű, hiszen nemzetközi piacokra is szántuk, hogy a hazai borászokat a külföldi fogyasztókkal is „összehozzuk”.

Kiss Eliza: számunkra a bor nagyon fontos agrártermék – fotó: kormany.hu

A program további részei – amelyekkel szintén sokat foglalkozunk – az oktatás, a kutatás, a különböző szőlőfajták, valamint a szőlészet és borászat borgazdaságot érintő határterületei.

– Az eltelt öt év alatt mennyit fejlődött ez a terület, hogyan alakult a bormarketing?

– Az államnak ugyan nem feladata, hogy a borászok marketingese legyen, a program ugyanakkor lehetőséget, segítséget nyújt számukra. De helyi szinten természetesen mindenkinek keményen meg kell dolgoznia a sikerért.

Mivel a bormarketing a Magyar Turisztikai Ügynökséghez tartozik, valójában inkább turisztikai kérdésként jelenik meg a bor. Számunkra a bor nemcsak egy termék, amit elfogyaszt a turista, amikor egy-egy borvidéken eltölt néhány vendégéjszakát, és közben fürdik, múzeumot és mindenféle turisztikai attrakciókat nézeget. Számunkra a bor nagyon fontos agrártermék, hiszen a mi felelősségünk a termőföldtől az asztalig tart.


Az Auchan áruházak borkínálatának 98 százaléka magyar – fotó: FM

Óriási eredmény, hogy idén sikerült a legnagyobb áruházlánccal, az Auchannal összefogni, és a mi általunk kiválasztott borok közül 124 tétel került belistázásra. A szakemberek által kiválasztott, minőségbiztosított borok mellé még egy könyvet is tettünk marketingelemként. Az, hogy ezeket a palackokat egy nagy bevásárlóközpont piacterén a mindennapi vásárlások során is meg lehet venni, fontos visszajelzés számunkra a kereskedelmi oldalról. Segítség a borászoknak is, hiszen ez a lényeg, hogy el tudják adni a bort.

– Milyenek az első visszajelzések?

– Nemcsak arról a 124 borról van szó, amelyet az egyik nemzetközi áruházlánc a mi javaslatunkra újonnan belistázott, hiszen korábban is voltak olyan boraik, amelyek időközben nálunk is borkiválósággá váltak, tehát nyilvánvalóan hatalmas kínálattal rendelkeznek.

A borban ott van a jelen élménye és a jövő lehetősége – fotó: kormany.hu

Ám az, hogy ezt a 124 új bortételt az Országos Borszakértő Bizottság döntésében bízva átvettek, további lehetőség a borászatok számára. A fogyasztók részéről is megvan a pozitív visszajelzés, hiszen kiváló, ráadásul jó ár-érték arányú borokhoz juthatnak hozzá.

– Mi a program menete?

– Az ősz az Auchanban mindig a borok évszaka, így egészen október végéig, november közepéig meg lehet találni ezeket a borokat az áruházlánc 20 üzletében. A közös kampányunk október 1-jén indult, az elmúlt napokban Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter személyesen ismertette sajtótájékoztató keretében az eredményeket.

Természetesen várjuk a további visszacsatolásokat is a borkiválóságokról, hogy lássuk a piaci mozgásokat, mire van igény.

Ezekkel az információkkal is segíteni kívánjuk a termelőket.

– Hogyan kerülhetnek be ebbe a körbe a borászok? Mi a kiválasztás alapja?

– Minden évben meghirdetjük az úgynevezett Országkóstolót. Ezt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) Borászati Igazgatósága végzi, az Országos Borszakértő Bizottsággal karöltve. Egyébként is a NÉBIH dönt minden bor magyarországi forgalomba hozatalának engedélyezéséről, így a bortételek leadása a borászok számára nagyon kényelmes.

A következő Országkóstolót 2018 februárjában indítjuk.

A jelentkezés egyszerű, nincs nevezési díj sem, sőt a borászok által nevezett borokat ki is fizeti a minisztérium. Mindössze árkategóriákat határozunk meg, a borászoknak pedig vállalniuk kell, hogy biztosítják a szükséges kereskedelmi mennyiséget annak érdekében, hogy ha termékük bekerül a Borkiválóságok Könyvébe, akkor a fogyasztók valóban hozzájuthassanak.

Jövőre valamelyik kék szőlőfajtából készült bor lesz 2018 kiválasztott bora – fotó: kormany.hu

Amikor beérkeznek a borminták – körülbelül 1000-1100 vörös, fehér és rozé ­–, akkor összeül az Országos Borszakértő Bizottság, és 5-10 napon keresztül kóstol. Az első körben ­– ez az úgynevezett szétlövés – kiválasztják a továbbjutókat. Ezeket azután már úgy kóstolják, hogy a borleírásokat is készítenek hozzájuk, illetve döntenek a top kategóriába tartozókról is. Tulajdonképpen ezek képezik majd a könyv gerincét.

– Jelenleg hányan tartoznak a borkiválóságokhoz?

– Idén a portfólióban nagyjából 500 pincészet körülbelül 600 tétele szerepel – fehér, vörös és rozé egyaránt. Tehát  igen széles a skála, mindenki megtalálhatja a maga kedvencét.

– Mire számítanak, milyenek lesznek az idei borok?

– Tapasztalataim szerint az idei szüret eddig  kedvezően alakult, annak ellenére, hogy túléltünk egy nyári jégveréses és egy aszályos időszakot, és éppen a megfelelő ütemben jöttek az esőzések is. A mostani csapadék ugyan nem hiányzott, de megint napsütéses időszak ígérkezik, tehát még fokozódhat a cukortartalom. Tokajban is ki lehet tolni az aszúsodási folyamatot. Úgyhogy bár a mennyiség kevés lesz, de minőségében kiváló évjáratra számítunk.

agrotrend.hu / E. G.

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés