Hírek

Az agrárdigitalizáció már nem a gumicsizmáról szól

A mezőgazdaságot és az élelmiszeripart különösen veszélyeztető munkaerőhiány-kérdés megoldásának egyik legfontosabb pillére a magyar agrárium megfiatalítása. Akkor fogunk tudni lépést tartani a világ mezőgazdaságával és élelmiszeriparával, a körülöttünk egyre gyorsuló agrárdigitalizációs piaci környezettel, ha a felnövekvő generáció is látja, hogy jövedelmező az ágazatban dolgozni. Ondré Péterrel, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

– A hazai agrártársadalom elöregedése egyértelmű problémát jelent. A pályaválasztás előtt állókat milyen érvekkel lehet megfogni és a vidékfejlesztés felé terelni? Évek óta szó van erről.

– Világosan látszik, hogy a magyar vidék megfiatalítása létszükséglet. A világpiacokon 2050-re körülbelül 60 százalékkal lesz nagyobb az élelmiszerigény, emellett pedig az erőforrásaink, a víz és a megművelhető termőföld mértéke drasztikusan csökken. Szükség van tehát a modern, hatékony technikai eszközök és módszerek alkalmazására, amire a fiatalok fogékonyak.


Ondré Péter: Ez egy trendi szakma, igenis menő mezőgazdásznak lenni – fotó: agrotrend.hu

Tudniuk kell, hogy

egyrészt jövedelmező az agráriumból élni, másrészt pedig már rég nem csak a gumicsizmáról szól, hanem a GPS vezérelte traktorról és a gazdálkodás során keletkező adatok általi termelésoptimalizációról.

Arra lenne szükség, hogy minél többen döntsenek úgy, hogy az agráregyetemek és agrárszakképzés irányába kívánnak tovább tanulni, de a munkáltatóknak is ki kell venni a részüket a fiatalok megszólításából. A gazdaságok működésének mélyebb szinten történő megismertetése és az elérhető jövedelmi szintek bemutatása már önmagában jó hatással lehet, ezért a munkáltatóknak is jelentős feladatai lesznek e téren a következő években.

– Az Agrármarketing Centrum kampányainak is fontos célközönsége a fiatalság.

– Valóban, hiszen nélkülük nem valósulhat meg intenzív, a mostaninál is magasabb mennyiségű és minőségű mezőgazdasági és élelmiszeripari termelés. Alapvetően két feladat köré csoportosul a munkánk: egyfelől a belföldi fogyasztásösztönző kampányokkal szeretnénk bizonyos ágazatokban az élelmiszerek fogyasztását növelni, ami óriási kihívás, hiszen attitűdváltás mellett tudatos cselekvésre kell ösztönöznünk az embereket.


Nagy István agrárminiszter az idei Farmer Expón – fotó: AM

Folyamatosan elemeznünk kell a piaci változásokat, és meg kell találnunk azokat a legújabb marketingeszközöket, -technikákat, amelyekkel a kívánt célt el tudjuk érni. A másik a kiváló minőségű magyar mezőgazdasági termékek és magyar élelmiszeripari termékek exportpromóciója.

Ez azt jelenti, hogy

meg kell lelnünk azokat a külpiacokat, ahol a magyar termékeknek helye van, és el kell érnünk azokat a magyar termelőket is, akik az adott külpiacra megfelelő minőségű, megfelelő árú és mennyiségű termékeikkel be tudnak törni.

Éves szinten 10-20 hazai és nemzetközi kiállításon tudunk támogatásunkkal kedvezményes feltételek mellett megjelenést biztosítani a hazai termelőknek és élelmiszeripari gyártóknak.

– A fogyasztásösztönző kampányok során mire helyezik a hangsúlyt? Mivel lehet a magyar vásárlókat ösztönözni, hogy itthon előállított termékeket válasszanak az importtal szemben?

– A kampányoknak az a céljuk, hogy olyan folyamatokat és információkat tudatosítsunk, amelyeket az emberek eddig elengedtek a fülük mellett. Mivel a magyar mezőgazdaságra és élelmiszeriparra is hatással vannak a világpiaci kilengések – gondoljunk például az orosz embargóra – bizonyos termékek belföldi fogyasztásának ösztönzésére világszerte szükség van.


 A „Kapj rá!” standján a halkolbász ízén túl receptfüzetekkel és gyermeksarokkal is ismerkedhettek a Csabai Kolbászfesztivál látogatói – fotó: AMC

Ennek a folyamatnak szerves része a technika és a tartalom is. Igénybe kell venni a legújabb marketing- és kommunikációs eszközöket, az internet és a közösségi média adta lehetőségeket. A kampányainkhoz tartozó rendezvényeken a különböző termékeket közelebb tudjuk hozni a fogyasztókhoz, hiszen a kóstoltatások révén megismerhetik a kulináris újdonságokat és az egyes ételek élettani hatásait is.

A tartalmat tekintve az őszinte, világos, tisztán megfogalmazott információk átadására koncentrálunk.

Óriási hatékonysággal lehet embereket elérni, és egy olyan szervezet számára, mint az Agrármarketing Centrum, amely állami forrásokból gazdálkodik, kiemelten fontos, hogy hatékonyan, minél kedvezőbb áron tudja a kampányait megvalósítani.

– A következő időszakban melyek azok a területek, amelyek kiemelt figyelmet kapnak?

– A mézfogyasztást ösztönző kampányunkat december közepéig óriási szorgalommal és elszántsággal folytatjuk. A jelenleg is futó „Kapj rá!” kampányunk keretében a halfogyasztás fontosságára és egészséges voltára világítunk rá, rendezvényeken jelenünk meg standjainkkal, de egy országos médiakampánnyal is készülünk.


A december közepéig tartó kampány részeként 150 ezer mézcsomagban részesülnek a jövő mézfogyasztói – fotó: agrotrend.hu

Ezek mellett még idén útjára indítjuk a sertésfogyasztást ösztönző kampányunkat. A hazai sertéspiacnak hatalmas kihívást jelentett, hogy az afrikai sertéspestis megjelenése következtében elvesztettünk bizonyos piacokat. Ezek a hatások a belföldi fogyasztás növelésével valamelyest kompenzálhatóak, finomíthatóak.

Jelenleg is zajlik almakampányunk, az étkezési alma fogyasztását vidéki rendezvényeken, sajtótájékoztatókon és termelői piacokon erősítjük. Mindezek mellett pedig hamarosan belekezdünk egy juh- és nyúlfogyasztást ösztönző promócióba is.

agrotrend.hu / Erdei Gabriella

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés