Hírek

Érdemi alternatíva: a bioüzemanyagokkal nem csak pénzt spórolhatunk

Amikor a világ vezető hatalmai kereskedelmi háború küszöbén állnak, felértékelődik a stabil piacok fontossága. Ösztönözni kell, ha egy ágazat klímabarát módon tud növekedést elérni, úgy, hogy közben a mezőgazdasági termelők számára hosszú távra stabilizálja az árakat és a keresletet. Ezt az összefüggést, a bioüzemanyagok esetében az EU-n kívül már több ország felismerte.

Arról, hogy valójában 2020 után mi várhat a bioetanolra Európában, és mennyire nyitott a világ a bioüzemanyagokra, Reng Zoltán, a bioetanol-gyártásról is ismert Hungrana Kft. vezérigazgatója beszélt.

Reng Zoltán, a Hungrana Kft. vezérigazgatója

A Párizsi Klímaegyezmény keretében a világ majd minden országa célul tűzte ki, hogy a klímaváltozás ellen érdemi intézkedéseket kezdeményez. Ennek keretében vállalták, hogy az üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátását redukálják. Ennek egyik meghatározó területe a fosszilis üzemanyagok csökkentése, melyek egyik érdemi alternatívája a bioetanol és biodízel alapú üzemanyagok. Hosszú távon már más megoldások is szóba jöhetnek (pl.: elektromos autózás), de technológiai és infrastrukturális okokból ezek elterjedése lassú.

Az egyes elemzések 2040-re jósolják ezen technológiák tömeges elterjedését. Emiatt a meghatározó fejlett (pl.: USA) és fejlődő országban (pl.: Kína, Brazília) állami támogatásokkal, illetve szabályozással segítik a bioetanol és biodízel alapú üzemanyagokat. Ezzel egyrészt érdemben járulnak hozzá az ÜHG csökkentéshez, másrészt segítik a mezőgazdasági termelőket. Mind a két szempont fontos.

A biodízel közel 60%-os és a bioetanol akár 70% feletti ÜHG-megtakarítást jelent a fosszilis üzemanyagokhoz képest, emellett jelentős és stabil piacot biztosít a termelőknek. Mondani sem kell, hogy egy olyan időszakban, amikor a korábban együttműködő nagyhatalmak kereskedelmi háború szélére sodródtak, akkor a kiszámítható stabil piac a világ valamennyi termelője számára különösen fontos értékkel bír.

Uniós szinten jelenleg vita van a szabályozás felülvizsgálatának irányáról, azonban tagállami szinten egyre többen ismerik fel, hogy mennyire fontosak lehetnek a bioüzemanyagok.

– Erre a legjobb példa, hogy Európában egyre több országban kerül bevezetésre az az E10 nevet viselő üzemanyag, melyben 10% a részaránya a bioetanolnak. Az E10 jelenleg Belgiumban, Finnországban, Franciaországban és Németországban áll rendelkezésre, de a közel jövőben Hollandiában is elérhető lesz az autósok számára. Franciaországban évről évre növekszik a benzinpiaci részesedése, Finnországban a benzineladások 2/3-át az E10 adja – mondja Reng Zoltán.

Mivel ez az üzemanyag megfelel az EU által hatályban lévő Megújuló Energia irányelvnek és Üzemanyag Minőségi irányelv szabályozásnak (1 liter konkrét üzemanyagnak 6% ÜHG-megtakarítást kell elérnie), és a tagállamok megújuló energiaforrásokra vonatkozó kötelezettségeiket sikerrel akarják végrehajtani, így várhatóan egyre nagyobb teret hódíthat majd a magasabb bioetanol részarányt tartalmazó üzemanyag

 – teszi hozzá a szakember.

De hogyan is készül a bioetanol?

A megújuló etanol szinte kizárólag Európában termesztett gabonafélékből, például kukoricából állítható elő, és gyártása során a megmaradt melléktermékből magas fehérje- és nyersrosttartalmú állati takarmány gyártható.

A bioetanol fenntarthatónak minősül, hiszen 70% az üvegházhatást okozó gázok megtakarítása a fosszilis benzinnel szemben.

Az Európában értékesített legtöbb benzin már tartalmaz etanolt.

Az Európai Unió 10 legnagyobb bioetanol-gyártó országa között szerepel Magyarország, a Hungrana Kft. a második legtöbb bioetanolt előállító gyár hazánkban. Különös jelentőséggel bír tehát hazánk számára minden szabályozás, uniós döntés, mely a bioüzemanyagok jövőjét érinti, hiszen a kukoricatermelők számára a Hungrana biztos piacot jelent, tudja, hogy a megtermelt alapanyagot van hova értékesíteni.

– Stabil partnerkapcsolataink, a gazdákkal folytatott folyamatos párbeszéd értelmében úgy véljük, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy a bioüzemanyagok jövőjét tekintve milyen döntés születik Brüsszelben a 2020-tól életbe lépő szabályozásra vonatkozóan, és az is nagy kérdés még, hogy mekkora döntési hatáskört hagynak majd a tagállamoknak – vélekedik a vezérigazgató. – Számunkra nagyon előremutató, hogy egyre több országban kapható már és egyre több üzemanyaggyártó vállalat portfoliójában megjelent az E10, mely 10%-ban tartalmaz bioetanolt, és mely az európai benzines gépjárműpark 90%-ával kompatibilis – teszi hozzá.

– Véleményem szerint az unió által meghatározott célok eléréséhez elengedhetetlen a bioüzemanyagok, a bioetanol bevonása a közlekedésbe. Az éves magyar kukoricatermelésből (8-9M tonna) a Hungrana közel 1,2 millió tonna kukoricát vásárol fel, amennyiben az E10 bevezetésre kerülne akkor ez a mennyiség növelhető lenne. Ezzel párhuzamosan az állattartók számára is nagyobb mennyiségben tudnánk magas fehérje tartalmú takarmányt előállítani – összegzi a vezérigazgató.

Érdemes tudni, hogy az üzemanyagokban az etanol részarányának növelése milyen előnyökkel járhat.

  • A megújuló etanol benzinbe való keverése csökkenti az ÜHG-kibocsájtást
  • Csökken Európa közlekedési ágazatának szén-dioxid kibocsájtása
  • Csökken a légszennyezettség
  • A 2020-ra kitűzött célhoz közelebb kerülünk
  • 20%-os ÜHG-kibocsátáscsökkentés 1990-hez képest
  • 20%-os energiahatékonyságnövelés
  • 20% megújuló energia az európai energiaszerkezetben
  • Növekvő kukoricafelhasználás hazánkban, vagyis kevesebbet kell nagy távolságokra elszállítani – ÜHG-megtakarítás, GDP-növekedés
  • Növekvő magas fehérjetartalmú takarmány, így csökkenthető a GMO szójaimport

(x)

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés