Hírek

Slágertermék – szigorú feltételekkel

Az aztékzsályamag az Európai Unióban ún. „új élelmiszernek” minősül. Pozitív tulajdonságai mellett a „chia magnak” lehetnek káros egészségügyi hatásai is. Forgalmazásának és üzleti célú felhasználásának is szigorú feltételei vannak.

Napjaink egyik slágerterméke a „chia mag”. Azt azonban kevesen tudják, hogy ez az új élelmiszerek kategóriájába tartozó termék kizárólag előrecsomagolt formában vagy csak bizonyos termékek összetevőjeként, szigorú feltételek mellett értékesíthető. 

Az azték zsálya, ismertebb nevén chia, egy a menta nemzetségébe, az árvacsalánfélék családjába tartozó, Közép- és Dél-Mexikóban, valamint Guatemalában őshonos virágzó növényfaj.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) összegyűjtötte a „chia mag” forgalmazáshoz kapcsolódó legfontosabb tudnivalókat.

A „chia mag” (hivatalosan magyarul aztékzsályamag) egy egynyári lágyszárú növény, az azték zsálya magja. Nagy arányban tartalmaz rostot, fehérjét, omega-3 és omega-6 esszenciális zsírsavakat. Magas rost tartalma (18-30%) miatt fontos szerepet játszhat a napi ajánlott rostbevitel biztosításában.

Pozitív tulajdonságai mellett azonban a „chia magnak” lehetnek káros egészségügyi hatásai is. Magas rosttartalma miatt túlzott fogyasztása emésztőrendszeri problémákat is okozhat, ezért napi 15 gramm „chia magnál” nem lehet többet fogyasztani. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) állásfoglalásaiban megemlíti, hogy nem zárható ki az aztékzsályamag esetleges allergizáló hatása sem, néhány esetben ugyanis keresztallergiás reakció lépett fel a szezámmagra, illetve a mustárra érzékenyeknél.

Fotó:Pixabay

Az aztékzsályamag az Európai Unióban ún. „új élelmiszernek” minősül. Az új élelmiszerek forgalmazását szigorú és speciális engedélyezési folyamat előzi meg, amit – a tagállamokkal együttműködve – az Európai Bizottság végez.

Hazánkban – a Földművelésügyi Minisztérium januárban megjelent 1/2017. (I.3.) rendelete szerint – az új élelmiszerek forgalmazására irányuló kérelmeket a földművelésügyi miniszterhez kell benyújtani, azok elsődleges értékelését pedig a NÉBIH végzi el az OGYÉI szakértői véleménye figyelembevételével, és ezek alapján történik az engedély kiadása. A notifikációt, azaz az ún. lényegi egyenértékűség megállapítását (amikor egy, a Bizottság által már engedélyezett termékkel azonos tulajdonságú terméket szeretne forgalomba hozni valaki) a NÉBIH végzi. Az eljárás alól kizárólag az mentesül, aki már engedéllyel vagy notifikációval rendelkező cég termékét árusítja viszonteladóként vagy használja fel az engedélyező határozatokban szereplő termékkategóriákban.

Az engedélyezési, illetve a notifikációs folyamat mellett a „chia mag” forgalmazásának és üzleti célú felhasználásának is szigorú feltételei vannak. Ezek egyike, hogy a vásárlók számára az aztékzsályamag önmagában kizárólag előrecsomagolt formában értékesíthető, kimérve, azaz lédig termékként nem árusítható! Az aztékzsályamagot tartalmazó termék jelölésén fel kell tüntetni, hogy a napi bevitel legfeljebb 15 gramm lehet. A termékeken szerepelnie kell továbbá az „aztékzsályamag (Salvia hispanica)” feliratnak, illetve összetevőként is e néven kell feltüntetni a felhasznált anyagok csökkenő mennyiségi sorrendjében.

Összetevőként jelenleg az aztékzsályamag csak a következő termékekbe tehető: pékárukba, reggeli gabonapelyhekbe, valamint gyümölcs-, csonthéjas- és magkeverékekbe legfeljebb 10%-nyi mennyiségben, továbbá a magot törve vagy őrölve gyümölcslevekhez és gyümölcsital-keverékekhez legfeljebb 15 g/450 ml mennyiségben. Nem árusítható tehát például „chia puding”, „chia joghurt”, stb.

agrotrend.hu / NÉBIH

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés