Hírek

Tejvilágnapi ünnepség idén most már valódi örömben

Akkor van biztonságban a magyar tejágazat, ha minden egyes liter tejet, amit előállítunk, azt fel is dolgozunk. Ez a kormány és az ágazat közös felelőssége. Az idei tejvilágnapon már volt ok örömre. Üzentek azoknak is, akik csalással próbálnak piacot nyerni.

Mindez azon a sajtótájékoztatón hangzott el, amelyet Nagy István, a Földmûvelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes és Mélykuti Tibor, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke tartott a tej világnapjánMegszólaltak a tejkampány nagykövetei is: Kapás Boglárka és Kenderesi Tamás olimpiai bronzérmes úszók is. Az eseményen ott volt az agrotrend.hu tudósítója is.

Együttmûködni a tejfeldolgozás szintjének növelésében

Nagy István miniszterhelyettes megállapította, hogy idén jobb hangulat uralkodik a termelõk körében, mint korábban, amikor „nem volt õszinte a mosoly az arcunkon”. Köszönet jár minden termelõnek, aki kitartott, nem vágta le a jószágát. Most jó hír számukra, hogy a tejpiaci árak növekedési pályán vannak, most már az önköltségi ár felett tartanak. A spot tej ára pedig egyenesen szárnyal, de csak folyadék tejet termelni és exportra vinni nem pálya, még akkor sem, ha most 40 cent az ára.

Kenderesi Tamás és Kapás Boglárka olimpiai bronzérmes úszók, a Tejszív kampány nagykövetei fotó: agrotrend.hu

A magyar kormány és a tejtermelõk közös felelõssége, hogyan tudnak együttmûködni a feldolgozási szint növelésében. A jövõ példájának nevezte az Alföldi Tej debreceni tejporító üzemét, amelyet termelõi összefogással hoztak létre. Ha a termelõk képesek összefogni, a feldolgozást és a kereskedelmet is egy kézben tudják tartani, akkor lesznek hosszú távon is nyereségesek – hangsúlyozta a miniszterhelyettes.

A kormány különbözõ támogatásokkal kész segíteni a tejtermelés korszerû, gazdaságos körülményeinek kialakítását és a korszerû feldolgozó üzemek létrehozását – emelte ki. Hogy ne kelljen Lengyelországból importálni a trappista sajt 40 százalékát. Csak akkor vagyunk biztonságban, ha minden egyes liter tejet, amit elõállítunk azt fel is tudjuk dolgozni – nyomatékosította.

Emlékeztetett arra is, hogy milyen fontos változásokon ment keresztül a szektor. Példaként említette a friss tej áfájának csökkentését, a piac fehérítését, köztük az elektronikus közúti áruforgalom-ellenõrzõ rendszer és az online kasszák bevezetését.

Ezek mind azt szolgálják, hogy „a tisztességes piaci szereplõk tisztességes körülmények között, tisztes versenyben talpon tudjanak maradni”.,

– Innen, ezen a napon is üzenni kell azok számára, akik a fekete vagy szürke zónában dolgoznak, hogy itt nincs jövõjük.

Minden eszközzel, lehetõséggel azon vagyunk, hogyan tudjuk utolérni õket. Ez a legfontosabb, ezért a kormány minden intézkedést megtesz.

Nagy István: ha a termelõk képesek összefogni, a feldolgozást és a kereskedelmet is a kézükben tudják tartani, akkor lesznek hosszú távon is nyereségesek ­– fotó: agrotrend.hu

A fiatal generációt pedig arra biztatta, hogy alkalmazott kutatásokkal segítsék a korszerû technológiák elterjesztését.

Évente 160 millió forintot költenek tejmarketingre

Mélykuti Tibor, a tejterméktanács elnöke elmondta, hogy a 25 éve mûködõ szervezet munkájába 2014 óta már hét kiskereskedelmi lánc is bekapcsolódott. Ez hosszú távon stratégiai együttmûködést tesz lehetõvé. „Errõl az olasz partnerek is azt mondják, hogy nekik is meg kellene csinálni ezt” – jegyezte meg. 

Mélykuti Tibor: van hova fejlõdnie még a magyar tejtermék-fogyasztásnak – fotó: agrotrend.hu

Külön hangsúlyozta, a tejfogyasztás jelentõségét, mindent meg is tesznek a növelése érdekében. Épp ezért a terméktanács marketingtevékenységére, köztük a Tejszív kampányra évente 160 millió forintot szánnak. Ilyenre nem volt példa az elmúlt évtizedekben – tette hozzá. Hogy van még hová fejlõdnie a magyar tejtermék-fogyasztásnak, arra szemléltetésül két adatot ismertetett: Finnországban az éves fogyasztás 450-460 liter/fõ, Magyarországon pedig mindössze 150-160 liter/fõ.

agrotrend.hu / P. G.

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés