Hírek

Vétleneket is bírságolhatnak az ekáer miatt

Augusztus óta már azokra a járművekre is kell ekáerszámot kérni, amelyek csak a rakományukkal együtt haladják meg a 3,5 tonnát. A vállalkozók méltatlankodnak, a rendszer megszámlálhatatlan változása után Varga Mihály is hibákról beszélt.

Az utóbbi néhány hétben Varga Mihály nemzetgazdasági miniszer és Tállai András, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vezetője is beszélt arról, hogy az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer (ekáer) átalakításra szorul, azt is elmondták, bővíteni szeretnék. A lapunknak nyilatkozó szakértők nem tudták összeszámolni, hogy a rendszer másfél éves indulása óta összesen hány változáson ment keresztül, hét és tíz közötti alkalomra emlékeztek.

– Az ekáerrel kapcsolatban most az augusztusi változások borzolják legjobban a kedélyeket a vállalkozások körében. Augusztus óta egy autó után akkor nem kell útdíjat fizetni, ha össztömege a rakományával együtt nem haladja meg a 3,5 tonnát. A módosítással az volt a cél, hogy a túlpakolt járműveket fizetésre kötelezzék, de ez káoszhoz vezetett – mondta lapunknak Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna adószakértő, aki könyvet is írt a rendszerről. A szabályozásból ugyanis nagyon nehéz leszűrni, hogy mikor kell ekáerszámot kérni a járműre. Szerinte az újabb, sokadik módosítás ismét egy átgondolatlan szabályozás.

Konkrét példaként a szakértő azt az esetet hozta fel, amikor egy őstermelő gyümölcsöt visz a nagybani piacra. A rakománya és a járműve együttes tömege nem éri el a 3,5 tonnát, tehát nem követ el szabálytalanságot, ha nem kér ekáerszámot. A piacon aztán elad 100 kilogramm terményt, a vevője pedig kijelenti, hogy az árut a saját telephelyére fogja szállítani. A gyümölcsöket felrakják a vevő üres teherautójára, így az eladó meggyőződhet róla, hogy a jármű tömege nem éri el a bejelentéshez szükséges tömeget, ezért nem jelentik be a fuvart. Ezt követően a vevő folytatja a vásárlást, és annyi árut pakol fel a teherautójára, hogy annak súlya átlépi a 3,5 tonnás határt. A nagybani piacról kilépve a NAV ellenőrei megmérik a vevő gépjárműt. Ha a vevő nem kért ekáerszámot, akkor minden egyes eladó, akinek terménye rajta van a teherautón, bírságot fog fizetni. Eddig az 500 kilogramm alatti értékesítés a termelők egy részének védelmet jelentett, mert csak e fölött a tömeg fölött kellett felelősséget vállalniuk a vevő szállítmányáért, az új szabályok alapján viszont akár 10 kilogramm értékesítésből is probléma lehet.

A következő példa, hogy egy gyártótól a vevő a saját kisteherautójával szállítja el a megvásárolt termékeket. A gyártónál lévő hídmérleg kilépéskor 3470 kilogrammot mér. A vevő máshonnan árut nem vesz fel, viszont útközben megtankolja a járművet, ezáltal a súlya 3620 kilogrammra növekszik. Ha a gépjárművet megállítják az ellenőrök, akkor a 3,5 tonna feletti állapota miatt a gyártói ekáerszámot kérik tőle, tehát a gyártó jár rosszul, holott nem követett el szabálytalanságot.

agrotrend.hu / mno.hu

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook