Hírek
Német kereskedői elégedettségi index: Claas az első helyen
A traktorok értékesítésétől a finanszírozáson keresztül a kereskedő-szállító kapcsolatokig –mindezt a kereskedők értékelik. A szoros fej-fej melletti versenyben a Claasnak sikerült a Fendt elé kerülnie.
A Német Mezőgazdasági Napokon (LTU Landtechnische Unternehmertage) Würzburgban közzétették az idei kereskedői elégedettségi indexet (DSI). A kereskedők elégedettségét Európa szerte mérték, akik egy kérdőív segítségével értékelték a traktorgyártó cégeket. Itt láthatók a mezőgazdasági gépgyártó cégek 2014. évi helyezései.
A német traktorgyártó cégek közül a kkereskedői elégedettséget vizsgáló kérdőív szerint a 3 legjobb helyezett a következő:
1. hely Claas
A 2014. évi DSI mérésben kis különbséggel az első helyen a Claas mezőgazdasági gépgyártó cég végzett.
2. hely: Fendt
A második helyet a Fendt szerezte meg. Az AGCO-konszern márkája a második helyre csúszott. A két márka 2011. óta szoros versenyben van, nagyobb távolságra leszakadva követi őket a többi gyártó.
3. hely: Same
2008 óta a Same márka a kereskedőknél a középmezőnyben fokozatosan előretört, és már csak mintegy 0,5 indexpont hátránnyal áll a második helyezett Fendt mögött. Az előző évben egyetlen más márka sem tudott ilyen erős javulást produkálni.
Hátszéllel vitorlázik jelenleg a Deutz-Fahr és a New-Holland. A Kubota, amely nagyon jó, 14 pontos indexszel szállt be az értékelésbe, 2011 óta sokat vesztett az A-kereskedőknél a vonzerejéből. A Kubota 11,51 pontos teljesítménnyel, egy teljes indexpontot csökkenve, az elégedettségi vizsgálatba bevont összes márka átlaga alá került.
A kereskedők különböző módon értékelnek
Az AGCO-konszern márkáinál megfigyelhető, hogy a különböző konszernek, ill. márkák értékesítési partnerei nagyon különbözően értékelnek. A Fendt, a Massey Ferguson és a Valtra értékesítési partnerei az alkatrészeket valamennyien az AGCO központi raktárából kapják (Ennery, Lotaringia). A Fendt kereskedelmi partnerei mégis két ponttal jobb értékelést adnak. A „Management” kritérium esetén a Fendt és Valtra között már három pont az eltérés.
A John Deere és értékesítési partnerei között romlott a viszony
Hogy milyen mértékű csorbát szenved a John Deere és a saját értékesítési partnerei közötti viszony, azt mutatják a „Kereskedő –szállító közötti viszony” kérdéskörre adott válaszok. A görbe 2011 óta a többi részhez képest láthatóan lejjebb került. Amit kívülállóként nehéz megmagyarázni, az a John Deere „Ár- teljesítményarány oktatás” témában elért eredménye. Az értékesítési partnerek évek óta nagyon rossznak minősítik a John Deere-t. Az oktatást tekintve a John Deere az ágazatban viszonyítási alapnak számít.
A kereskedői elégedettségi index háttere
A francia kereskedői szövetség, a SEDIMA 2005-ben hívta életre a kereskedői elégedettségi indexet (DSI). Az Európa szerte mért DSI indexet Németországban 2007 óta hozzák nyilvánosságra. Az elmúlt évben Németországban 670 kereskedőt – az ún. A-kereskedőket, akik a 13 vezető márka valamelyikét közvetlenül értékesítik – kértek fel, hogy vegyenek részt a kérdőíves felmérésben. A megkeresett kereskedők összesen 45 %-a vett részt a felmérésben.
A kereskedők a kérdésekre egytől (nagyon jó) hatig (elégtelen) terjedő pontozással válaszolhattak. A pontokat ezután átszámolták egy nullától húszig terjedő skálára. A kérdőív különböző témaköröket tartalmaz: traktorértékesítés, finanszírozás, garancia, reklám, nyereségesség, külső megjelenés valamint kereskedő-szállító közötti viszony.
Dieter Dänzer, az Agrartechnik főszerkesztője