FÓKUSZBAN

Üzemanyag-megtakarítási lehetőségek a mezőgazdasági gépeknél

Az 1990-es évek elejétől kezdődően a mezőgazdasági gépek üzemeltetési költségei között az üzemanyagköltség jelenti a legnagyobb tételt.

Az 1990-es évek elejétől kezdődően a mezőgazdasági gépek ...

A munkáskéz hiányzik az agráriumból, nem az ész

Hatékonyságnövelési kényszer nehezedik az agráriumra, amelyre jó válasz lehet az új technológiákat értő és használó szakemberek képzése. Ezt segíti a K&H a fenntartható agráriumért ösztöndíjpályázat, melynek keretében idén 8 agrárhallgató részesült szakmai elismerésben, és összesen 1,2 millió forint anyagi támogatásban.

Hatékonyságnövelési kényszer nehezedik az agráriumra, amelyre ...

A hét témája: a rendkezelők fejlesztési irányai

A kaszálás során szűkített, vagy terített rendre rakott szálastakarmányok száradása tovább gyorsítható, a rendek mozgatásával (terítésével, lazításával, rendképzéssel, több rend összerakásával stb.). Ezeket az időjárás és a napszakok függvényében okszerűen kell alkalmazni, figyelemmel a rendkezelést követő betakarítási munkafázisok követelményeire is.

A kaszálás során szűkített, vagy terített rendre ...

Agrárinformatika

2017. február 03., péntek • 14:15

Infokommunikációs eszközök használata az agráriumban

Az információs és kommunikációs technológiai (IKT) eszközök, a kapcsolódó technológiák és igénybe vehető szolgáltatások ma már nélkülözhetetlenek a gazdasági életben. A mezőgazdaság sem kivétel ez alól, amit az ágazat döntéshozóinak körében végzett országos felmérésünk eredményei is alátámasztanak.

A magyarországi vállalkozások 93%-a használt számítógépet, és 90%-uk csatlakozott az internethez 2015-ben a KSH legfrissebb adatai szerint. Az internetkapcsolattal rendelkező hazai vállalkozások mindegyike széles sávon internetezett. A vállalkozások 87%-a rendelkezett helyhez kötött széles sávú internetkapcsolattal, és folytatódott a mobil széles sávú kapcsolat (64%) használatának terjedése is. Már a vállalkozások által leginkább használt, helyhez kötött széles sávú internetkapcsolat területi eloszlásában sincsenek jelentős különbségek: 2015-ben a legmagasabb használati aránnyal (92%) Észak-Magyarország, a legalacsonyabbal (89%) Dél-Alföld rendelkezett. Sőt, ma már a háztartások 76%-a rendelkezik internettel, és a felnőtt lakosság 73%-a internethasználó. (KSH: Az infokommunikációs technológiák és szolgáltatások helyzete Magyarországon, 2015)

Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy a mezőgazdasági árutermelő gazdaságok döntéshozóinak körében nagyarányú az IKT-eszközök használata. Ahogyan talán az sem okoz meglepetést, hogy a negyvenévesnél fiatalabb korosztály esetében magasabb mobileszköz-használati értékeket kapunk, mint az idősebb generációnál. Asztali számítógépet viszont nagyobb arányban használnak a negyvenen túli generáció képviselői, mint a náluk fiatalabbak. 

Az internethasználó döntéshozók 97%-a legalább hetente csatlakozik a világhálóhoz, 94%-uk pedig legalább hetente fogad, illetve küld e-mailt. Az internetbanki szolgáltatások használóinak aránya a döntéshozók között 80%, a rendszeres felhasználók aránya azonban ettől még 16 százalékponttal elmarad (64%). A megkérdezettek mindössze 13%-a nyilatkozott úgy, hogy online banki szolgáltatásokat a jövőben sem tervez igénybe venni. 

Az AgroStratéga 2016-ban már ötödik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmazza. Az országos felmérésnek tavaly is szakmai partnere volt a Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége (AGRYA) és a Gabonatermesztők Országos Szövetsége (GOSZ). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN Kft., az AGRO.bio Hungary Kft., a Hardi International AS, a RAPOOL Hungária Kft., a SAATEN-UNION Hungária Kft. és a YARA Hungária Kft. is támogatta a kezdeményezést.

A kutatás 79–86%-ban a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében a döntéshozó; valamint 12–16%-ban a döntést befolyásoló személyeket érte el. A mintában kizárólag a hivatásszerűen, azaz árutermelés céljából gazdálkodók jelennek meg, mivel ők a kutatás célcsoportja. Így a minta nem a teljes agráriumról ad képet, hanem a mezőgazdaságilag hasznosított terület döntő hányadát (5 millió hektárt) művelő és területalapú, illetve zöldítési támogatásban vagy kistermelői támogatásban részesülő több mint 170 ezer gazdaságot reprezentálja. A kérdőívkitöltők által művelt terület nagyságának összege közel háromszázezer hektár, átlagos birtokméretük pedig 176 hektár. A minta nagysága 1665 fő, a piackutatás országosan reprezentatív.

Az országos felmérés eredményeit bemutató kiadvány letölthető az alábbi linkről:

http://agrostratega.hu/letoltesek.html

 

Pólya Árpád – Varanka Mariann

www.agrostratega.blog.hu

 

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
A feliratkozás gombra kattintva elfogadja az Adatvédelmi nyilatkozatot.

");/*]]>*/