Agrárpénzek

Piac

Ezek a változások az élőhelyfejlesztési pályázat felhívásában

Módosult az Élőhelyfejlesztési célú nem termelő beruházások című felhívás dokumentációja.

Az „élőhelyfejlesztési célú nem termelő beruházások” felhívása (VP4-4.4.1-16) több pontban is módosult. Az első változtatás már a címoldalon megfigyelhető, ahol pontosították a kormány általi vállalást, miszerint a 400 eurós vissza nem térítendő, területalapú támogatás hektáronként vagy 100 folyóméterenként adható a rendelkezésre álló forrás erejéig, a kritériumoknak megfelelő pályázóknak – hívja fel a figyelmet honlapján az agrárkamara.

A nem támogatható tevékenységek közé bekerült a gyepterületek feltörése után történő újratelepítés, valamint megmaradt a továbbra sem támogatható felújítás, felülvetés és pótlás is, mind a négy célterületre vonatkozóan.

A nem támogatható tevékenység bevezetése mellett, változás történt még a jogosultsági kritériumokban. Részletesen leírják benne, hogy nem támogathatóak azok a területek, melyek AKG gyepes előírás csoportjaiban vagy ökológiai gazdálkodásra történő áttérés, ökológiai gazdálkodás fenntartása felhívásban gyepterületre támogatási kérelemmel rendelkezők vagy támogatói okiratban jóváhagyottak, illetve a MePAR-ban (Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszer) állandó gyepterületként megjelölt területek.

A kritériumok alatt pontosították még azt, hogy

azok a mezőgazdasági termelők pályázhatnak, akik a támogatási kérelem benyújtását követő első értékelési határnaptól legalább a kötelezettségvállalási időszak végéig jogszerű földhasználó.

A kifizető ügynökség az ellenőrzés során a támogatási kérelem benyújtásának utolsó napjától a kötelezettségvállalási időszak végéig minden napra vonatkozóan ellenőrizheti a jogszerű földhasználatot.

A kötelezettségeknél fellelhető változások is inkább pontosítások. Fontos felhívni a figyelmet, hogy a beruházás természetvédelmi szempontú jóváhagyásáról szóló nyilatkozatot mind a négy célterület esetében kötelező benyújtani a kérelemmel együtt.

A kötelezően megvalósítandó kötelezettségvállalások elvárása is másképpen szerepel, míg eddig számszakilag 50% volt megadva, mostantól a felhívásban foglalt célterületi előírásoknak kell megfelelni.

Az összes célterületre vonatkozó előírásokban a változás a fenntartási időszak meghatározásában történt, miszerint a fenntartási időszak a telepítés fizikai megvalósulását követő első egységes kérelemben a kifizetési igénylés benyújtására rendelkezésre álló időszak utolsó napjától számítva kezdődik.

 

  • A” célterületre (tartós zöldugar telepítése) vonatkozó megváltozott előírások:

Az új előírásban kitér azokra az esetekre, melyeknél a zöldugar telepítése AKG Magas Természeti Értékű területi lehatárolású szántón valósul meg és a támogatást igénylő olyan AGK kötelezettségvállalással rendelkezik, ami a célterülethez képest más kaszálási időpontot ír elő. Ezekben az esetekben az AKG előírás betartása kerül figyelembe vételre.

  • „B” célterületre (gyeptelepítés) vonatkozó megváltozott előírások:

Azokon a támogatással érintett területeken, melynek területén részben vagy egészben kunhalom található nincs méret korlátozás a minimális támogatható tábla- illetve területméretre vonatkozóan. Ez abban az esetben értendő, ha a kunhalom teljes területe gyepesítésre kerül.

  • „C” célterületre (sövénytelepítés) vonatkozó megváltozott előírások:

Csak az a tábla jogosult sövénytelepítésre, mely a telepítendő sövény területét leszámítva is eléri a 0,25 ha-t.

  • „D” célterületre (méhlegelő) vonatkozó megváltozott előírások:

ezen célterületen csak szövegszerkesztési változások történtek.

Egy fontos változtatás a gazdálkodási napló megőrzésének dátumára vonatkozik, mely szerint

a gazdálkodási napló eredeti példányát a támogatói okirat hatályba lépését követő ötödik év végéig, de legalább 2023. december 31-ig meg kell őrizni.

A VI. Ellenőrzés fejezet 3. és 4. pontja pontosításra került, melyben konkretizálták, hogy kötelezettségvállalással érintett területek vonatkozásában azok az átfedések tekintendőek tényleges átfedésnek, melyeknél a közös terület nagysága meghaladja a 0,005 ha-t. Átfedés esetén a Kincstár elvégzi a helyszíni ellenőrzést, a helyszíni ellenőrzés során mért adatokkal a benyújtott támogatási kérelmek módosításra kerülnek.

A jogkövetkezmények fejezetnél a szankciók halmozódására vonatkozó sorrend változott az alábbiak szerint:

  1. 1.  nem teljesítés,
  2. 2.  a III. referenciaelemekben meghatározott jogszabályi követelményektől való eltérés,
  3. 3.  a 6. pontban meghatározott terület- illetve sövényhossz eltérés, melyek esetében a 540/2014/EU rendelet 19. cikkét kell alapul venni,
  4. 4.  a 269/2007. (X. 18.) Korm. rendelet mellékletében szereplő lágy- és fásszárú növényfajok és/vagy energetikai hasznosítású növényfajokkal való érintettség, illetve ezen fajok telepítése
  5. 5.  támogatást igénylő nem az illetékes állami természetvédelmi szerv által jóváhagyott fajokat telepíti és nem nyújtott be a Kincstárhoz változás jelentőt,
  6. 6.  célterületi előírásonként meghatározott szankciók,
  7. 7.  gazdálkodási naplóra és az adatszolgáltatásra vonatkozó szankciók,
  8. 8.  újratelepítési kötelezettségre vonatkozó szankciók,
  9. 9.  fenntartási időszakra vonatkozó szankciók.

További módosulás a Szankciók célterületenként-fejezetben is található.

Fontos, hogy a felhívásban és a módosult dokumentumokban a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal neve helyett a továbbiakban Magyar Államkincstár szerepel.

Egyéb változás, hogy a fogalomtárban törlték a „Részleges teljesítés” definícióját és a „fenntartási időszak” fogalma alábbira módosult: „az az időszak, amely minden célterület esetében a telepítés fizikai megvalósulást követő első egységes kérelemben a kifizetési igénylés benyújtására rendelkezésre álló időszak utolsó napjától a pályázati felhívásban meghatározott ideig tart”. A támogatói okirat a felhívással párhuzamosan módosult.

agrotrend.hu / NAK

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés