Agrárpiac
Piac
Helyi termékek piacra jutását támogató megállapodás Zala megyében
Négy Zala megyei szervezet együttműködési megállapodása értelmében létrejött a Zala Helyi Termék Charta. Olyan megyei kezdeményezéseket kívánnak támogatni, melyek széles társadalmi támogatottságra építenek és segítik a helyi termékek, szolgáltatások piacra jutását.
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara képviseletében Süle Katalin Zala megyei elnök – a Zalai Innovatív Foglalkoztatási Paktum Helyi Termék Munkacsoportja nyitókonferenciájának keretében – aláírta azt a Zala megyében megvalósuló együttműködést, ami a megtermelt áruk és szolgáltatások piacra jutásának elősegítésére jött létre.
A rendezvényen Pácsonyi Imre, a Zala Megyei Közgyűlés alelnöke ismertette a Zalai Innovatív Foglalkoztatási Paktum létrejöttének célját és körülményeit. A közel 963 millió forint költségvetésű, öt év alatt megvalósuló száz százalékos támogatottságú foglalkoztatási paktumcélja többek között 630 személy bevonása valamely munkaerő-piaci szolgáltatásba, 180 személy munkaerő-piaci képzése, és 272 munkavállaló legalább hat hónapra történő elhelyezkedésének támogatása.
A megyei foglalkoztatási paktum teljesítését a gazdaság különböző szegmenseire épülő munkacsoportok segítik, s a projekt létrehozásakor úgy döntöttek, megyében jelentős foglalkoztatási szerepe lehet a helyi termék előállításának.
Huszti Levente, a Magyar Nemzeti Vidék Hálózat megyei koordinátora a helyi termékek hazai forgalma kapcsán többek között elmondta, hogy sajnos a magyar háztartások elsősorban ár orientáltak, s így nehéz helyzetbe juttatni a vidéki kistermelők áruit az áruházláncok hatalmas marketingtevékenysége mellett. A kicsiknek is meg kell találniuk a piacra jutás módszereit.
A „Zala Helyi Termék Charta” című megállapodást a NAK mellett a megyében működő hét LEADER Helyi Akciócsoport elnökei, a Zala Megyei Önkormányzat és a Zalai Hírlap képviselője írta alá. (A megyében 2015 novembere óta minden hónapban vidékfejlesztési műhelytalálkozóra került sor ezen szervezetek részvételével.)
A chartában foglaltak szerint az együttműködő partnerek a következőket tekintik küldetésüknek:
– a helyi termékek és szolgáltatások népszerűsítése, piacra jutásának segítése, ezáltal a belső fogyasztás élénkítése, valamint
– a megye kohéziójának, gazdaságának erősítése a helyi szintek összekapcsolásával.
Olyan kezdeményezéseket kívánnak támogatni a rendelkezésre álló erőforrásaikkal, melyek megyei szinten valósulnak meg, széles társadalmi támogatottságra építenek és segítik a helyi termékek, szolgáltatások piacra jutását, ehhez szorosan kapcsolódó projektek, szolgáltatások és vállalkozások létrejöttét, fejlődését és működésének összehangolását.
Az együttműködés égisze alatt felkarolt kezdeményezésekkel maradéktalanul szeretnék elérni, hogy a megyei LEADER-közösségek és más, a helyi termékek és szolgáltatások fejlesztésében, előállításában, értékesítésében közreműködő szervezetek intézkedései összehangolva hozzájáruljanak a megyei vidékfejlesztési lehetőségek jobb kihasználásához, fókuszálva az együttműködő partnerek erősségeire, kapacitásai és képességei közötti szinergiák kialakítására.
A chartát alapítók közös tevékenysége négy pillérre épül, ezek: helyi termék és szolgáltatás; oktatás – képzés, szemléletformálás, helyi gazdálkodók – mentorálás; pillérintegráció.
agrotrend.hu / NAK, zaol.hu