Agrárpiac
Piac
Hullámzó piaci kereslet a paradicsom iránt
2017 júniusában rendezték meg az első Európai Paradicsom Fórumot Düsseldorfban.
A friss paradicsom, mennyiségét tekintve, az egyik legnépszerűbb termék az európai fogyasztók körében a zöldségfélék közül, ugyanakkor a friss paradicsom fogyasztása a növekedés helyett inkább csökkenő trendet mutat.
fotó:Pixabay
A friss paradicsom fogyasztása elsősorban Európában, az USA-ban és Mexikóban mutatkozik meg. Európában Olaszország, Spanyolország és Portugália a legnagyobb paradicsomtermelők, ugyanakkor a legjelentősebb friss paradicsom exportőrök Spanyolország, Hollandia és Franciaország.
forrás: AMI
A konferencián elhangzott kutatási eredmény (a Globus áruház végezte a Rijk Zwaan vetőmag-vállalkozással közösen) szerint a kiskereskedelemben vásárló fogyasztók 77%-a tervszerűen szerzi be a szükséges élelmiszereket, csak 23%-uk dönt spontán. A megkérdezettek 52%-a feldolgozza a megvásárolt paradicsomot, és 48% pedig frissen fogyasztja azt. Éppen ezen felmérési eredmények vezettek a paradicsom fajtakínálat bővüléséhez. A termék installációja és a választék is nagyon sokrétű, főként a nyugat-európai áruházakban.
Tomato Inspiration Award, azaz paradicsom termékdíj
A paradicsom termékdíjat az elmúlt években a Greenco nemesítési vállalat nyerte a rögtön fogyasztható „snack” paradicsom fajtáival. Néhány évvel ezelőtt két nemesítő szakember gyerekeknek szánt egészséges snackként értékesíthető, apró termésű fajtákat hozott létre. Már 2006-ban bevezették a kiskereskedelmi piacra a „Tommies” nevet viselő terméket, bohócos zacskóban lévő apró paradicsomokat.
A francia piaci felmérések kimutatták, hogy az értékesített paradicsom mennyiségét tekintve kevesebb, mint korábban, ugyanakkor a paradicsomra kiadott pénzösszeg az elmúlt 10 évben 16%-kal növekedett. Ez az érdekes tendencia is jól mutatja a paradicsomfogyasztás minőségbeli alakulását és a fogyasztók új igényeit.
A konferencia legfőbb konklúziójaként megfogalmazásra került, hogy a paradicsom-értékesítés kapcsán érdemes további marketingeszközökhöz nyúlni, ezzel kiegyenlítve az esetlegesen hullámzó piaci keresleti folyamatokat.
agrotrend.hu / Benedek Borbála