FÓKUSZBAN

Lehet, vagy szükséges másképpen csinálni?

Lehet, vagy szükséges másképpen csinálni?

A változó éghajlati, gazdasági tényezők, feltételek ...

Hamarosan nyit a legnagyobb agráripari szakkiállítás

Hamarosan nyit a legnagyobb agráripari szakkiállítás

Január 24-én nyitja kapuit az AGROmashEXPO, AgrárgépShow ...

A hét témája: Egyre több a mezőgépész szakma iránt érdeklődő

A hét témája: Egyre több a mezőgépész szakma iránt érdeklődő

Szükség van a fiatalokra és a továbbképzésekre ...

Agrárpiac

2017. november 13., hétfő • 09:05

Jól fogynak a honi pincészetek termékei

A fehér és a vörös is jobban fogyott az idén, mint egy esztendővel korábban. A minőségi termékeket választják a legtöbben. A külpiacokon a lédig borok dominálnak.

Nem kell attól tartaniuk a hazai borászoknak, hogy a pincékben maradnak a kiváló minőségű borok. Az első tíz hónap értékesítési adatai azt mutatják, hogy a korábbinál is több bort fogyasztanak a magyarok – írja a Magyar Idők.

Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) jelentése szerint az év első tíz hónapjában a földrajzi jelzés nélküli és az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borokból

az előző évinél 12 százalékkal többet értékesítettek belföldön a pincészetek.

A statisztika azt mutatja, hogy a fehér és a vörös borok is egyre kedveltebbek, fehérből 11, vörösből 12 százalékkal fogyott több az említett időszakban.

A fogyasztás annak ellenére nőtt, hogy az árak emelkedtek a hazai piacon.

Az itthon megtermelt borok ára 7 százalékkal nőtt; a legnagyobb mértékben, 9 százalékkal a fehérborok drágultak, míg a vörös- és rozéborok ára 5 százalékkal emelkedett. Ez utóbbi kategória esetében elmondható, hogy a földrajzi jelzés nélküli, vagyis a folyóborok az egy évvel korábbi szinthez képest is jelentősen drágultak, az árak csaknem 45 százalékkal haladták meg a tavalyi szintet.

A hazai piac mellett külföldön is egyre keresettebbek a magyar borászatok termékei. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az év első nyolc hónapjában

a kivitel mennyisége 2 százalékkal, 329 ezer hektoliterre nőtt.

Az export értéke ugyanakkor 4 százalékkal, csaknem 13 milliárd forintra csökkent. A külpiacokon értékesített termékek között még mindig az úgynevezett lédig borok dominálnak, ezek a teljes kivitel 67 százalékát teszik ki.

Örvendetes tény ugyanakkor, hogy a palackos borok kiszállítása is folyamatosan nő, az idén augusztus végéig 3 százalékkal több, összesen 160 ezer hektoliter palackos bor került ki hazánkból. A kivitel értéke 5 százalékkal, 8,5 milliárd forintra emelkedett egy év alatt. A nemzetközi piacon továbbra is a magyar fehérborok a keresettebbek, az export 92 százalékát ezek teszik ki.

fotó:123rf

A hazai bortermelés szempontjából szintén pozitív hír, hogy folyamatosan csökken a hazánkba érkező importborok mennyisége. Bár a palackos külföldi borból a korábbinál többet szállítottak a magyar boltokba, a lédig termékekből az előző évinél 20 százalékkal kevesebb érkezett az országba. Ez a tendencia egyébként 2011 óta tart.

A következetes és szigorú borászati ellenőrzéseknek köszönhetően

a nagyon alacsony minőségű borokból egyre kevesebb kerülhet Magyarországra.

Az importborok ellenőrzését a hatóságok változatlan szigorral folytatják: az analitikai vagy érzékszervi követelményeknek nem megfelelő borászati termékek nem kerülhetnek a fogyasztók elé.

Az új borok hagyományosan Márton napján kerülnek a fogyasztók asztalára. Ezzel kapcsolatban korábban Czerván György agrárgazdaságért felelős államtitkár elmondta:

az idén várhatóan 2,9 millió hektoliter bor kerülhet a pincékbe, amelyek minősége meghaladja az előző évek átlagát.

Az államtitkár szerint a pincészetek munkáját az idén az is segítette, hogy a szaktárca megalkotta a kisüzemi bortermelői regisztert. Az intézkedésnek köszönhetően jelentősen csökkentek az 1000 hektoliternél kevesebb bort előállító üzemek adminisztrációs terhei.

agrotrend.hu / magyaridok.hu

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
A feliratkozás gombra kattintva elfogadja az Adatvédelmi nyilatkozatot.