Agrárpiac

Piac

„Legfontosabb tervünk a bővülés”

A Nufarm termékportfóliója különböző akvizícióknak köszönhetően jelentősen szélesedik, emiatt globálisan átalakul a cég szerkezete. Salamon György ügyvezető szerint a tízéves Nufarm Hungária Kft.-re is nagy és pozitív változások várnak 2018-ban.

Az ágazatban már megismerték és megkedvelték a céget, amely tovább szeretné növelni részesedését a hazai piacon. Az alábbiakban a 10 éves Nufarm Hungária Kft. ügyvezetőjével készült interjút közöljük.

A Nufarm Limited nemrég lett százéves. Hogyan vált az egész világon ismert nagyvállalattá?

Az anyacég Ausztráliában, illetve Új-Zélandon jött létre, és valószínűleg a későbbi cégalapító, Max Fremder sem remélte, hogy a század közepén már fenoxi-herbicidek értékesítésére szakosodott cége Ausztráliában piacvezetővé válik, meghódítja Ázsiát, és hamarosan európai, amerikai terjeszkedésbe kezd. A természet tisztelete és a fenntarthatóság a korszerű mezőgazdaságban egyre nagyobb hangsúlyt kap, és a Nufarm ennek mentén építi fel üzletpolitikáját. Így lesz egy jó gondolatból növényvédőszer-gyártó és -forgalmazó nagyvállalat, amelyre a 100 év alatt folyamatosan jellemző volt a nemzetközi terjeszkedés.

A Nufarm mostanra gyakorlatilag minden kontinensen jelen van, ami leginkább a működési modelljének köszönhető. A jövőbeni tervek között továbbra is a bővülés szerepel első helyen, amivel együtt jár a nagyon jelentős belső szervezeti és szerkezeti átalakulás a fenntartható működés érdekében.

Az anyacégen túl az éppen tízesztendős Nufarm Hungária Kft.-nek is van oka ünnepelni.

Tízéves fennállásunkkal mi is fontos mérföldkőhöz érkeztünk. Mára a szinte ismeretlenségből odáig jutottunk, hogy a Nufarm nevét ismerik és elismerik a növényvédelmi ágazatban, és most jött el annak az ideje, hogy a cég a második ligából az elsőbe lépjen. Alapvetőnek tartjuk a Nufarmnál, hogy nem pusztán kereskedők vagyunk, hanem komplex megoldásokat adunk különböző növényvédelmi problémákra. Ez az új szemlélet és belső értékrend, maga a modell a garancia a működésünkre és arra, hogy tényleg jó érzés nufarmosnak lenni.

Jelenleg hány alkalmazottja van a cégnek?

Tizenhatra nőtt a nálunk dolgozók száma, közülük nyolc területi szaktanácsadó, Hörömpő László pedig a kiemelt ügyfelekkel tartja a kapcsolatot. Idén ráadásul új kollégával erősödött a csapatunk, 2018 januárjától Fazekas Fanni a hazai termékengedélyeztetéssel foglalkozik. Fejlesztő kollégánktól, Farkas Ádámtól veszi át ezeket a feladatokat, hiszen Ádám már európai fejlesztési koordinátorként dolgozik. Különösen büszkék vagyunk arra, és óriási elismerésnek tartjuk, hogy többen is részesei lehetnek európai projekteknek, és különböző pozíciókat ajánlottak fel nekik a vállalatcsoportnál. Így a fejlesztő kollégánk mellett a pénzügyi vezetőnk, Csoóry Katalin is tagja a global teamnek, részt vesz az átalakításban, ami nagymértékben érinti a vállalatirányítási rendszert is.

A Nufarm szorosan együttműködik egy japán vegyipari céggel, a Sumitomóval. Milyen előnye származik ebből önöknek és a termékeiket használóknak?

A mai Nufarmot generikus növényvédőszer-gyártónak, -forgalmazónak gondolhatnánk, ennél viszont sokkal több. Nem egyszerűen lemásoljuk a termékeket, hanem mindig igyekszünk valamilyen értéket hozzáadni, teremteni, ami hasznos a gazdáknak. Épp ez a hozzáadott érték a mi innovációnk. Cégünk 23 százalékos tulajdonosa a Sumitomo Chemical, amely eredeti hatóanyagok fejlesztője és gyártója. Ezzel a háttérrel és támogatással termékkínálatunk is bővült. A világ ráadásul folyamatosan változik, ami a mezőgazdaságra is igaz, gondoljunk csak a termesztéstechnológiákra. A növényvédelem pedig maga az állandó változás. Újabbnál újabb kórokozók, kártevők és gyomnövények jelennek meg, és akkor a jogi háttérről, a piaci szereplőkről nem is beszéltünk. Ezekre viszont különösen gyorsan és rugalmasan reagál a Nufarm Limited, amely a 2010-ben kötött stratégiai együttműködésnek köszönhetően a Sumitomo Chemical Companyval közös fejlesztésbe kezdett. Az együttműködés egyik első jele a Sumi Alfa 5 EC rovarölő szer, amely 2012 óta a Nufarm Hungária Kft. termékkínálatában szerepel. 2013-ban pedig egy új rovarölő talajfertőtlenítő granulátum, a Cheyenne 1 G jelent meg a hazai kínálatban, melyet 2014-ben a Prolectus gombaölő, 2015-ben a Bactospeine WG rovarölő szer követett.

A növényvédőszer-gyártók piaca koncentrálódik. Mi lehet ennek az oka?

Folyamatosan szűkül, illetve átalakul a növényvédőszer-piac a világon, mivel egyre nehezebb és drágább az új hatóanyagok, termékek kifejlesztése. A hatékonyabb működés irányába mutatnak ezek a változások, amelyek a jövedelmezőség fenntartását, illetve növelését teszik lehetővé a jövőben amellett, hogy a gyártók egyre összetettebb szolgáltatásokat kínálnak a felhasználók számára. Ez azonban nem jelenti azt, hogy csak a gigavállalatoknak lenne mozgásterük. Egy szobát minél nagyobb lufikkal szeretnénk kitölteni, annál nagyobb hézagok maradnak majd közöttük. A fúziók mellett számos új cég is keletkezik, tehát nevezhetjük ezt a tendenciát akár egy evolúciós folyamatnak is.

Hogyan érintik ezek a változások a Nufarmot?

A Syngentának és az Adamának is hamarosan a Chemchina kínai állami cég lesz a tulajdonosa. A felvásárlás egyik feltétele azonban, hogy megfeleljenek a versenyjogi követelményeknek, és emiatt az Adamának és a Syngentának is meg kell majd válnia bizonyos termékeitől. Ezt a két vállalat által felkínált, több mint 50 növényvédő szerből, valamint különböző jogokból álló csomagját vette meg a Nufarm „Century Portfolio” néven. Ezeket a készítményeket jelenleg is forgalmazzák Európa több országában.

Ritkán fordul elő a növényvédőszer-gyártók körében, hogy egy cég egy hónapon belül két akvizíciót is bejelent, ám a Nufarm az FMC-től szintén megvásárolt egy jelentős gyomirtószer-csomagot. Erre az Európai Bizottság szabályozása miatt kerülhetett sor, miután az FMC átvette a DuPont növényvédőszer-üzletága jelentős részét.

Van-e az akvizícióknak hatásuk a Nufarm Hungáriára?

Ezek az akvizíciók a hazai leányvállalat számára is nagyon jó lehetőséget kínálnak a piaci kapcsolatok elmélyítésére. Az ilyen – a cég méretéhez képest – nagyméretű bővülésre azonban nem könnyű felkészülni. A jelentős mértékű szervezeti átalakulások elkerülhetetlenné válnak, hiszen ezek teszik képessé a Nufarmot arra, hogy az akvizíciókat menedzselni tudja. A Nufarm piaci részesedése itthon egyelőre csupán 3,5-4 százalék körül van, a felvásárlások eredményeként azonban akár az 5 százalékot is sikerül majd átlépni, ami már viszonylag jelentős arány, ugyanis csupán néhány cég osztozik a piac 70 százalékán.

Milyen kihívásokkal szembesülnek manapság a növényvédő szereket gyártó cégek?

Az Európai Unión belül a növényvédő szerek szabályozása egységes és igen szigorú. A probléma az, hogy olyan korlátozásokat is érvénybe léptettek, amelyek már a termelők hatékony növényvédelmét is érintik. Konkrétan a hatóanyag-kivonásokra vagy felhasználási korlátozásokra gondolok, amelyek pedig veszély-, nem pedig kockázatalapúak. A kettő között ugyanis jelentős különbség van. Mondok egy szemléletes példát: ha egy növényvédő szerről kijelentették, hogy ártalmas a méhekre, akkor onnantól kezdve nem lehet többé Európában növényvédelmi céllal felhasználni, függetlenül attól, hogy a méh találkozna-e valójában a szerrel. Tehát nincs reális kockázatszintű mérlegelés.

Hogy látja, van-e jövője Magyarországon a mezőgazdaságnak?

Járva az országot, közben beszélve a termelőkkel és a kereskedőkkel, úgy gondolom, hogy Magyarországon az elmúlt években megérte szántóföldi növénytermesztést folytatni. A felvásárlási árak és a termésmennyiségek nem voltak rosszak, és én jelen pillanatban sem érzékelek nagy pénzhiányt. Természetesen vannak különbségek termelők és országrészek között, nem is beszélve az Európán belüli helyzetről, de az ágazat jövedelmezősége alapvetően jó. Úgy gondolom, a mezőgazdaság számára a következő kihívást a Közös Agrárpolitika változása jelenti majd 2020-ban.

agrotrend.hu / Nufarm Hungária Kft.

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés