Agrárpiac
Piac
Rendkívüli mértékben növekszik a digitális mezőgazdaság piaca
Digitális technológiák nélkül ma már elképzelhetetlen a modern mezőgazdaság. Forradalmasítják a munkát a földeken, időt takarítanak meg, csökkentik a költségeket, növelik a hozamokat és csökkentik a környezeti terhelést.
A szakértők az elkövetkező évek digitális agrártechnológiájától közel paradicsomi állapotokat várnak: A PA Consulting Group mezőgazdasági technológiával foglalkozó vállalatok menedzserei körében folytatott felmérése szerint a digitális mezőgazdaság jelenleg öt milliárd dolláros világszintű piaca 2021-ig meg fog háromszorozódni. A legnagyobb növekedési potenciált a szakértők Észak-Amerikában látják, ezt követi Európa.
A felmérés eredményei:
-
A vállalatok közel 90 százaléka növekvő forgalmat vár az agrártechnika digitalizálásával.
-
A vállalatok mintegy 65 százaléka abból indul ki, hogy a hozzáférés az adatokhoz, és az adatok birtoklása 2021-ben a saját üzleti modellhez a legnagyobb fontossággal bír majd.
-
A technológiával és mezőgazdasági gépgyártással foglalkozó vállalatok arra számítanak, hogy 2021-ig termékeik és szolgáltatásaik forgalmának 14 százaléka a digitális mezőgazdaságból fog származni.
-
Az ágazat vállalatainak kevesebb mint egyharmada rendelkezik jelenleg digitális mezőgazdasági részleggel.
Az ágazat szakértői az agrárgazdaságon belül három olyan alapvető területet látnak, amelyben a digitális segédeszközök a jövőben a legnagyobb különbséget fogják okozni:
-
Időjárással, termés érettségi fokkal, talaj tápanyagtartalommal, levegőminőséggel kapcsolatos valós idejű adatok növelik a terméshozamot.
-
A műhold adatok, az időjárás állomások és a mezőgazdasági gépek adatainak elemzése növeli a mezőgazdasági munka hatékonyságát.
-
A digitális alkalmazások információkkal látják el a gazdálkodókat a környezeti feltételekről és a mezőgazdasági termékekről.
Ez a terület új mozgásteret és kiegészítő forrásokat kínál a vállalatoknak a forgalom terén, melyek egy intelligens, hálózatos „agrár-ökoszisztémán” alapulnak. A felmérés azonban azt is mutatja, hogy sok mezőgazdasági szolgáltatást és terméket forgalmazó piaci résztvevő erre még nincsen felkészülve. A megkérdezett vállalatoknak csak negyede rendelkezik a digitális üzlet fejlesztéséhez szükséges struktúrákkal. Ez azt jelenti, hogy a mezőgazdasági technika piacán sok résztvevő már most lemarad, míg az ágazat olyan óriásai, mint pl. a Monsanto hosszabb idő óta kihasználják a tudományos és technikai előrehaladást, és sok milliót fektetnek a digitális hálózattal rendelkező mezőgazdaságba.
Ugyanakkor, mint sok új üzleti terület esetén, még tisztázni kell a következő kérdéseket:
-
Milyen adatok képviselnek valódi értéket, és hogyan biztosítható a hozzáférés ezekhez az adatokhoz?
-
Milyen rendszer- és platform-standard fog elterjedni?
-
Milyen értékteremtő alkalmazási lehetőségek és üzleti modellek tudnak ebből létrejönni?
-
Milyen kooperációs lehetőségek származhatnak ebből, és melyik partnerek jöhetnek szóba?
– Létezik egy hatalmas feltáratlan potenciál a digitális mezőgazdaságban, de az ágazat sok résztvevője vonakodik még, hogy elkezdjen helyezkedni – fejti ki véleményét Oliver Lofink, a PA Consulting Group Life Science szakértője. – Már sokféle standard megoldás létezik, de nincsen még mezőgazdasági SAP vagy Microsoft. Ezek értelemszerű összehangolása tartós versenyelőnyt jelentene. A teljes értékteremtési láncon keresztül fontos az együttműködés a lehető legnagyobb potenciál kihasználása érdekében, ezért kell a vállalatoknak gyorsan cselekedni, hogy új üzleti modelleket fejleszthessenek ki, megnyerjék az ügyfeleket, és ezzel növeljék a forgalmukat.
A tanulmányról: A PA Consulting Group 30 vezető képviselőt kérdezett meg a nemzetközi agrárszektor következő részterületein:
-
Agrártudomány (48 %), mezőgazdasági gépek és alkatrészek (22 %), technológia (15 %), egyéb mezőgazdasági területek (15 %).
-
A megkéredzettek közel kétharmada több mint 5 milliárd dollár éves forgalmú vállalatot vezet, 22 százalék 100 millió és 5 milliárd dollár közötti forgalommal rendelkező vállalathoz tartozik, és 15 százalék 20 millió dollár alatti.
-
A vállalatok 85 százaléka európai, 63 százalék észak-amerikai, 59 százalék dél-amerikai, 52 százalék ázsiai és 37 százalék afrikai üzletekre fókuszál.
agrotrend.hu / proplanta.de