Élelmiszergazdaság

Piac

Közel 230 milliárd forint az árbevétele az ásványvíz- és üdítőgyártóknak

A hőség is hozzájárulhat ahhoz, hogy napjainkban a frissítő italokat előállító cégek az élelmiszer-kiskereskedelem bástyái.

Több mint 380 üdítő és ásványvíz gyártásával foglalkozó vállalkozás működött Magyarországon tavaly, közülük átlagosan tízből hét pénzügyi beszámolót is leadott. Ezekből kiderült, hogy 58,5 százalékuk nyereséget termel – közölte a Világgazdaság érdeklődésére az Opten Kft.

A céginformációs szolgáltató tájékoztatása szerint

a felmérésben szereplő cégek összesített árbevétele az elmúlt évben abszolút rekordot jelentő 228,8 milliárd forint volt, ez az összeg 5,4 százalékkal haladta meg a tavalyelőttit. Évtizedes távlatban a 2010-es 151,37 milliárd forintos értékesítés jelentette a mélypontot, a piac 2015-ben lépte át a 200 milliárdos álomhatárt.

A lakosság szomját oltó társaságokat forgalmi adatok alapján csoportosítva megállapíthatjuk, hogy a legkisebb szereplők vannak többségben: 228 üdítő- és ásványvízgyártó ért el tavaly 100 millió forint alatti árbevételt, 24 pedig 100 és 500 millió forint között zárt. E fölött gyakorlatilag máris az iparág tőkeerős, technológiailag fejlett élbolyáról beszélünk, hiszen 500 millió és 1 milliárd forint között mindössze hét vállalatot találunk, az 1–5 milliárdos sávban pedig tízet. Akiknek a legnépszerűbb, legkeresettebb márkákat köszönhetjük, azok még kevesebben vannak: tavaly három gyártó büszkélkedett 5–10 milliárd forintos eladásokkal, 10 milliárd felett pedig öt nagyágyúra bukkanunk. A piaci körkép azonban nem lehet teljes, hiszen 107 vállalkozás árbevételéről nincs adat az elmúlt esztendőből.

A mikro- és kisvállalkozások fokozott jelenléte azt mutatja, hogy továbbra is sokan látnak fantáziát az alkoholmentes italokban kisebb termelési volumen mellett is, egy-egy igazán fajsúlyos szereplőn kívül azonban feltűnő a közepes méretű cégek hiánya a szektorban.

A Nielsen piackutató szomjoltó italokat lajstromozó adatai szerint tavaly március és idén február között a szénsavas üdítők piaca 66 milliárd forintra volt tehető, az ásványvizeké 63 milliárdra, emellett jeges tea értékesítéséből 17 milliárd forintos forgalmuk volt a boltoknak az említett időszakban.

A Tesco arról számolt be, hogy áruházaiban 15 százalékkal több ásványvíz fogy a nyári hónapokban, mint az év többi részében. A hipermarket tapasztalatai szerint a szénsavmentes ásványvíz sokkal népszerűbb, mint a szénsavas, előbbiből több mint 66 millió, utóbbiból közel 46 millió palack fogyott tavaly, míg az enyhe ásványvízből 11 millió palackkal vittek haza a vásárlók. Egyre nagyobb teret hódítanak az ízesített ásványvizek is: tavaly közel 14 millió palackkal értékesítettek belőlük.

agrotrend.hu / vg.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés