Élelmiszergazdaság

Piac

Lenyelni a különbséget? Jogi következménye aligha lesz az összehasonlításnak

Kettős mérce működik az európai élelmiszerpiacon, és ezt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) most lezárult átfogó hatósági élelmiszer-minőségi vizsgálata is megerősítette, alátámasztva a korábbi vizsgálat eredményét – közölte a földművelésügyi miniszter sajtótájékoztatón.

Mintegy 100 termék mintáit vizsgálták a szakemberek, és a minták elemzése nyomán kiderült, hogy a multik nagy arányban gyártanak minõségileg silányabb, gyengébb termékeket Magyarországon, illetve szállítanak Magyarországra. Ezért is fontos, hogy ezt a témát a magyar állam, és a NÉBIH kellõ súllyal kezelje – mondta Fazekas Sándor. Hozzátette: aggasztó, hogy a megvizsgált tételek 70 százalékánál kisebb, vagy nagyobb minõségi eltérés volt tapasztalható a Nyugat-Európában forgalmazott termékekhez képest. Sok termék esetében már érzékszervi különbségek is azonnal észrevehetõek, más termékeknél az analitika, a laboratóriumi módszerek segítenek az eligazodásban – jegyezte meg a miniszter.

Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeletért felelõs államtitkár elmondta, hogy a vizsgálat megerõsítette azt, amit a magyar vásárlók többször jeleztek az elmúlt hetekben: több esetben a nyugat-európaitól eltérõ minõségû terméket tudtak csak vásárolni Magyarországon. A vizsgálat nemcsak a márka azonos termékeire, hanem a nagy élelmiszerláncok sajátmárkás termékeire, valamint egyes márkák nem azonos, hanem hasonló kinézetû és összetételû termékeire is kiterjedt.

A szakemberek 96 termékpár összehasonlító vizsgálatát végezték el, a mintavétel Magyarországon kívül Ausztriában és Olaszországban történt. Összesen 84 élelmiszert, 7 sört, 5 kutya- illetve macskaeledelt vizsgáltak meg. 71 esetben találtak minõségi különbséget, 25 esetben nem volt eltérés. Harminc esetben csak érzékszervi, 8 esetben csak összetételbeli, míg 33 terméknél érzékszervi és összetételbeli különbéget is kimutattak.

A vizsgálat részletes eredményei elérhetõk a NÉBIH honlapján.

*

De hiába végezték el a vizsgálatot, annak hatósági következménye nem lesz, innen ez már uniós hatáskör – mondta el Zsigó Róbert. Fazekas Sándor azt is elárulta, hogy a megállapításokat még nem juttatták el Brüsszelbe.

A NÉBIH ellenõrzési hatáskörét az élelmiszer-biztonsági törvény 2008-as, szigorú módosítása határozza meg. Ebben tételesen felsorolták, mire van jogosultsága a hivatalnak és milyen feladatai vannak.

A hvg.hu birtokába került, március 26-án kelt elõterjesztésbõl azonban kiderül, a jogosultságok közé csak most kerülne be az, hogy „összehasonlító terméktesztet és vizsgálatokat végez” és hogy „részt vesz az élelmiszerláncot érintõ nemzeti minõségrendszer ellenõrzésében”. Ez aggályossá teszi a mostani vizsgálat törvényességét, ráadásul a NÉBIH-nek arra sincs jogosultsága, hogy a külföldön beszerzett élelmiszereknél végezzen hatósági vizsgálatokat.

A hvg.hu kérdésére Zsigó Róbert azt válaszolta: a törvénybõl egyenesen levezethetõ, hogy a NÉBIH végezhet összehasonlító vizsgálatokat, a törvénymódosításnak viszont nincs köze a most lezárult vizsgálatnak. Csakhogy a most hatályos törvényszöveg ennek az ellenkezõjét mutatja, legfeljebb arról lehet szó, hogy most nem tiltják az összehasonlítást: a jogszabály tételesen, 21 pontban sorolja fel, mi a NÉBIH feladata, az összehasonlító vizsgálatokat pedig csak most készülnek betenni ezek közé.

Arra a kérdésre, hogy hogyan végezhettek nemzetközi összehasonlítást, amikor erre nincs jogosultság, az államtitkár annyit ismételt meg: a NÉBIH akkreditált laboratóriumában, szakemberek hasonlították össze a termékeket, emiatt õ ezt a tesztet hitelesnek tartja.

Horvátország is vizsgálja, hogy van-e eltérés a nagy nemzetközi cégek által Nyugat-Európában és Horvátországban forgalmazott termékek összetétele és minõsége között – jelentette be Andrija Stampar, a horvát közegészségügyi intézet igazgatója szerdán. Stampar elmondta: a projektet három szakaszra osztják, a vizsgálatok elvégzésében pedig több horvát intézmény és egyetem is részt vesz.

agrotrend.hu / FM, MTI, hvg.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés