Élelmiszergazdaság

Piac

Mintegy 180 milliárd forintot tesz ki évente a belföldi édességpiac forgalma

A szakmai szervezet előzetes várakozásai szerint az év végi szezonális édességforgalom az idén mind mennyiségben mind pedig értékben meghaladja majd a 2016-ost néhány százalékkal.

Mintegy 180 milliárd forintot tesz ki évente a belföldi édességpiac forgalma, a legjelentõsebb hányadot a kekszek, a táblás és a szeletes csokoládék képviselik egyenként több mint 25 milliárd forinttal, az ostyák, chipsek, desszertek és cukorkák pedig mintegy 20 milliárd forint forgalmat érnek el külön-külön – közölte a Magyar Édességgyártók Szövetsége.

Az adatok szerint az árbevétel emelkedése a 2015-ig vizsgált öt évben 30 százalék, az exportárbevétel növekedése 53 százalék volt, utóbbi elsõsorban a 100 százalékban külföldi tulajdonban lévõ vállalatok eredményének hatása. Az édességgyártáshoz sorolt vállalkozások száma elsõsorban a mikrovállalkozások számának növekedése miatt több mint 20 százalékkal nõtt 2015-ig. A szakágazat 2011-ben 147 ilyen vállalkozást tartott nyilván, 2015-ben számuk meghaladta a 200-at. Ezzel párhuzamosan nõtt a foglalkoztatottak száma is több mint 17 százalékkal, amely a közép- és nagyvállalatoknak köszönhetõ.

Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke hangsúlyozta, csak kevés esetben lehet elválasztani magyar és külföldi gyártót, hiszen több nagy nemzetközi cégnek van magyarországi gyára, ahol itteni alapanyagokból, magyar munkaerõvel állítanak elõ édességeket, sok esetben régi magyar márkákat élesztve újjá.

Az elnök szerint az uniós támogatások miatt az elmúlt években a magyar kis- és középvállalkozások is képesek voltak beruházni, korszerûsíteni gyártásukat, új üzemcsarnokokat építeni.

fotó:Pixabay

A szövetség tavalyi kutatása szerint az emberek háromnegyede vásárol Mikulásra csokoládéfigurát, átlagosan 5 darabot. A közepes méretû Mikulások a legkeresettebbek, a legkevesebb pedig az óriás figurákból fogy. A vásárlásakor a legfontosabb szempont, hogy a termék valódi csokoládéból készüljön, illetve az ízesítés, harmadlagos az ár, a többi szempont – méret, márka, csomagolás – szerepe pedig viszonylag kiegyenlített.

A szövetség fogyasztói kutatásából az is kiderült, hogy a magyar háztartások 93 százaléka vásárol szaloncukrot, azonban a mennyiség enyhén csökkenõ tendenciát mutat. Becsléseik szerint az éves forgalom 3500-4000 tonna, értéke körülbelül 6 milliárd forint.

Tájékoztatásuk szerint a tavaly az azt megelõzõ évhez képest a figurás szezonális édességek átlagára enyhén csökkent, a szaloncukor kilogrammonkénti ára 2500 és 6000 forint között mozgott, a Mikulás figuráké pedig néhány száz és másfél ezer forint között volt. A tavalyi évhez képest a figurás szezonális édességek átlagárának enyhe csökkenése figyelhetõ meg.

A Nielsen piackutató adatai szerint a magyarok szezonális édességre több mint 3 milliárd forintot költöttek tavaly, ez összesen 616 tonna és közel 11 millió tétel. A szezonális édességek értékben 64 százalékát, mennyiségben 66 százalékát a csokimikulások hozták, amelyekbõl a tavaly október-decemberi idõszakban 400 tonna súlyban több mint 8 millió darab fogyott. Télapó figurákból tavaly ugyan mennyiségben 6 százalékkal kevesebbet értékesítettek, mint a 2015-ös szezonban, azonban 100-ból 77 értékesített szezonális édesség ez volt.

A piackutató felmérésébõl kiderült, hogy a karácsonyi édességek közül a második legnagyobb részarány értékben az egyéb csokoládéfigura szegmensre jut, azok piaci részesedése 10-rõl 12 százalékra nõtt a vizsgált idõszakban.

A hagyományos ajándékcsomagok piaci részesedése értékben az ünnepi édességszezon egytizedét adta, amely a tavalyelõtti ünnepi idõszakhoz képest egy százalékponttal nõtt 2016-ban.

Mindezek mellett továbbra is népszerûek voltak az adventi naptárak, tavaly 280 millió forintért közel félmilliót adtak el – közölte a Nielsen.

agrotrend.hu / MTI

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook