Gépesítés

Technika

A kínaiak már a „spájzban vannak”

A kínai gazdaság dinamikus növekedése az ország mezőgazdasági gépgyártásának is lendületet hozott, aminek köszönhetően az elmúlt tíz évben a mezőgépgyártásuk felzárkózott a világ élvonalához.

A mondás a „Tizedes meg a többiek” c. II. világháború idején játszódó filmből vált szállóigévé, amikor a magyar katonaszökevények – arra utalva, hogy közel az újabb veszedelem – mondogatták, hogy „az oroszok már a spájzban vannak” és tényleg ott is voltak. 

2006-ban még a kínai mezőgépipar 4,8 Mrd euró értékben állított elő mezőgazdasági gépeket, amely 7%-os részesedést jelentett az akkor 68 Mrd eurós világtermelésből. Ebben az időszakban a világ mezőgépipari termelésében 59%-os része volt Európának és Észak-Amerikának. 2013-ban a kínai mezőgépipari termelés elérte az eddigi csúcsot 18,5 Mrd eurós kibocsájtással. Ez 18%-os részesedéssel ért fel, miközben a két legnagyobb mezőgazdasági gépgyártással rendelkező földrész részesedése 50,4%-ra csökkent a 103 Mrd eurós világtermelésből. Kína a 18,5 Mrd termelésével közel került az észak-amerikai 22,6 Mrd eurós és az európai 29,3 Mrd eurós mezőgépipari termeléshez.

2013 óta a világ mezőgépiparának a kibocsájtása folyamatosan csökken,

melynek következtében 2016-ban várhatóan 89 Mrd körül alakul, amelyből a nagy mezőgépgyártó régiók 49,5%-kal, Kína pedig 19,7%-kal részesedik. 

A világ éves 2 millió darabos traktorgyártásából Kína mintegy egy negyedével rendelkezik – fotó: malotraktorysilesia.cz

A kínai mezőgépipar dinamikus fejlődésének motorja a nagy belső felvevő piac, valamint egyre fontosabb szerepet kap abban az export is, amely Ázsiában és Afrikában egyre erősebb, miközben nyitogatja szárnyait Európában is. Kína három legnagyobb traktorgyártójának a Dong Feng, a Foton Lovol International Heavy Industry Co., Ltd, és a Zoomulion Heavy Machinery Co, Ltd. egyes modelljei már Európa több országában – így Magyarországon is – kaphatók, illetve a tengerentúlon, az észak-amerikai piacokon is jelen vannak.

A 2012-ben privatizáción átesett Dong Feng traktorgyár évente 120.000 db egytengelyes és 80.000 db kéttengelyes traktort gyárt 22 és 125 LE közötti motorteljesítményekkel. Traktoraikat 110 országba exportálják különféle elnevezésekkel. Magyarországon és otthon Dong Feng és JINMA elnevezéssel kerülnek forgalomba. A fejlett nyugati országokban LGW Westline néven, míg a fejlődő világban Pacco, Pinto, Classico, Pongó neveken kerülnek forgalomba. A Dong Feng személy- és tehergépkocsik gyártásában is érdekelt. Az előbbiekben a Honda, KIA és Nissan személyautó gyártókkal, az utóbbiakban pedig MAN, Mercedes és Volvo tehergépkocsi gyártókkal áll kapcsolatban.

A Zoomlin Holding a második legnagyobb traktor- és mezőgazdasági gépgyártó a távol keleti országban, 100 ezer db fölötti mennyiségben állít elő traktorokat 12 és 210 LE közötti motorteljesítményekkel, tízféle típuscsaládba rendezve. Ezen kívül arató-cséplőgépeknek és más mezőgazdasági gépeknek is nagy gyártója. Komplex gépkínálatra törekszik és ugyancsak kooperál nyugat-európai motor- és hajtóműgyártókkal.

Kína legnagyobb és piaci munkáját tekintve a legagresszívebb traktor- és mezőgépgyártója a Foton-Lovol Group, amely széles gyártási palettával rendelkezik, és már Európában is megvetette a lábát az olasz Goldoni Traktorgyár és a szintén olasz MaterMacc mezőgazdasági munkagépeket gyártó vállalkozás felvásárlásával. Bologna mellett létre hozta a 150 mérnököt foglalkoztató, európai fejlesztőközpontját. Megvásárolták az Arbos márka használatának a jogát, amely egy régi patinás traktorokat, cséplőgépeket és arató-cséplőgépeket gyártó márka volt Olaszországban, így a kínai óriás már európai márkával is rendelkezik. A traktorait Magyarországon Foton, Nyugat-Európában Lovol és Arbos néven forgalmazza. Kínában vegyes vállalatot alapított a Daimler Benz-el (Mercedes) motorok, futóművek és haszongépjárművek gyártására.

A Lovol Group évente 180 ezer traktort (ennyi a teljes európai traktorpiac éves forgalma!) állít elő 25 és 250 LE közötti motorteljesítménnyel, amelyek 12 szériát és 5000 féle, modellvariációt tartalmaznak. Napi 500 db traktorgyártó-kapacitással rendelkeznek. Egy millió db haszonjárművet gyártanak (tehergépkocsikat, furgonokat, és Ázsiában rendkívül népszerű Tuk-Tuk személy- és teherszállító háromkerekűket). Évi 60 000-es mennyiségben gyártanak gabonakombájnokat, és 15 000 db-os mennyiségben nagyteljesítményű építőipari gépeket és exkavátorokat. Traktorokból a kínai piacon 36%-os, kombájnokból 34%-os, kishaszonjárművekből 30%-os a piaci részesedésük.

Olaszországban óriási gyárfejlesztésekbe kezdtek. Modernizálják a Goldoni Traktorgyárat, ahol a jövőben Goldoni és Arbos traktorok készülnek. Az észak-olaszországi MaterMacc mezőgazdasági gépgyárban (San Vito-ban) jelentős beruházások folynak, amelyek révén jelentősen bővül a gyártási portfólió és a gyártott gépek száma is. Ebben a gyárban különféle talajművelő-, vető-, ültető-, permetező-, bálázó-, illetve szemesterménykezelő és szárítóberendezéseket gyártanak majd az európai és a kínai piacra.

Globális stratégiai céljaik között szerepel az európai, az ázsiai, az észak-amerikai, az ausztrál és az új-zélandi piacok meghódítása. A Foton-Lovol-Arbos Group jelenleg 20 000 dolgozót foglalkoztat, kilenc kínai-japán nagyvárosban, valamint Bolognában vannak gyártó- és kereskedelmi egységei. A csoport éves árbevétele 4,8 Mrd euró közelében jár, amely meghaladja a Claas Csoportét is, és „ki tudja hol áll meg” idézve a másik elterjedt szállóigét.

agrotrend.hu / Dr.Hajdú József

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés