Gépesítés

Technika

Értékelés első kézből: az „Év traktora 2017” cím nyertesei

Az idén immár 20. alkalommal került sor az „Év traktora” választásra, amelyet TOTY választmány és nemzetközi zsűri, valamint a mögötte álló olasz szaklap a Trattori koordinál, illetve a Trelleborg multinacionális traktorgumiabroncs gyártó szponzorál. A nemzetközi zsűrinek tagja a szerző is.

Ebben az évben is négy kategóriában „Az Év traktora 2017” (szántóföldi), az „Év farmmindenes 2017” családi gazdaságok kiszolgáló, az „Év speciáltraktora 2017” kertészeti, ültetvény, rét-legelő, kommunális stb. területeken alkalmazható, valamint az „Év aranydizájn traktora 2017” a legszebb formatervezésű kategóriában versenyeztek a címekre benevezett és finalistaként állva maradt traktorok, összesen 15 különböző márka és modell. A traktorok mintegy fél évig zajló tesztelési folyamaton mérettettek meg és az eredményhirdetésre, a bolognai EIMA International kiállításon került sor 2016. november 9.-én.

Az „Év traktora 2017 – Tractor of the Year 2017” (szántóföldi) kategória nyertese a Case IH Optum 300 CVX traktor lett. A traktor a Case IH amerikai tervezőinek és fejlesztőinek keze munkáját hordozza, külső megjelenését a Ferrari kaliforniai formatervezői álmodták meg. Európa számára a traktort az Ausztria St.Valentinben gyártják. Egy éve került a piacra és máris sikert aratott.

Motorja az egyik legkorszerűbb 6,7 literes, rendkívül energiatakarékos, új fejlesztésű FPT NEF gyártmányú II. generációs Common Rail dízel, 199 kW (271 LE) névleges és 230 kW (300 LE) maximális teljesítménnyel. A motoron vezérelhető eVGT turbófeltöltő és szabályozható Visitronic Fan hűtőventilátor található. A motor füstgázkezelő rendszerében a legújabb generációs „Hi-eSCR only” rendszerű katalizátor található IEGR-rel és DPF-el kombinálva. Ezekkel képes a motor teljesíteni az US EPA Tier 4 final ill. az EU Stage IV, legszigorúbb környezetvédelmi követelményeket is.

A traktor CVX fokozat nélküli sebességváltóval készül kétféle 30 m/h– 40 km/h, vagy 30 m/h–50 km/h választható sebességtartománnyal. Az előre- és a hátramenet kapcsolása elektronikus irányváltással történik, amelyet elektrohidraulikus parkolófékkel is kombináltak. A motor és a sebességváltó összehangolt optimális működéséről APM (Automatic Productyviti Management) gondoskodik.

A traktor mellső tengelye és vezetőfülkéje is hidropneumatikus rugózású. A fékszerkezete ABS blokkolásgátlót és ABSI kanyarodáskor aktivizálódó fékstabilizátort is tartalmaz. A traktor kerekeit TPMS (Tyre Pressure Monitor System) távjeladós guminyomás-ellenőrző szenzorral szerelték fel. Négy (540/540 Eco/1000/1000 Eco f/min) fokozatú a hátsó TLT-je. A traktor hidraulikus rendszerét 165 vagy kívánságra 220 lit/min teljesítményű CCLS szivattyú látja el olajjal 215 bar nyomáson. A hátsó függesztő szerkezetének emelőképessége 11.059 kg, a mellső függesztőművéé pedig 5,821 kg. Tágas és kényelmes, jól felszerelt és csupán 69 dB(A) zajszintű a vezetőfülkéje, amelyben HMC II. egykaros joystickos vezérlés, ACCU Guide RTK/GPS alapú automatakormányzós, II. vagy III. generációs ISOBUS, CanBus belső diagnosztika, valamint Telematik távkommunikáció is megtalálható.

Az „Év farmminedenes traktora 2017 – Best Utility Tractor 2017” kategória címet a New Holland T 5.120 típusú traktor érdemelte ki. A rendkívül sokoldalú felhasználásra tervezett, a családi gazdaságok mindenes és a nagyobb gazdaságok univerzális kiszolgáló traktorának motorja egy korszerű, energiatakarékos, nagy nyomatéki rugalmassággal bíró négyhengeres, 3,4 literes, 86 kW(117 LE) teljesítményű FPT F5C típusú CRD motor.

Sebességváltója könnyen kezelhető, kuplungolás nélkül használható semi-powershift, vagy electro command, syncro shuttle váltó 16, vagy 32 előre és ugyanennyi hátra fokozatokkal, 0,28-40 km/h sebességtartománnyal. A hidropneumatikus mellsőtengely és vezetőfülke rugózás opcionálisan áll rendelkezésre. Alapkivitelben a traktor 540/1000 f/min kétfokozatú TLT-vel rendelkezik, de 540/540 Eco/1000 f/min, vagy 540 Eco/1000 Eco f/min fokozatú hátsó TLT-kel is rendelhető. A szintén külön rendelésre beépített mellső TLT 1000 f/min névleges fordulatszámmal üzemeltethető.

A traktor hidraulikus rendszerét 65, vagy kívánságra 84 lit/min szállítási teljesítményű hidraulika szivattyú szolgálja ki. A hátsó függesztő szerkezetének emelőképessége 5.200 kg, viszonylag nehezebb függesztett munkagépek hordozására is alkalmas. Az opciós mellső függesztőszerkezete 2250 kg-mal terhelhető. A külső hidraulikus fogyasztók kiszolgálására 4 és 8 db közötti kétirányú mechanikus, vagy elektronikus vezérlésű szelepekkel felszerelt külső csatlakozó szolgál. A hidraulikus rendszer kiépítettsége tartalmazza a homlokrakodók működtetésére szolgáló vezérléseket is. A traktor vezetőfülkéje tágas és kényelmes, egykaros vezérlésre épül. A fedélzeti elektronikája modul rendszerben épül fel, a különböző szolgáltatások szerinti igényeinek megfelelően, amely kívánságra ISOBUS-t és automata kormányzást is tartalmaz.

Az „Év speciáltraktora 2017 – Best of Specialized Tractor 2017” cím az António Carraro TONY 9800 SR traktornak jutott, amely ACTIO torziós alvázzal készül, RGS reverzibilis a kormányszerkezete és kezelőszervei, újszerű az ACCVT fokozat nélküli hidromechanikus 0-40 km/h sebességre képes a sebességváltója, amely tempomatot és Eco üzemmódot is tartalmaz. A traktoron ITAC intelligens motor és sebességváltó vezérlés, TMC traktormenedzsment, DITAC távdiagnosztika is megtalálható.

A traktorvezető egészségének védelméről a dupla aktív szűrős vezetőfülkék gondoskodnak. A traktor 3,32 literes, 16 szelepes, turbófeltöltős Yanmar gyártmányú motorjának névleges teljesítménye 64 kW (87 LE). Füstgáz kezelő rendszere az USEPA Tier 4 interim/EU Stage IIIB követelményeknek felel meg. Az elektronikus vezérlésű hibrid (hidro-mechanikus) fokozatnélküli sebességváltója hidrosztatikus hajtás és négy lépcsős robotizált modulból épül fel. A sebességváltó háromféle – Drive, Eco Steep és Automotive – kapcsolási rendszerben üzemeltethető.

A traktor sebessége 0 és 40 km/h tartományban szabályozható. Négyfokozatú (540/540 E/540 S, ill. 1000 f/min) a hátsó TLT-je. A hidraulikus rendszereket 2 db összesen 70 lit/min szivattyú látja el olajjal 160 bar üzemi nyomáson. A hátsó hidraulikus függesztő szerkezete 2400 kg-mal terhelhető. Kétféle StarLight, vagy Air Cab (Cat 4). szűrt levegőjű vezetőfülkével készül. A traktor JPM+ multifunkciós joystickkal vezérelhető. Elektronikus rendszer a CanBus-ra, az ITAC belső és a DiTAC külső kommunikációra épül.

Az „Év aranydizájn traktora 2017 – Golden tractor for the Design 2017” címet a Deutz-Fahr 6215 RCshift traktor érdemelte ki. A kiváló műszaki tulajdonságokkal rendelkező traktor, elegáns 21. századi küllemével a funkciók és formák egységével emelkedett ki a mezőnyből, amely az olasz Guigiaro formatervező iroda munkáját dícséri.

A Deutz TCD 6.1 L06 motorjának maximális teljesítménye 166 kW (226 LE). A motor EGR+SCR+DPF füstgázkezelő rendszere, megfelel az USEPA Tier4 final/EU Stage IV. levegőtisztasági előírásoknak. Igazi különlegessége az RCshift 30/15 vagy 54/27 fokozattal rendelkező, háromféle – manuális, félautomata és automata – üzemmódban használható sebességváltója, amely 0-50 km/h sebességtartományt fog át. (Maga a sebességváltó max. 76 km/h sebességre is alkalmas). Négyfokozatú a TLT-je. Háromféle teljesítményű (84/120/160 lit/min) Load Sensing hidraulika szivattyúval rendelhető. A hátsó függesztő szerkezete 10.000 kg-mal, az opciósan rendelhető mellső pedig 5.480 kg-mal terhelhető.

A traktort MaxiVision vagy kívánságra a jobban felszerelt MaxiVision 2 rugózott vezetőfülkével szerelik. A vezetőfülke és a mellső tengelyének rugózása szabályozható. A traktor tetszetős formájával, a motorház és vezetőfülke összehangolt vonalvezetésével, a jó pozícionált LED megvilágító lámpákkal megragadja a szemrevételezőt.

agrotrend.hu / Dr.Hajdú József

 
Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés