Gépesítés

Technika

Silózás korszerű gépekkel

A magajáró szecskázó gépek a nagytömegű lédús tömegtakarmányok betakarításának kulcsgépei. Fontos a szerepük a kérődző állatok legfőbb takarmánybázisát adó erjesztett silótakarmányok alapanyagának betakarításában, újabban pedig a biogázüzemek friss és tartósított biomassza alapú szubsztrátbázisának előállításában is.

Az első magajáró szecskázók 55 évvel ezelőtt az 1960-as évek elején jelentek meg a piacon. A tengerentúlon az első magajáró szecskázót a New Holland (SP 818) vezette be a piacra, Európában pedig a német Ködel & Böhn (KöLA) építette meg két évvel később a magajáró (Rex) szecskázóját. Az 1970-es években gyorsan terjedtek és egyre több gyártó kezdett építeni szecskázókat. Az USA-ban a Hesston és a John Deere, Európában a Claas, Mengele Dronninborg és az NDK-beli Fortschritt (E 280/281/282) gyártott nagy szériában szecskázókat. Ez utóbbiak, az egész volt keleti blokk területén, így Magyarországon is széles körben alkalmazásra kerültek. Jelenleg hét gyártó kínálatában (Claas-Jaguár, Fendt-Katana, Gomszelmash-Palese, John-Deere, Krone-BigX, New-Holland-FR, Rostselmash-Panther) található magajáró szecskázók az európai piacokon. Közülük vitathatatlanul a legnagyobb (50 %-os) piaci részesedéssel a Claas rendelkezik. A szecskázókból évente mintegy 3000 db-ot adnak el a világon, a legtöbbet Európában, ezen belül is 500 db-os éves mennyiséggel Németország számít a legnagyobb piacnak. Az elmúlt 55 év alatt magajáró szecskázók maximális motorteljesítménye 105 LE-ről (New-Holland SP 818) 1110 LE-re (Krone BigX 1100) több mint tízszeresére, a szecskázási teljesítményük pedig ezen idő alatt húszszoros-ára (3001 t/h-ra) növekedett, az aprítás minőségében is többszörös nagyságrendi változások következtek be.

A magajáró szecskázók a nagyobb kérődző állatállománnyal rendelkező nagyüzemek és bérvállalkozók által jól kihasználható, nagy értékű (akár 100 millió Ft feletti nettó árú) betakarító gépek, ezért körültekintően kell eljárni a kiválasztásuknál, figyelemmel a teljesítőképességre, a munkaminőségre, a kezelésre, a szervizigényre stb.  A magajáró szecskázók fejlesztésénél napjainkban érvényesülő, főbb fejlesztési irányok a következőkben foglalhatók össze:

  • Felfelé és lefelé is kitolódtak motorteljesítmények, a korábban jellemző 500-800 LE-vel szemben 460-1110 LE közé.
  • Nőttek a szecskázódobok méretei, jellemzőekké váltak a V-elrendezésű, sokkéses, változtatható késszámmal dolgozó dobok, megjelentek az ún. finomaprítású, cserélhető biogázdobok.
  • Új feladatként megjelent a szecskázókkal szemben, a telepített energiafa ültetvények betakarítási igénye is.
  • Általánossá vált a fokozatmentes szecskahossz állítás, a szecskahossz tartományok a finomabb irányban módosultak.
  • A négyhengeres behordó szerkezetek mellett megjelentek a hathengeres nagyobb előtömörítéssel dolgozó változatok (Krone, Fendt, Gomszelmas).
  • Új konstrukciójú szemroppantó-zúzó szerkezetek kerültek bevezetésre (Krone, Fendt és Gomselmash-V-Cracker, John Deere, Kernel Star, Claas-MMC Max és MCC Shredlage stb.) amelyek nagyobb áteresztő képességgel dolgoznak, jobban feltárhatók velük a szecskázott takarmánynövények rostjai.
  • Automatikus kormányzás és munkasebesség szabályozás került a gépekre, a kifúvótorony mozgatását és szállítóeszközök veszteségmentes töltését lézer, vagy optikai szenzorok (IntelliFill, LaserLoad), ill. anyagszkennerek vezérlik. Egyes modelleken (Krone) az adapteren a behordószerkezet előtt hozammérő is található, amely automatikusan kalibrálja a behordó- és szecskázó szerkezet működését a szükséges teljesítményre.
  • A silózáshoz a szecskázóra dúsító és adalékanyag kijuttató aplikátorokat helyeznek el.
  • Általánossá vált a sorfüggetlen vágóasztalok használata, amelyek munkaszélessége elérte – 20 soros változatban – már a 14 métert is.
  • Komplett infravörös NIR technológiával dolgozó takarmányérték (emészthető nyersfehérje, keményítő, nyersrost, szárazanyagtartalom stb.) mérőberendezés rendelhetők a szecskázókhoz, amelyek dokumentálják rakományonként a betakarított takarmányok beltartalmi értékeit.
  • A mobil alkalmazások, belső- és távdiagnosztikai és telekommunikációs rendszerek, flottamenedzsmentek növelik a gépek termelési hatékonyságát.

Fejlesztések a motoroknál és a hajtásláncban

A mezőgazdaságban használatos legnagyobb teljesítményű motorok a magajáró szecskázókban üzemelnek. Ezek ma már kivétel nélkül körszerű Common Rail üzemanyag ellátó rendszerrel felszerelt elektronikusan vezérelt az érvényes (US EPA Tier4 interin/final ill. EU Stage IIIB/IV.) levegőtisztasági normákat teljesítő, többhengeres, soros vagy V-elrendezésű, 12-24 liter közötti hengerűrtartalmú, katalizátoros turbódízel motorok.

A szecskázás során a motorok terhelésváltozásait (EPM, EMM) elektronikus motormenedzsment követi és optimalizálja, a nagyteljesítményű motorok hajtóanyagfogyasztását. Az Auto Calibrate, AutoScan, ActiveLoc stb. berendezések a hozam és a szecskaminőség függvényében automatikusan szabályozzák a dob aprító munkáját és a munkasebességet. A rendre rakott szálastakarmányok szecskázásos betakarításánál LaserScan szkenner határozzák meg a takarmányrendek geometriai méreteit és folyóméter tömegét, és ennek függvényében változtatják a munkasebességi, ill. szecskázási paramétereket. Mindezek nagymértékben egyszerűsítik a szecskázógép vezérlését és irányítását. A központi kenőrendszerek, az automatikus motorhűtő tisztítók és a meghosszabbított szerviz ciklusok következtében tovább csökkent a gépek gondozásra fordított idő és nő azok produktív munkavégzése. A legnagyobb motorszállítók a Mercedes mellett, az MAN, az MTU (Mercedes-Rolls Royce), a Cummins, az FPT és a Liebherr.

Változások a szecskázó egységeknél

A szecskázók nagyobbik részénél négy behúzóhenger végzi a termény rendezését, előtömörítését és megfelelő előtolással a szecskázódobba adagolását. Erre a feladatra a Krone klasszikusan és újabban a Fendt és a Gomselmash is hat (3 pár) behúzóhengert alkalmaz. Ez utóbbiaknál a hosszabb úton több idő áll rendelkezésre az anyag előtömörítéséhez és rendezéséhez (továbbá az idegen anyagok leválasztásához).

A behordószerkezet sebességének fokozatmentes szabályozásával a legtöbb szecskázónál 3 és 20 mm között változtatható az elméleti szecskahossz, amelynek felső értéke a kések számának változtatásával 30-40 mm-re növelhető. A behordószerkezet szabályozására különböző mechanikus, vagy hidromechanikus hajtásokat (Comfort Cut, Ivloc, AutoLoc, Dual-Drive HydroLoc) alkalmaznak. A szecskázódobok geometriai mérete is növekszik. A nagy teljesítményű szecskázóknál a dob szélessége meghaladta már a 800 mm-t, az átmérője pedig a 700 mm-hez közelít, vagy meg is haladja azt. Ezzel a gyártók a dob áteresztőképességét kívánják fokozni. A szecskázódobok késelrendezésére a kétsoros V-forma a jellemző, a John Deere azonban – a nála továbbra is bevált – négysoros sakktáblaszerű késelrendezés mellett teszi le a voksát. A szecskázódobban elhelyezhető kések száma tovább nőtt, a számuk 12 és 56 db között változik az egyes típusoknál eltérően. Ezekkel a késszámokkal 1000-1200 f/mint fordulatszámmal a szecskázódobok 7000 és 30.000 közötti vágást végeznek percenként. Ezért nagy hozamú silókukorica, vagy takarmánycirok betakarításában képesek akár 250-300 t/h-ás produktív teljesítményre is. Több szecskázónál mód van komplett dobcserére is, ezt a legtöbb gyártó a magas késszámú ún. „biogázdob” esetében ajánlja, amellyel 3-5 mm-es szecskázás valósítható meg. Minőségi változásokat hozhatnak a teljes kukoricanövény betakarításánál a korábbi rovátkolt, hengeres szemroppantók helyett a kúpos-tárcsás és prizma gyűrűs szemroppantók (V-Cracker, Kernel Star, MCC Shredlage) alkalmazása, amelyekkel a szemroppantás hatékonysága 2-3 szorosára növelhető.

A nagy tömegáram és a nagy (10-15 km/h) munkasebességek az anyagátadás, ill. szállítójárművek töltésének automatikus szabályozását igénylik. Erre kínál megoldást a Claas az AutoFill és a New Holland az IntelliFill automatikája révén, amelyek követik a szecskát fogadó szállítójármű kocsiszekrényének térkitöltését és ennek megfelelően automatikusan mozgatják a szecskázó kifúvótornyát. Ezzel a szecskaszállító járművek kihasználása számottevően növekszik, miközben az átadási veszteségek minimálisra csökkennek.

Vezetőfülke és irányítás

Az új szecskázókon kivétel nélkül jó kilátással bíró tágas vezetőfülke található, amely nagyobb komfortot és ergonómikusabb kezelést biztosít a gépkezelő számára. Állítható kormányoszlop forgatható, légrugózott kényelmes vezetőülés és jobb kézre telepített kezelőelemek, multifunkciós joystick szolgálják a vezetőt. Az új gépek fejlettebb GPS és ISOBUS kompatibilis fedélzeti elektronikával (Cebis, Telematic, I-Can, Green Star, Intelli View) rendelkeznek, amelyek a szecskázó főbb (motor, járószerkezet, szecskázó berendezés stb.) egységeinek beállítási és üzemelési paramétereire vonatkozóan adnak folyamatos tájékoztatást, ezentúl a különböző kormányzási (automata, sorvezetős, renden vezető stb.) módok programozására, ill. kiegészítő (hozammérő-, nedvesség-, beltartalommérő, stb.) szenzorok jeleinek feldolgozására is használhatók. Ezek között megtalálható a Quantiméter és CropMeter hozammérő a szecska beltartalmi összetevőit meghatározására alkalmas Crop Controll, VIRBig és HarvestLab, a kukorica érettségét megállapítani és az optimális szecskahosszat beállítani képes AutoScan berendezések. Szinte valamennyi gyártó kínál a gépével a komplett betakarítási folyamatot dokumentálni és adatátvitelre képes (HarvestDoc, AgroMap, Telematics, FieldNav, PLM-Desktop, GSM Boksz) fedélzeti berendezést és szoftvert is. A legtöbb gépen megtalálható az automata vészmegállító berendezés is (Direct Stop), amely akkor aktivizálódik, ha a szecskázókő-, ill. fémdetektora bejelez.

Adapterek

A szecskázók adapterei között a rendfelszedők szélessége tovább növekedett, a standardnak számító 3 m-es felszedők mellett a 3,8 (Easy Flow 3805) ill. 4,2-4,5 m munkaszélességű rendfelszedők egyre nagyobb számban kerülnek alkalmazásra. A szálastakarmányok a teljes gabonanövények egymenetes betakarításához használatos vágóasztalok már nem csak alternáló kaszával, hanem tárcsás vágószerkezettel is elérhetők, akár 6 m feletti munkaszélességgel is (Direct Disc, XDisc stb.) A silókukorica és takarmánycirok betakarításához a gyártók elsősorban a sorfüggetlen betakarító adaptereiket (Orbis, Kemper, EasyCollect stb.) ajánlják, amelyek munkaszélessége 4,5 m-től már 10,5 m-ig, terjed, és 6-tól 14 sorig képesek a széles sortávú takarmánynövényeket betakarítani. Új adapterként jelentek meg az energetikai faültetvények betakarítására alkalmas berendezések (HS-2), amelyekkel az ültetvény két sora takarítható be. Az adapterhez automatikus talajfelszínkövető automatikákat (AutoContour, AutoFloat, stb.) is ajánlanak a gyártók, amelyekkel alacsony tarlóra vágható a takarmánynövény.

Agrotrend.hu / Dr.Hajdú József

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook