Technika

Újdonságok

Új nyersanyagok az ekékhez: ezek az alternatív megoldások az acél mellett

Egyre több ekéket gyártó cég kínál műanyagból vagy keményfémből készült szerszámokat, hogy a kopást és a vonóerő igényt csökkentse a gépeinél. Mi szól a legérdekesebb fejlesztések mellett?

Manapság még legtöbbször az acélra esik a választás, ha ekéről van szó, azonban az anyagok tökéletesítésével, a cserélhető kopó alkatrészek kialakításával az ekék gyártástechnológiájában egyre jobb konstrukciók váltak lehetővé az évtizedek során, míg eljutottunk a mai modern ekékéig. 

„A talaj – acél anyagpárosítás súrlódástechnikai szempontból előnytelen választás. A szántás során felhasznált energia 50 százaléka a súrlódás miatt veszik el” – világít rá Martin Hörner, a freiburgi Fraunhofer Anyagmechanikai Intézet (IWM) munkatársa a német Tracton szakcikkében, melyben amellett, hogy a gyakorlatban már alkalmazott, de újdonságnak számító kopó részeket mutatnak be, írnak azokról az anyagokról is, melyek kutatása még tart.

Jövőbe mutató trendek: DLC és kerámia 

A DLC, azaz diamond like carbon, DLC, másképp gyémántszerű szénrétegek: Ezt az anyagot használják például a számítógépekben a merevlemez védelmére. A freiburgi Fraunhofer Anyagmechanikai Intézetben (IWM) végzett első vizsgálatok során a súrlódást a felére, a traktor vonóerő-igényét pedig több mint 30 százalékkal tudták csökkenteni. 
A kerámia, mint nyersanyag ekéken kopó alkatrészként történő vizsgálata az IWM további projekttervei között szerepel, ezen kívül néhány beszállító is kísérletezik már kerámia kopó alkatrészekkel. A kerámia nyers termékek előállítása nem drága. A merevség, törékenység problémáját a kerámiának megfelelő, acéllal ötvözött konstrukcióval kell megoldani. 
A két megoldásban a közös hátrány egyelőre csak az, hogy még időre van szükség a piacképes változathoz. Régebb óta kaphatók már azonban speciális cserélhető kopó alkatrészek.

Kverneland – Knock-on hegy


fotó: traction / werkbild

A Kverneland az eketestek kopásának védelmére egyéb eszközök mellett a 80 mm széles Knock-on hegyet is használhatja a kultivátor szegmensből. Indukciós edzésű acélból készült (55 – 58 Rockwell), a cseréhez lényegesen kevesebb idő szükséges. A Kverneland szerint a mélyebb aláfogás ellenére a Knock-on hegy kevesebb követ hoz a felszínre, mint a normál cserélhető hegyek. 

Lemken – „DuraMaxx” eketest

A Lemken cég által gyártott „DuraMaxx” eketest a hagyományos modellekhez képest 75 százalékkal hosszabb használati időt, 80 százalékkal rövidebb előkészület időt, és a kopásból adódó alacsonyabb költségeket ígér. A réselt kormánylemez elemei és a kormánylemezek egy hátul rögzített kampó segítségével könnyen cserélhető módon kapcsolódnak egy acéltartóra, így szinte teljes mértékben elhasználhatók. 

A DuraMaxx részek lényegesen keményebb acélból készültek, mint a hagyományos eketestek. A réselt kormánylemezeket és elemeiket teljes mértékben a törzs tartja, már nem az eketest tartóelemei. Műanyag kormánylemez elemek kaphatók különösen erősen tapadó talajokon történő használatra, és olyan talajviszonyokhoz, ahol kevés nyomás kerül a kormánylemezekre.

Rendkívül kemény fém

Az alkatrész kereskedelemben sok ekéket gyártó cég számára kínálnak a beszállítók rétegzett, páncélozott szerszámokat, ilyenkor elsősorban azonban a hegyekről, a szántóvasról, az ekenádról, az előhántóról és a kormánylemez elülső részéről van szó. A német Betek cégtől származó, különösen erős keményfém szántóvasak és hegyek alapsúlya így például csupán 7,4 kg, csak részelemként is felhasználhatók (eddig kizárólag a Kverneland számára volt szállítható). A wolfram és kobalt tartalmú szinterezett anyagból készült felhegesztett keményfém, és szögben metszett keményfém lapoknak köszönhetően (elöl, felül és az ekenád oldalán) az eddigi tapasztalatok szerint a normál cserélhető hegyek használati idejének negyvenszerese érhető el. A jelentősen magasabb ár miatt az alkatrészeknél azonban nemcsak a használati idő határozza meg az amortizációt, elsősorban különösen nagy igénybevételnek kitett helyekre tervezték.

Robalon: robusztus műanyag

A mintegy ötven évvel ezelőtt előállított Robalon esetében egy szinterezéssel készült, hálósított műanyagról van szó, melyet néhány éve a mezőgazdaságban is alkalmaznak kormánylemez és szárleforgató az ekékhez, kalászemelő és terelőlemez a vágószerkezetekhez.

Az osztrák wieselburgi BLT ellenőrző intézet műszaki jelentésében a következőképpen értékelik a robalonból készült terelőlemezek munkáját egy 2010 őszén végzett munka során: "Könnyű és laza talajok esetében nem lehetett vonóerő különbséget megállapítani a műanyag és az acélból készült lemezek között. A helyszínen uralkodó kísérleti feltételek mellett (talaj, időjárás, eke beállításai, stb.) az acéllemezekhez viszonyítva 13 százalékos vonóerő csökkenést mutattak ki a műanyag lemezeknél. Emellett megfigyelhető volt, hogy a talaj növekvő tapadásával (megállapítható a kerekeken és az ekén) a műanyag lemezek vonóerő igénye az acéllemezekhez viszonyítva lényegesen csökkent. Ennek az a következménye, hogy a kerekek kisebb csúszása miatt nagyobb, hatékonyabb haladási sebesség is elérhető."

Összegzésképp elmondható, hogy számítani kell a műanyagból készült kopó alkatrészek felbukkanására is, a Robalonnal öt év alatt gyűjtött tapasztalatok például igencsak reményteliek. A gyémántszerű rétegek és a kerámia esetében az alkalmazással kapcsolatos kutatás szükségessége mellett az is fontos szempont, hogy a jövőben ezek az alkatrészek ennyibe fognak kerülni. 

A kopás és a vonóerő igény csökkentése: új alapanyagok az ekénél


agrarheute.com: A keményfém a jelen. A kerámia és a hasonlóan kemény anyagok a kopást a jövőben még jelentősebben csökkenthetik. 


agrarheute.com: A műanyagok jó csúszási tulajdonságokat és alacsony kopást biztosítanak kis tömeg mellett.

 
agrarheute.com:  A Kverneland ekéken alkalmazható az indukciós edzésű acélból készült Knock-on hegy a CLC-kultivátorból.


agrarheute.com:  Extrém feltételek mellett történő alkalmazásra: masszív keményfém ekevasak és orrbetétek, melyek pl. az Agricarb és a Betek (a képen) cégtől származnak. 


agrarheute.com:Robalonból készülő kormánylemez automatikus gyártása a Röchling cégnél.
Ezt az alapanyagot az elmúlt években egyre többet használják a mezőgazdaságban.

agrotrend.hu / agrarheute.com

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés