Állattenyésztés

Gazdálkodás

A baromfipiac helyzete és kilátásai

A magyar baromfi piac az elmúlt években folyamatos kihívásokkal küszködik, amely a Covid-19 járvánnyal kezdődött és az ebből származó, korábban soha nem látott mértékű élelmiszer áremelkedésekkel. Ez, bár késéssel, de maga után vonta a takarmányalapanyagok árának és hozzáférhetőségének a drasztikus változását is.

Mivel az agrárpiac arra számított, hogy a korlátozások miatt az alapanyagok ára emelkedni fog és az elérhetősége is korlátossá válik, ezért a piaci szereplők pánikvásárlásokba kezdtek, amely öngerjesztő hatással bírt.

Az UBM cégcsoport szakemberei, csapata számára mindez egy mindennapi menedzselést igénylő feladattömeget jelentett, amelyben egyszerre kellett megbirkóznunk a partnereink napi ellátásbiztonságának a minél teljesebb végrehajtásával, a lehetőségek szerinti legalacsonyabb árakon, és ezzel egyidőben a partnereink zökkenőmentes kiszolgálását is el kellett végeznünk.

A Covid első néhány hullámát követően azt gondoltuk, hogy egy konszolidációs időszak következik, de sajnos nem ez történt. Már orosz-ukrán háború kitörését megelőzően is elkezdődött néhány alapvető változás a gazdaságban és a nemzetközi piacokon. Ezek a takarmánygyártáshoz (és persze minden más tevékenységhez) szükséges villamosenergia és gáz árak emelkedése, a beruházási és forgóeszköz finanszírozási kamatok drasztikus emelése, az infláció túl dinamikus, több évtizede nem látott mértékű emelkedése.

Mindezek a folyamatok a magyar baromfiágazatot, a baromfipiaci helyzetet is alapvetően befolyásolták. Az elmúlt években mind az élőbaromfi felvásárlási árak, mind pedig a baromfitermelés input költségei, élen a legnagyobb költséget jelentő keveréktakarmány árakkal dinamikus emelkedésen mentek keresztül, ami eddig – ha nem is minden nehézség nélkül – nagyjából arányos mértékben történt meg.

A közeljövőben jelentős termelési kockázat a baromfitermékek piacának alakulása, felvevőképessége, a fizetőképes kereslet megléte, ilyen mértékű infláció és ügyleti kamatok mellett.

A fenti, soha nem látott kihívások mellett, sajnos, lassan állandó problémává válik a madárinfluenza rendszeres megjelenése. Jelenleg ott tartunk, hogy évente kétszer megjelenik a madárinfluenza Magyarországon, ami a vágóhidak, a termelők és a takarmánygyártók számára egyaránt szinte kezelhetetlen állapotokat idéz elő. A mértékadó piaci szereplők szerint a madárinfluenza elleni védőoltás legkorábban 2023. év végére várható, így addig a jelenlegi járványok mellett további 1-2 madárinfluenza kitörés még kialakulhat. A vakcina bevezetését követően várhatóan ez a probléma mérséklődni fog, illetve kezelhetővé válik hosszú távon is.

Amint a fenti ábra is mutatja, a hazai baromfifeldolgozás a 2021. évihez képest idén jelentősen csökkent, ezen belül a legnagyobb arányban, a madárinfluenza járvány miatt a víziszárnyas ágazatot érintette. Ugyancsak a hasonló hatások miatt termeléscsökkenés volt Európában is. A korábban Európában elérhető, kedvező árú baromfihús már elfogyott, így nem zárható ki, hogy az Európai Bizottság a baromfitermékek áremelkedését importtal kívánja mérsékelni.

Tekintettel arra, hogy a világ más tájain mérsékeltebben emelkedtek a költségek, ezért az európai  baromfiszektorban jelentős az aggodalom, hogy ismét elárasztják a piacot a Brazíliából érkező – nem az európai standardok szerint előállított –  csirketermékek.

Hasonló aggodalom figyelhető meg az ukrajnai baromfihússal kapcsolatban is, mivel a háború miatt, morálisan teljesen érthető szolidaritást vállalva a háború sújtotta Ukrajnával, az Európai Unió eltörölte az Ukrajnából érkező árukra a behozatali kvótát. Az Ukrajnából az EU-ba érkező baromfitermékek elsősorban nem az ukrán gazdaságot erősítik, hanem azokat a cégeket, akik az ügyletet lebonyolítják, ugyanakkor ez jelentős negatív hatással lehet az európai baromfipiacra.

Az EU 503 ezer tonnás baromfihús importját a 2022. január-szeptember időszakában a brazil baromfihús beszállítás határozta meg, amely a 240 ezer tonna volt, ezt az Ukrajnából származó baromfihús importja 119 ezer tonna és a Thaiföldről behozott 107 ezer tonna követte. Ez egy évvel korábban 378 ezer tonna volt, azaz az import jelentősen nőtt. Ugyanakkor az is fontos, hogy az EU exportja ugyanezen időszakban 970 ezer tonna volt, amely érték 14%-kal alacsonyabb az előző évinél.

Az UBM, amint korábban is, továbbra is elkötelezett, hogy partnerei számára olyan takarmányt gyártson és olyan szakmai támogatást nyújtson, ami hozzásegíti őket az elérhető legnagyobb fajlagos teljesítményhez, ami fedezetet ad az állattartó tevékenységükkel megtermelhető termékekre, fentartható módon.

Ez az alapja az UBM nagyszámú, hosszú távú partnerkapcsolatának, hozzásegítve ezzel mindkét felet az eredményes működéshez.

 

Fülöp Péter
kereskedelmi igazgató
UBM Feed Zrt.

(X)

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés