Állattenyésztés

Gazdálkodás

A kínálat öt százalékkal csökkenhet januártól

A baromfihús-kínálat 5-6 százaléka tűnhet el a hazai kiskereskedelmi forgalomból azzal, hogy az ötszázalékos forgalmi adó bevezetésével megszűnik az „áfakreatív” cégek versenyelőnye – véli az érdekképviselet. Az intézkedés a keresletre is jótékony hatással lesz, az év elején kiugróan magas számokat várnak a termelők.

Jelentős gazdaságfehérítő hatása lehet annak, hogy januártól öt százalékra csökken a forgalmi adó a baromfiágazatban. A jövő év elejétől 5-6 százaléknyi, elsősorban importáru szorulhat ki a kereskedelmi forgalomból, aminek a helyére magyar termelő, vágóüzem vagy beszállító léphet azzal, hogy az úgynevezett áfakreatív cégek versenyelőnye megszűnik – hívta fel lapunk figyelmét Bárány László, a Magyar Broilerszövetség elnöke. Bár az intézkedés hatására a kereslet is emelkedésnek indulhat, igazi előrelépés az ágazat fehéredésében jelentkezhet. – Ezek a cégek semmilyen értéket nem teremtettek, viszont több ponton is megcsapolták az értékláncot. Részben ellopták az áfát, részben pedig piaci zavarokat okoztak, ezzel versenyhátrányban tartva a tisztességes baromfitartó cégeket – jegyezte meg.

Az év első néhány hónapja a keresletben is jelentősebb bővülést hozhat: az alacsony áfa, a mérsékeltebb árak vélhetően az újdonság erejével hatnak majd a belső piacon. – Bizonyosan sokakat meggyőz majd, ha ötödével olcsóbban kapható majd ugyanaz a comb, mell vagy baromfitest, mint december 31-én – emelte ki Bárány László. Az árak már ma sem túl magasak. Az Agrárgazdasági Kutatóintézet (AKI) statisztikája szerint a vágócsirke termelői ára július végén 255 forint volt kilónként, ami 2,7 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbi szintnél. Az egész csirke feldolgozói értékesítési ára 5 százalékkal, a csirkecombé 14 százalékkal, a csirkemellé pedig 2 százalékkal mérséklődött ugyanebben az összehasonlításban.

A hazai baromfitartás növekedési lehetőségei egyébként a külpiaci szállításban vannak, ezen a téren pedig egyre jobban szerepel az ágazat. Az év első öt hónapjában mintegy 12 százalékkal több csirke- és pulykahúst szállítottak külföldre a magyar vállalkozások, mint egy évvel korábban. Az AKI adatai szerint május végén 88 ezer tonnára nőtt a kivitel mennyisége. A legtöbb magyar baromfi egyébként Romániába és Ausztriába került. Németország továbbra is stabil piacunk, ahova 7,4 ezer tonna baromfihúst szállítottak a termelők az év első öt hónapjában.

A növekedés hátterében a folyamatosan bővülő hazai termelés áll. A legtöbb fejlődő pályán lévő vállalkozás ugyanis a megtermelt többletet a külpiacokon értékesíti. – Az egész hazai agrár-élelmiszeriparban a baromfitartás az egyetlen ágazat, amelynek az éves növekedési üteme stabilan 6 és 9 százalék között van. Az idei bővülés üteme ez utóbbi szinthez lesz közelebb  – emelte ki Bárány László. A hazai piac ugyanakkor korlátos, ezért a növekedés csak az külpiacokon képzelhető el. Bár az export növekedését az év első felében a forint–euró árfolyam alakulása is segítette, az egyértelmű, hogy az itthon megtermelt többlettermék szinte teljes egésze a külföldi fogyasztók asztalára kerül.

A szakember szerint az Európai Unió belső piacán sikerült megtartani a pozíciónkat, sőt Anglia esetében még növelni is tudták a kiszállított mennyiséget a vállalkozások, az igazán nagy fejlődési lehetőség azonban a tengerentúlon és Távol-Keleten van.

Néhány hónapja Kanadába is szállítunk magyar baromfit, Dél-Afrikán keresztül a fekete kontinens többi országába is jut a jó minőségű áruból, emellett a dél-koreai piacon is megtalálhatók a termékeink – emelte ki. A második félévi statisztikában jelentős szerepe lesz majd a tajvani, a japán és a szingapúri szállítmányoknak is. Bárány László szerint a magyar baromfihús-termelés gyakorlatilag korlátok nélkül növelhető: az exportot sem vallási, sem egyéb megkötések nem befolyásolják, a hazai gabonatermelés pedig takarmányoldalról biztosítja a növekedést.

agrotrend.hu / Magyar Idők

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook