Állattenyésztés

Gazdálkodás

Egészséges, mégis külföldön eszik a magyar nyúlhús 99%-át

A nyúlhús nagyon egészséges, Magyarországon mégis keveset, fejenként évi 0,1 kilót fogyasztunk belőle, ezért a nyúlágazat elsősorban exportra termel.


fotó: 123rf

Az ágazat 99 százalékban export-orientált, mintegy 1 százaléka kerül jelenleg belföldi fogyasztásra – mondta az M1 Magyar Gazda címû mûsorában Juráskó Róbert, a Nyúl Terméktanács elnöke. Hozzátette, az elsõdlegesen a nyugat-európai piacra, illetve Svájcba exportálunk. A nyúlhús fehérjében gazdag és zsírban szegény, nagyon egészséges étel – mondta. Az export miatt különösen fontos, hogy az ágazat eleget tegyen az európai követelményeknek. Egyes, a nyúltartás körülményeit szabályozó uniós elõírások megváltoznak a jövõ évtõl.

2016. január elsejétõl két alapvetõ változással fognak találkozni a termelõk, ami a nyúltartást illeti, mind a kettõ az anyanyulakhoz köthetõ – magyarázta Metzger Szilvia, egyetemi adjunktus. „Az egyik az, hogy a szoptató anyanyulaknak folyamatos takarmányellátást kell biztosítani, a másik pedig, hogy a rácspadozaton tartott anyák esetén a ketrecbe egy 25 x 40 centiméteres, lehetõleg perforált pihenõ lemezt kell betenni.”

Az új alapelvek azok mindenképpen az állatok jólétét szolgálják, ez manapság egy kulcskérdés az állattenyésztésben, ezen belül a nyúltenyésztésben is – jegyezte meg Matics Zsolt, egyetemi docens. Az utóbbi idõben egyre fontosabb a haszonállatok védelme. Ahhoz, hogy egy ágazat sikeres legyen, ezt is szem elõtt kell tartani.

2006-ban volt az ágazatnak a mélypontja, ma már sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk az állatvédelemre, állatjóléti kérdésekre – mesélte Juráskó Róbert. A változtatások hatással vannak a termelés költségeire is. Körülbelül egy olyan 15 -20 százalékkal emeli meg az elõállítás költségét és nyilván, itt vannak elõrelépési lehetõségek – tette hozzá az elnök. „Magyarország pici piacnak mondható, ezért sokkal könnyebben és rugalmasabban alkalmazkodik a kihívásokhoz, mint az olasz, vagy a spanyol.”

Ahhoz, hogy az ágazat fejlõdni tudjon, bõvítenie kell a piacot. A hazai nyúlágazatnál ez a bõvítés a magyar fogyasztók megnyerését jelenti. Cél, hogy a kistermelõi piacokon is megjelenjen a nyúlhús, ehhez azonban még több vágópontra lenne szükség – magyarázta Juráskó Róbert. „Dolgozunk rajta, hogy minél szélesebb körben elérjék a fogyasztók itthon is a nyúlhúst.” Ha ez sikerül, valószínûleg egyre több üzletláncban jelennek meg a nyúltermékek Magyarországon ennek eredményeként az export mellett a hazai piac is bõvülhet.

agrotrend.hu / hirado.hu

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook