Kertészet

Bitang életérzés, chilitől tüzelve

Pokoli erő, egyedi íz – ez a két fő tulajdonsága annak a termékcsaládnak, amit a szentlőrinci Chilion képvisel. A néhány éve működő családi vállalkozás Bhut Jolokia és Habanero termesztésével és feldolgozásával foglalkozik. Megfelelő tájolás, minőségi tápanyag és szakszerű gondozás a jó chili titka – vallja a Hornyák István, a Chilion egyik alapítója.

– Pécsett elég népszerűnek mondható a chili. A kiállításokon, gasztronómiai fesztiválokon állandó szereplők a termesztők – egyfajta mánia. Mánia? Nagy a verseny?

– A piacon maradás feltételei nagyon egyszerűek, a legjobban kell termelni, de ez 2017-ben kevés, el is kell adni a terméket, és ez a másik szakterületünk a chili termesztés mellett. Gyorsan és könnyen kommunikálunk, az online trendeket szorosan követjük, mindemellett pedig szorgalmasak vagyunk és kiállítunk országos fesztiválokon. (pl. Sziget, Balatoni fesztiválok, budapesti rendezvények stb…)

– Családi gazdaság az Önöké. Egészen piciből indultak, hobbiból lett vállalkozás.

– Családi gazdaságunk folyamatosan bővül, kisebb-nagyobb földterületekkel, sikereinknek köszönhetően kaptunk már felajánlást parlagon álló föld használati jogára, amit természetesen nem fogadtunk el. Jelenleg a fő termő terület a szentlőrinci szőlőhegy déli lankáin terül el, itt furt kút, öntöző berendezés és 4 db nagy méretű fóliasátor helyezkedik. A telek alsó részén pedig kápia és paradicsom foglal helyet, így kihasználva minden négyzetmétert.

A minőség állandó, a kezdetektől ezekkel a receptekkel dolgozunk. A hobbiból úgy lett üzlet, hogy az ismerősöknek kiosztott termékminták egyre nagyobb számban érkeztek vissza pozitív visszajelzésekként, sőt egyes esetekben egy-egy minta több vásárlási szándékot, megkeresést eredményezett. Ekkor gondoltuk, hogy ideje lenne piacra lépni és megpróbálni ebből megélni.

– Mekkora területen termelnek és a mennyiség?

– A chiliben az a jó, hogy nem kell neki többhektáros terület, a kápia és a paradicsom pedig jól termő, egy-egy bokorról 10-12 kg termést is tudunk szüretelni. A földek kiépítése, kút fúrása, öntöző berendezés kialakítása, speciális fóliasátrak felhúzása a nagyobb feladat és költség. A többit a természet és a rutin elvégzi. A szüretelt mennyiség érvről évre nő, köszönhetően a tapasztalatnak és az újonnan művelés alá vont területeknek.

– A Bhut Jolokia és a Habanero, a két kiemelt fajta.

– A Bhut Jolokia  vagy szellem chili, az egyik legközismertebb, legendás fajta. Az internet tele van videókkal, különböző kihívásokkal, ahol a lényeg, hogy fiatalok szellem chili evő párbajra hívják ki egymást… Érdemes megnézni néhányat, a hatás soha nem marad el. Többek között 2011-ig ez volt a legerősebb paprika fajta a világon, a Scoville-skálán 1,000,000SHU értékkel bír, ami a magyar bogyiszlói paprika százszorosa nagyjából. A Habanero dél-amerikai fajta és a mexikóiak kedvenc paprikája. Gyümölcsös, illatos és piszok erős, de ez még a bírható kategória. 350,000SHU értékkel bír. Ezt szeretik az emberek leginkább, pont a leírtak és az íz miatt. Aki nem próbálta, semmiképp ne hagyja ki, igazi ízélmény és kapszaicin bomba.

– Igaz-e hogy a pécsi föld és klíma kedvez a chilinek?

– Sokan gondolják, hogy az elhelyezkedés miatt előnyben vagyunk, én ezt nem így gondolom. A napsütéses órák száma minimálisan magasabb, de olyan kicsi az ország, hogy ez nem mérvadó. A gondosan megválasztott tájolásnak, jó minőségű tápanyagoknak és a szakszerű gondozásnak sokkal nagyobb szerepe van, mint a klímának vagy a földnek. Ez utóbb természetesen nem elhanyagolható, mi éppen ezért tőzegbe ültetünk, csak a kápia és a paradicsom szabadföldi.

– Honnan szerzik be a magokat? És mi a minőség garanciája?

– Garancia van, ami valójában nincs. Idén egy magyar kereskedőtől vásároltunk magokat, és sajnos egy minimális százalék kelt ki belőle. Ezt utólag pótolni már nagyon nehéz, mikor minden folyamat hónapokra előre ki van számolva. Szerencse, hogy csak kísérleti jelleggel vásároltunk idehaza és a több éve bevált Ausztrál és Indai vonalat megtartva a magok nagy része jó arányban csírázott, ahogy ezt már megszoktuk. Nagyon fontos az időzítés, ha bő termést akarunk, ha elkésünk vagy túl korán ültetünk, annak könnyen meglehet a böjtje. Vagy elfagy a termés vagy elkésünk és nem érik be, mert szeptembertől a napsütéses órák száma csökken a napi átlaghőmérséklettel együtt. Illetve ott a verseny a többi termelővel, mert mindenki először szeretne friss termést mutatni. A legnagyobb ellenség a jég és a hajnali fagy. A fóliák speciálisak, de a tomboló szél sem a barátjuk. Továbbá a nagy esőzések is nehezítik a munkát és a terület megközelítését, illetve a szabadföldi növényeknek sem tesz jót, ha állnak a vízben.

– Mi minden hozható ki a chiliből? Mi a potenciálja?

– Rengeteg dolog elkészíthető vele, csak a fantázia szab határt. Füstölés, savanyítás, darálás, szósz, mártogatós, grillezés… Viszont megosztó, mert valaki vagy nagyon szereti vagy egyáltalán nem, és ezek a paprikák tényleg bitang erősek. A legtöbb termésből szósz készül egyedi hőkezeléssel tartósítva, minimális sóval, színezék és sűrítőanyag mentesen, magok nélkül. Ez utóbbi folyamat a legnehezebb feladat, azaz a chili paprika magjainak eltávolítása. Kevesen csinálják az országban, de számunkra a minőség az első. Emellett ecetet egyáltalán nem használunk, a többi termelő végtermékei pedig általában 20% körül tartalmaznak ecetet, melyet ételeinkbe használva elrontja az étel ízét. Képzeljen el egy ecet ízű húslevest…

– A teljes munkafolyamat egyben van Önöknél – ültetés, csomagolás, feldolgozás, füstölés, értékesítés, brand.

– Nem könnyű feladat, de fiatalok vagyunk, tele ambíciókkal és tenni akarással. Emellett minden folyamatra van segítségünk, egyes webes-marketinges-grafikai folyamatokat pedig szakemberekre bízunk, így tudunk mindenben kimagaslót alkotni. A nulláról építettünk fel egy közel 16 000 fős Facebook közösséget, mely ma a legnagyobb chilis közösségi oldal. Emellett folyamatosan online jelenléttel érjük el, hogy eljussunk az ország minden szegletébe, ahol minőségi chili termékekre vágynak az emberek. Továbbá amikor csak időnk engedi fesztiválozunk, tovább építve ezzel is a Chilion életérzést és a brandet.

– A piaci igény milyen jövőt jósol?

– Piaci igény van, a kereslet változó, sajnos a magyar bérek erősen befolyásolják egy prémium termék keresletét, illetve a piac is folyamatosan bővül vagy éppen hígul. De a magyar száj szereti és bírja a csípőset, sok esetben jobban, mint egy „tipikus” chilis nép képviselője, például egy kínai.

– Összehasonlítható-e a chili és a magyar paprika? Van-e ennek értelme?

– Mi a magyar kápiát nemcsak termesztjük, imádjuk is és nem vagyunk elfogultak a chili iránt. Füstöljük, túróval töltjük, salátát készítünk belőle, passzírozzuk és ezer módon fogyasztjuk még, mert imádjuk. De sokan azt hiszik, ha valami magyar, annál nincs erősebb vagy jobb. Tévhit. Ha chiliről beszélünk, érdemes megnézni egy Scoville-skálát, melyen a paprikák erősségét mérik, és nem mi „chilisek” találtuk ki. Ez mindent elmond azt hiszem.

agrotrend.hu / GG.  

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés