Kertészet
Egyre kapósabbak az oltalom alatt álló borok
Egyre keresettebbek az oltalom alatt álló hazai borok. Az idei első kilenc hónapban a felére esett a földrajzi árujelzés nélküli fehérborok forgalma, míg az oltalom alatt álló fehérborok iránti kereslet duplájára emelkedett – derült ki az Agrárgazdasági Kutató Intézet adataiból. A statisztika szerint ez a tendencia a vörös- és rozéboroknál is megjelent.
fotó: 123rf
Bár összességében négy százalékkal csökkent a forgalmuk, a földrajzi jelzés nélküli vörös- és rozéborok értékesítése 55 százalékkal esett, míg az oltalom alatt álló boroké megkétszerezõdött.
A bõvüléshez minden bizonnyal az is hozzájárult, hogy az oltalom alatt lévõ földrajzi jelzéssel ellátott borok egyre elérhetõbbé válnak az átlag fogyasztónak is. Bár a hazai borok feldolgozói ára szeptember végén nyolc százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, az oltalom alatt lévõ termékek ára jelentõsen csökkent. A fehérborok 23, míg a vörös- és rozéborok négy százalékkal olcsóbbak voltak szeptember végén, mint egy évvel korábban.
Az új, egységes címkével ellátott balatoni borral is elsõsorban az átlagfogyasztót szeretnék megcélozni. A milánói világkiállításon ma debütáló, olaszrizlingbõl készült BalatonBor a magyar régiós márkaépítés elsõ példája lehet.
Kardos Gábor, a bormárkát létrehozó, borászokból és vendéglátósokból álló Balatoni kör elnöke szerint a nemzetközi piacon elsõsorban a régiók, a régiós márkák versenyeznek, ezért a versenyképesség elengedhetetlen feltétele, hogy Magyarországon is bevezessenek ilyen márkákat. A kezdeményezéséhez körülbelül 25 borászat csatlakozott, köztük a régió legismertebb borászatai, családi pincészetei, amelyek elkészítik saját BalatonBorukat. Az elsõ, egységes címkével ellátott bor április végén kerül piacra, csomagolásán pedig feltüntetik majd a készítõ borászat nevét is.
agrotrend.hu / magyaridok.hu