fotó: 123rf
Bár összességében négy százalékkal csökkent a forgalmuk, a földrajzi jelzés nélküli vörös- és rozéborok értékesítése 55 százalékkal esett, míg az oltalom alatt álló boroké megkétszereződött.
A bővüléshez minden bizonnyal az is hozzájárult, hogy az oltalom alatt lévő földrajzi jelzéssel ellátott borok egyre elérhetőbbé válnak az átlag fogyasztónak is. Bár a hazai borok feldolgozói ára szeptember végén nyolc százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, az oltalom alatt lévő termékek ára jelentősen csökkent. A fehérborok 23, míg a vörös- és rozéborok négy százalékkal olcsóbbak voltak szeptember végén, mint egy évvel korábban.
Az új, egységes címkével ellátott balatoni borral is elsősorban az átlagfogyasztót szeretnék megcélozni. A milánói világkiállításon ma debütáló, olaszrizlingből készült BalatonBor a magyar régiós márkaépítés első példája lehet.
Kardos Gábor, a bormárkát létrehozó, borászokból és vendéglátósokból álló Balatoni kör elnöke szerint a nemzetközi piacon elsősorban a régiók, a régiós márkák versenyeznek, ezért a versenyképesség elengedhetetlen feltétele, hogy Magyarországon is bevezessenek ilyen márkákat. A kezdeményezéséhez körülbelül 25 borászat csatlakozott, köztük a régió legismertebb borászatai, családi pincészetei, amelyek elkészítik saját BalatonBorukat. Az első, egységes címkével ellátott bor április végén kerül piacra, csomagolásán pedig feltüntetik majd a készítő borászat nevét is.
agrotrend.hu / magyaridok.hu