Kertészet

„Ennek a bornak van keresnivalója a magyar piacon” – Villányban összefognak a franc-ért

A Loire-völgyi, bolgár, török és olasz franc-ok bemutatkozása után idén a villányi franc volt a fókuszban a 3. Franc & Franc konferencián. Villányban folyamatosan gondolkodnak arról, hogy lehet fejlődni, csiszolni a termékeket, a borászokban megvan az igény a fejlődésre. Ez a dinamizmus viszi előre a borvidéket.

Van egy kiváló termék, kezd kialakulni a karaktere, felismerhető, azonosítható, ezt szeretnék minél jobb minőségben, minél jobb áron értékesíteni. Elsősorban a hazai fogyasztókra lehet építeni

– többek között erről beszéltek a szakértők a 3. Franc&Franc konferencián Villányban.

A résztvevő magyar szakemberek, kereskedők és marketingesek kóstolták a borokat, és egyetértettek abban, hogy ennek a bornak van keresnivalója a magyar piacon – írja a Baranya megyei hírportál.

fotó: boraszportal.hu

Bock József, a Villányi Borvidék Hegyközségi Tanácsának elnöke is megerősíti ezt: – Idén a magyar borpiac került górcső alá, és ezen belül különösképpen a Villányi Franc lehetőségeit vizsgáltuk. Jelentős magyar szakértőket hívtunk minden szakterületről, akiknek szintén fontos ez a fajta, és nem mellesleg szeretnénk a nagyközönségnek is megmutatni, hogyan fejlődik, hogyan alakul a villányi franc sorsa. A hazai piac kiemelt jelentőségű számunkra, hiszen a boraink 85 százalékát itt értékesítjük.

A Villányi borvidék 2014-ben jelentette be, hogy átdolgozta eredetvédelmi rendszerét, és életre hív egy új borvidéki márkát. Akkor lett Villány zászlósbora a franc.

– A magyar fogyasztóknál a bizalom építésében játszhat óriási szerepet a nálunk működő egyedülálló, komplex eredetvédelmi rendszer. Ennek köszönhetően a vásárló biztosan tudhatja,

ha egy palackon rajta van a kikerics, akkor az garantáltan villányi, garantáltan minőségi termék, ez is tovább erősíti a villányi franc pozícióját

– hangsúlyozta Jekl Béla, a borvidék eredetvédelmi szakbizottságának elnöke.

Horkay András, az Országos Borbíráló Bizottság elnöke szerint a pozicionálást illetően fontos tudni, hogy Villány a legpopulárisabb vörösborrégió, a legmagasabb átlagáron értékesíthető borok itt találhatók.

– A hazai és nemzetközi piacon is kuriózum, hogy ezt a fajtát önmagában és nem házasításban találjuk.

Jó lenne, ha az embereknek Villányról a franc jutna eszükbe. Ezek között éppúgy megtalálható a classicus, könnyebben iható, alacsonyabb árkategóriájú bor, mint a prémium és szuperprémium, a csúcskatategória, amelyet éttermekben és komolyabb borbárokban kóstolhat a vendég.

– Nagyon fontos a piacismeret. Így lehet elérni, hogy minden magyar borvásárló tudatosabban keresse a franc-t. Kell, hogy legyen választási lehetőség a különböző kategóriák között, hogy a kezdő fogyasztó számára is legyen elérhető minőségi bor – mondja Győrffy Zoltán szervező.

A fiatal borászgeneráció a fiatalok ízléséhez közelebb álló módon jeleníti meg Villányt. Bakonyi Péter 2010 óta készít cabernet franc-t, a gyümölcsösebb, kevésbé hordózott ízvilágot mutatja be. – A saját utamat járom, az arany középutat keresem. Fontos számomra, hogy a bor szerkezete ne üsse agyon a bor ornamentikáját. A stílusom a gyümölcsösebb, vibrálóbb ízvilág, kevesebb hordót használok, alapvetően szeretem vörösborban a könnyedebb stílust, annak ellenére, hogy jelenleg a magyar piac a testes borokat részesíti előnyben, a szakma is a robusztusabbat tartja értékesebbnek.

fotó: boraszportal.hu

„Mit akarunk elsősorban kommunikálni: Villányt vagy a franc-t?” – tettel fel a kérdést előadásában Herczeg Ágnes borszakértő, majd azt emelte ki, fontos tisztában lenni azzal, milyen a borunk és ki lehet a célközönsége – írja a konferencióról készült beszámolójában a Borászportál. A Villányi Franc-oknak általában magas az alkoholtartalma, emiatt inkább a töményebb italokra nyitottabb keleti országokban rúghatunk labdába. Nyugat-Európa – Németország és Anglia kivételével – eddig legalábbis kevés érdeklődést mutatott.

Sok munka van még, míg a Villányi Franc elfoglalja az őt megillető helyet a világban. Példaként a Wine Searcher internetes oldalon található cabernet franc szőlőleírást hozta (szereti a hűvös éghajlatot, könnyed, légies borokat ad), ami arról tanúskodik, nem vesznek tudomást a Villányban készült franc-okról (amik nem könnyedek, nem légiesek és azt bizonyítják: a szőlő a melegebb éghajlaton is remekül elvan).

Ha megvan a közönség, a következő lépés egy nagyon jó sztori, hiszen a story-telling ma az egyik legfontosabb marketing eszköz. „A Villányi Franc-t a villányi életérzés csúcsaként lehetne kommunikálni és el kell mondani, hogy ez nem a mindennapok bora” – zárta mondandóját a borszakértő.

agrotrend.hu / bama.hu, boraszportal.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés