Hírek
Kell egyáltalán a világnak a magyar áru?
Melyek a hazai gyümölcstermesztés nagy kihívásai és miért is fontos az arculat kialakítása?
2019. február 6-9-ig rendezték meg Berlinben a Fruit Logistica kiállítást, ahol többek között a zöldségek és gyümölcsök szállításának, csomagolásának és az arculat kialakításának újdonságait prezentálták. A rendezvény tanulságait Csizmadia György kertészeti szakértőnk foglalja össze.
Európában a túlkínálat uralkodik – fotó: Fruit Logistica
A világban nem számít a magyar gyümölcstermesztés, hiszen van olcsóbb és jobb áru is. Sőt, a hazai mennyiségek is marginálisok. Egy szó, mint száz:
senki sem esik hanyatt csillogó szemekkel attól a két szótól, hogy magyar áru.
Igaz, vannak réspiacok, de ezeket is betölti
- Szlovákia,
- Csehország,
- vagy éppen Ausztria.
Vannak időkapuk, amikor a mediterráneum leérik, de a magyar még nem, azonban a fajták és a technológiai fejlődés miatt ez a rés zárulóban van. Azok a cégek nyernek, akik minél hosszabb szezont tudnak produkálni. Az olyan katasztrofális esetek, mint a lengyel vagy a német áruk lefagyása, Magyarország javát szolgálja. Ám, csak akkor jut nekünk szerep, ha másnak kára van?
Az olyan piacokon, mint például
- India,
- Kína,
- Banglades,
- vagy Egyiptom
a magyar, mint európai presztízsű áru megjelenhet, de ide csak kiváló termék mehet, ami kibírja az utazást. Gondoljunk csak a tengeri szállítás körülményességére.
Sehol sem járunk a marketing-gondolkodásban, de nem a tudatlanság miatt, inkább azért, mert el sem kezdtük.
Tanulságos volt a chilei cseresznye -ermelők által megszervezett előadás, amelynek lényege az volt, hogy a cseresznye lehetne az új áfonya. Orvosi kutatások is alátámasztják, hogy a cseresznyétől fiatalok maradunk, hiszen gyorsabban regenerálódunk. Tavaly a chileiek elköltötték az árbevételük 5 %-át a kínai piacon, amivel 20 %-al tudtak bővülni.
Számos előadás fogadta a kiállítás látogatóit – fotó: Fruit Logistica
A programjukban a közösségi médián futó projektek 80 %-ban kaptak szerepet. Rövid "kedvcsináló" videóktól kezdve, olyan hajmeresztő ötlettel is előálltak, mint a Guinness rekordot tartó leghosszabb cseresznyevonal trendivé tétele. Ugyanis a látogatókat fotózásra, majd a kép megosztására ösztönözik, ami után nyilván elkerülhetetlen a frissítő gyümölcs megvásárlása.
A vevők
- pontosságot,
- rugalmasságot,
- teljes kiszolgálást
- és bőséget
várnak el a termesztőktől.
Ugyanazok a feltételek határozzák meg gondolkodásukat, mint egy gazdának, amikor traktort, műtrágyát vagy épp metszőollót vásárol!
Fel kell értékelnünk a belföldi piacot, hiszen az exportpiacanik beszűkülnek, így a hűtőházunktól 200 km-es körben kell keresni a vevőket. Viszont ne feledjük, hogy ez a piac PR és marketing nélkül nem fog működni. Minőségi árut kell eladni és megtermelni, központba kell állítani a kerteket és arcot kell adni a termékeink mellé!
A fogyasztónak jóízű, csillogó, szép csomagolású terméket kell adni, hiszen ezek fogják őket megszólítani – fotó: Fruit Logistica
A fogyasztónak vágynia kell a
- cseresznye,
- barack,
- vagy az alma
fogyasztására, és ha vágya kielégítéséért pénzt ad, nem csalódhat. Persze kaphat valamit olcsóbban – még egy kicsit hibásan is – de akkor azt kell éreznie, hogy nagyon jól járt, hiszen a feléért kapta meg a vágyott árut. De ez senkit se tévesszen meg, ugyanis a termék csak küllemre lehet gyengébb minőség, ízre hoznia kell az elvárást!
Ha a felvásárlásról beszélünk, akkor az áruházláncok biztos felvevők, még ha nem is tetszik az árszínvonaluk a termelőknek. Reklamálnak – mindenki szokott -, olyan elvárásoknak kell megfelelni, mint Global Gab, IFS vagy BRC a hűtőházban. A feltételek tehát szigorúak, sok a nyűg, de biztosan fizetnek. Emellett egyre inkább nő a piaci részedésük.
A fiatalok pedig inkább itt vásárolnak: mindent egy helyen, kényelmesen, autóval közlekedve, cipekedés nélkül!
A kihívás abban rejlik, hogy nagyon nem akarnak új beszállítót, így valakivel társulni kell vagy valaki helyett kell betörni.
A kispiacok, illetve kiskerek szolgáltatásai kisebb minőségi elvárással bírnak, így át tud csúszni a gyengébb tétel is. Viszont a mennyiség igénye folyamatosan csökken.
A nagykereskedőknek időszakosan kell a termelők árui, ami jó lehetne, hiszen beszerzik, ami éppen kell. Ezzel viszont csupán az a gond, hogy
- egyre inkább ide szorul minden egyéni termelő,
- egyre nyomottabb az árverseny,
- elveszik az ÁFA.
Egy saját bolthálózatot – beleértve a kertet is – jól lehet marketingelni. Ebből a hálózatból lehetne szervezni egy egységes arculatot, de csak jó helyen szigorú standolással, és ha alkalmazott is van, akkor pontos elszámolással. Egy próbavásárlás, nyugta és pénztárgép nélkül sokba kerülhet..
agrotrend.hu / Csizmadia György