2020.11.28., szombat , Stefánia

Kertészet

2020. március 18. szerda • 09:45

Minőségi hagymát termelnek a hollandok

Hollandia hagymatermelésének központja Flevoland, innen származik az ország hagymatermelésének mintegy 50 százaléka. Ez is jól mutatja, hogy a klimatikus viszonyoknak köszönhetően a hagymatermelés központja az évek során északabbra tolódott. Hollandia ún. polderein, alacsonyan fekvő, agyagos területein folyik a termelés, ez adja a holland minőség egyik alapját.

Évente mintegy 33000 hektár (ha) területen folyik a hagymatermelés. Hollandia a megtermelt hagyma csupán 10 százalékát hasznosítja belföldön, a termelésük közel 90 százalékát exportálják, ez a szám és vele a termelés pedig folyamatosan növekszik. Közel 130 országba exportálnak, ami annak is köszönhető, hogy az elérhető legjobb minőségű fajtákkal dolgoznak és jól kiépítették a tároláshoz szükséges rendszereket, módszereket. Nagy gondot fordítanak a hagymanemesítésre, fajtakiválasztásra, mely során kiemelt szerepet kap a betegségekkel – pl. fusarium, tripsz - szembeni ellenállóság. A jelenleg használt technológiákkal a holland hagyma ára kilogrammonként – csomagolva, szállítva – kimondottan versenyképes más exportcégekéhez képest, ami pedig a tárolást illeti, akár 3-4 hónappal tovább is eltartható - írja a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).

fotó: pxhere.com

Ez más országok számára veszélyt is jelenthet, így például Panama és Szenegál – védve a saját hagymatermesztésüket – gyakran zárja le határait és tiltja meg a holland hagyma behozatalát. Ezt a protekcionizmust a hollandok egyfajta bóknak tekintik, némiképp igazolás a minőségi termékükre.

Hollandiában nem csak termelés folyik, de ún. tranzitország is, azonban csak a feltétlenül szükséges és holland fajtáknál. Egyiptom fontos piaci szereplővé vált az elmúlt években, jó minőségű hagymával a piacon, de például új-zélandi és ausztrál hagymát is vásárolnak, majd továbbértékesítik. 2019-ben kimondottan sok hagymát értékesítettek, melyben az indiai hiánynak is döntő szerepe volt.

De az is látszik, hogy amíg ősszel nagy ütemben folyt az értékesítés, az évfordulóval jelentősen visszaesett a kereskedelem, ami hatással bír az értékesítési árakra is.

A belföldi piac stabil, jelenleg nem mutat erőteljes növekedést. Hollandiában is jól látszik, hogy a hagyma kényelmi cikké kezd válni, növekszik a feldolgozott termékek iránti igény, ilyenek a különféle élelmezésre szánt készételek, vagy a tisztított zöldségcsomagok. Itt várható, hogy a szupermarketek polcain a kényelmi termékek aránya 60 százalékra növekszik, párhuzamosan a frissterméké 40 százalékra csökken.

A hagymás vállalkozások jellemzően családi vállalkozások, ahol folyamatosan zajlik a generációváltás is. Ezek hatására már érezhető, hogy a régi – zárt - gondolkodásmód megváltozik, a jelenlegi generáción belül nyitottság, átláthatóság, együttműködési hajlandóság figyelhető meg. Jól látszik, hogy a jövőben különös figyelmet kell fordítani az ágazatban zajló fokozott együttműködésre, hiszen az egység erő és talán ez az egyetlen módja, hogy megőrizzék jelenlegi piaci pozícióikat. Ma már például különböző számítási ütemterveket használnak, az egyfajta termésbecslés-készletjelentés a hagymáról. Ezeket az adatbázisokat hetente frissítik az export számok tekintetében. Ez ad egyfajta biztonságot, tervezhetőséget.

A digitalizáció terjedése – egy egyszerű 0-24 órás interneteléréssel – esetükben is alapvetően képes megváltoztatni a vállalatok működését, mint pl. hosszabb munka-és üzemidők, folyamatos áruellátás. Sok folyamat már alapvetően automatizált, jelenleg a személyzet is inkább egyfajta üzemeltető szerepet tölt be, azonban a technológia fejlődése a hagyma ágazat fejlesztésében is döntő szerepet játszhat.

A holland vállalatok is törekednek a helyi munkaerő foglalkoztatására és különböző pluszokkal, képzésekkel, képesítések megszerzésével (pl. targoncavezető) próbálják őket bevonzani és megtartani. Ez jelenleg egy jól működő rendszer.

A környezetvédelem is egyre hangsúlyosabb az ágazatban, így a vállalkozások nagy része újrahasznosított csomagolásokat használ, energiaszükségleteiket fenntartható módon maguk állítják elő, de például megoldották a kikötőkhöz a belvízi teherszállítást is a tehergépjármű-forgalom korlátozása érdekében.

Az idei szezonban sokan kezdtek el új szereplőként hagymát termelni, mert vonzó, továbbra is meglehetősen jövedelmező terméknek számít holland körökben. Ez azonban azt is jelentheti, hogy ha ebben az évben minden területen jó termés lesz, jelentős többletre kell számítani, ami ez export értékesítéseket is befolyásolhatja.

Az ország keleti részén található homokos talajokon termesztett hagyma ráadásul nem tárolható jól, ez megzavarhatja a piac dinamikáját, hiszen ezeket minél rövid idő alatt kell forgalmazni. A termelés továbbra is a hagyományos vörös- és lilahagymára fókuszál, de van néhány réspiac, mint a bio- vagy a rózsaszín hagyma, de ezek összességében még nem jelentősek. Inkább portfólióbővítés céljából termesztik, forgalmazzák.

agrotrend.hu / NAK

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.