Kertészet
Ezért ne hagyják megtéveszteni magukat az almatermelők
Az európai almahiány csak ideiglenesen segíti a magyar almaágazatot. Az ültetvényszerkezetben, technológiában jelentős fejlesztésre van szükség, hogy a magyar alma versenyképes legyen Európában.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) almatermesztők és kiskereskedelmi áruházláncok részére szervezett szakmai megbeszélést a hazai a nemzetközi almatermesztéssel, piaci helyzettel kapcsolatban. Mint a 2017. augusztus 21-i tanácskozáson elhangzott, a meleg időjárás miatt már korán, augusztus közepén megkezdődött a gyümölcs szedése, a szüret októberig folyamatos.
Idén mintegy 500-550 ezer tonna alma várható hazánkban, melyből 150-200 ezer tonna az étkezési; a mennyiséget az esetlegesen elnyúló kánikula negatív irányba befolyásolhatja.
Mint a tanácskozáson elhangzott,
keresleti piac várható, a múlt évinél magasabb termelői árakkal.
Ugyanakkor a NAK felhívja a termelők figyelmét arra, hogy ne hagyják megtéveszteni magukat, az idén várható nagyobb kereslet és jobb termelői árak ellenére az ágazatban folytatódnia kell a szerkezetátalakításnak, technológiai fejlesztéseknek, a jövőben jelentősen növelni kell az étkezési alma arányát az iparival szemben.
A hazai fajta- és ültetvényszerkezet 25 éve gyakorlatilag csak minimálisan változott, csupán az ültetvényterület 20-25 százaléka mondható korszerűnek.
Továbbá a munkaerő-igényes ágazatot a munkaerő-hiány jelentősen hátrányos helyzetbe hozza, amihez számos termelő a közfoglalkoztatás és a szezonális mezőgazdasági munka könnyebb és motivált átjárásában látja az egyik megoldást. A versenyképességhez jelentős fejlesztésekre van szükség, ehhez a NAK minden szakmai segítséget megad a gazdálkodóknak.
A NAK idén – a már zajló gomba és dinnye kampány mellett – az alma fogyasztását ösztönző kampányt indít. A mintegy másfél hónapos almakampány október közepén indul, hét kiskereskedelmi áruházlánccal és az Agrármarketing Centrummal együttműködésben. A kampány célja, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét a jó minőségű hazai almára, és megismertesse a vásárlókkal a fajtaválasztékot.
Az alma beltartalmi értékei kiválóak, ennek ellenére szerte a világon csökken a fogyasztása; míg itthon is korábban évente mintegy 30 kg/fő volt, ma már ennek csak a fele.
Az induló kampány a termelők piacainak stabilizálását is szolgálja.
agrotrend.hu / NAK