Kertészet

Válaszút előtt állnak a hazai dinnyetermesztők

Kiváló minőségű az idei görögdinnyetermés, és még messze a szezon vége. A később termő vidékek akár szeptember közepéig, végéig is el tudják látni magyar áruval a fogyasztókat. A termelők költsége jelentősen nőtt az elmúlt évben, ám ezt idén még nem érzékelik a fogyasztók. Sorsdöntő időszak előtt áll a versenyképes magyar dinnyetermesztés: az ágazat fennmaradásának záloga a kiskereskedelmi szereplők gazdabarát árszabása és a fogyasztói szemléletformálás.

Komoly veszteségeket okozott a kertészetekben az elmúlt évekhez hasonlóan idén is szélsőséges időjárás. A hideg tavasz nem okozott jelentős problémát, sőt a száraz, forró nyári hónapok kimondottan kedveztek ugyanakkor a dinnyetermesztőknek: az ország összes termőkörzetében kiváló a dinnyetermés minősége, így a vevőknek idén nem kell hosszasan válogatniuk a standokon, üzletekben elérhető kínálatból – írja a Magyar Nemzet.

Göcző Mátyás, a Magyar Dinnyetermelők Egyesületének elnöke a szezon végéhez közeledve arról beszélt, hogy a szélsőségesen hűvös tavaszi időjárás némileg késleltette a dinnyepalánták kiültetését. Emiatt egy héttel később kezdődött a hazai dinnye szezonja, de júliustól egyre inkább kiszorította az importot a nagy mennyiségű magyar áru.  A 2021-es dinnyetermés minősége az ország minden termőterületén kimagasló, messze felülmúlva az elmúlt éveket, így a fogyasztóknak felesleges válogatniuk a dinnyék között. A termőterület valamivel elmarad a tavalyitól, de az itthon termett mennyiség bőven kielégíti a belső fogyasztást, nagyjából egyharmada pedig exportra megy. Magyarország dinnyenagyhatalomnak számít, a dél-európai államok után hazánk a legfontosabb európai dinnyetermesztő ország, de a verseny erősödik.

A dinnyéseknek ugyanakkor a kiváló termés ellenére komoly fejfájást jelent a termelési költségek jelentős és gyors emelkedése – részletezte Gö­cző Mátyás. A termesztőket tömörítő képviselet elnöke arra emlékeztetett, hogy évek óta nő az önköltség, amelyet eddig a gazdálkodók voltak kénytelenek lenyelni.  A következő években ugyanakkor elkerülhetetlen, hogy a fogyasztói árakban is érvényesítsék valamilyen formában a költségnövekedést, ellenkező esetben egyre több dinnyetermesztő hagyhat fel a tevékenységgel. 

Fotó: Magyar Nemzet

Az áremelkedés a mezőgazdaság szinte minden területén gondot okoz. Gyorsan emelkedik a munkaerő költsége, drágul a szállítás, nő az energia ára, de megdrágult a vetőmag és a fóliasátor is.

Göcző Mátyás kiemelte: a dinnyetermelők költségnövekedésének ellensúlyozását a kiskereskedelmi szereplők árpolitikája akadályozza. Emlékeztetett: júniusban még az importdinnye kapható Magyarországon, amelynek ára jóval magasabb, mint a magyar dinnyéé.  Az elmúlt évek kedvező tapasztalata, hogy az üzletláncok és a diszkontok kínálatából a hazai áru megjelenésével teljesen kiszorul az import. Az egyesület vezetője ugyanakkor elfogadhatatlannak tartja, hogy a kereskedők még mindig vevőcsalogatóként tekintenek a magyar dinnyére, így a hazai áru megjelenésétől a szezon végéig meredeken csökkentik az árakat. A termelők pedig kénytelenek egyre nyomottabb áron átadni a dinnyét.

Ennek a kereskedelmi gyakorlatnak a háttere, hogy korábban a magyar vevők szinte kizárólag a minél nagyobb dinnyéket keresték, s a minőség kevésbé volt fontos. Az elmúlt években ugyanakkor jelentősen átalakult a kereslet: a vevők már a kisebb méretű, magszegény fajtákat választják. A termelők alkalmazkodtak az új igényekhez, és a fogyasztókat is arra buzdítják, hogy a minőségi magyar dinnyét részesítsék előnyben. Ezt védjeggyel, mobilappal is segítik, ám Göcző Mátyás szerint elengedhetetlen, hogy idehaza és külföldön is promóciós kampányokkal tegyék ismertté a magyar dinnye kiváló minőségi adottságait. 

A szakember hozzátette: a keresletnek tehát a minőség irányába kell elmozdulnia, a termelési költségeknek pedig jövőre már be kell épülniük a fogyasztói árakba is, de ehhez a kiskereskedelem szereplőinek is változtatniuk kell az árpolitikájukon.

agrotrend.hu / Magyar Nemzet

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook