Kertészet

Világpiacra juthatna a magyar léalma?

A vásárlók szívesen veszik a hazai almát, de a lengyel alma jelenlétét is el kell viselni a magyar piacon. Az ipari felhasználású magyar almát akár egy világszerte népszerű ital gyártásához is fel lehetne használni.

Ha magyar vagy a külföldi alma közül kell választani, akkor a magyar fogyasztók sokkal inkább a hazai almát választják – állították egyöntetűen a kiskereskedelmi áruházláncok képviselői azon az október 27-i sajtótájékoztatón, amelyen a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és partnerszervezetei az idei őszi-téli almavásárlásra és -fogyasztásra ösztönző kampányt hirdették meg.

Az áruházláncok zöme pedig magyar almát kínál: a CBA és a Lidl kizárólag hazait terít boltjaiban, a Tesco 90 százalékban magyart – amely zalai és szabolcsi termelőktől származik –, a Spar ugyancsak 90 százalékban magyart forgalmaz, a Metro és az Auchan pedig szintén sok hazai almafajtát árul.

Felmerült azt is, hogy miben más a magyar piacra is bekerülő és a hazai viszonyokat kissé megbolygató lengyel alma. Czerván György FM-államtitkár saját, személyes élményeire hivatkozva mondta el, hogy a lengyel alma a magyarhoz képest „jellegtelen ízű”. Szerinte pedig azért (is) lehet olcsóbb a magyarnál, mert nagyobb területen termesztik, az ottani gazdák ráadásul az ültetvénykorszerűsítést előbb kezdték el, így nagy hozamot érnek el, összességében pedig az önköltségi ár így nagyon alacsonyra jön ki. Győrffy Balázs NAK-elnök ehhez annyit tett hozzá, hogy eredendően a lengyel almatermelők nem a magyar és a többi közép-kelet európai ország piacára szánták gyümölcsüket, hanem az oroszra. Mint mondta, az embargó miatt ők így piacot vesztettek, és az alma eladásához agresszív árpolitikát is választottak.

A hazai viszonyokra visszatérve megjegyezte, az 1980-as években meg sokkal nagyobb volt az almatermő-terület az országban, közel 40 ezer hektár. Hozzátette, a jelenlegi almaültetvényeken idén várhatóan félmillió tonna gyümölcsöt szednek le a gazdák, amelynek 70 százaléka ipari felhasználású és 30 százaléka étkezési célú. Itt jegyezte meg a Lidl képviselője, hogy a hazai feldolgozóiparnak érdemes lenne elgondolkodnia egy világszerte népszerű termék, a cider, kifejezetten pedig a magyar cider előállításán, egyúttal a magyar ciderkultúra növelésén, népszerűsítésén: a jó minőségű, kiváló ízű magyar alma tökéletes alapanyaga lehetne ennek az alacsony alkoholtartalmú, szénsavas almabornak. Ez az ital pedig a gyümölcshöz hasonlóan itthon is keresett termék lehetne. Nem beszélve a világpiaci lehetőségekről…

agrotrend.hu / nak.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés