Hírek

A kevésbé szép zöldségeket szívesebben vásárolják

Emilie Vanpoperinghe és Deepak Ravindran vállalkozása, mely sérült zöldségek és gyümölcsök értékesítésével foglalkozik, onnan indult, hogy Portugáliában utcai piacokon először láttak ilyeneket, de az ízük sokkal jobb volt, mint az Egyesült Királyságban vásárolt hasonló áruknak.

Erre ráerõsített a francia Intermarché szupermarket sikeres kampánya, amely szintén a tökéletlen gyümölcsöt és zöldséget népszerûsítette. A téma kapcsán aztán egyre többet hallottak az élelmiszer-pazarlásról Nagy-Britanniában – írja az origo.hu.

fotó: pxhere.com

Miközben a szupermarketek mindent megtesznek a hulladék csökkentése érdekében az olyan kezdeményezésekkel, mint például a frissebb élelmiszerek hátrébb helyezése, Emilie és Deepak továbbra is úgy látja, hogy Nagy-Britanniában éppúgy jelentõs élelmiszer-pazarlás zajlik, mint a nyugati világban általában.

Ez a felismerés váltotta ki bennük, hogy helyi szinten megpróbáljanak változtatni ezen.

"Kezdetben egy kis próbaüzemmel indultunk Balhamben" – mondja Emilie az Euronews Living-nak. Az elsõ vásárlóikat a közösségi médiából szerezték, és pénz híján egy templomban mûködött a raktáruk az elsõ három hónapban, ahonnan maguk szállították ki az árut. Védjegyproblémák miatt végül Oddbox néven indultak el 2016 májusában, mintegy 20 vásárlóval.

Az elmúlt három évben a vásárlóik száma 12 ezerre nõtt.

A tudatos fogyasztók nem csupán az olyan élelmiszerek megmentése miatt érdeklõdnek a szolgáltatások iránt, amelyek egyébként hulladékká válnának, hanem azért is, mert nem alkalmaznak kiegészítõ célra mûanyagot ott, ahol nincs rá szükség.Összességében mintegy 80 százalékkal csökkentett mûanyag csomagolással mûködünk a szupermarketekhez képest– mondja Emilie Vanpoperinghe.

Nehézségek voltak a termelõk megnyerésével is, akik közül sokan nem akarták beismerni az ipari hulladékaik arányát, vagy idegenkedtek a termelésüket két olyan városira bízni, akiknek nincs is gazdálkodási tapasztalatuk.

Az Oddboxnak azonban ma már mintegy 70 gazdálkodói társulása van.

"A legnagyobb problémánk azonban az volt, hogyan oktassuk a vásárlóinkat" – mondja Deepak. „Egy almából, amelyen foltok vagy korai fagyjelek vannak, pazarlás helyett például készíthet belõle csatnit (fûszeres szószt) vagy almalét. Azt is meg kellett értetni a vásárlókkal, hogy nem hulladékot vásárolnak, és nem is lesz belõlük hulladék, ha meg tudjuk menteni õket."

Ha az Oddboxnak feleslege keletkezik, az sem kerül hulladéklerakókba, hanem jótékonysági szervezetek jönnek értük és újraosztják azt élelmiszerbankoknak és konyháknak.

"Ez egy körkörös gazdaság, amelyben olyan élelmiszereket veszünk, amelyek a gazdaságokban hulladékká válnának, majd azt is szeretnénk elérni, hogy a vásárlóink se pazaroljanak belõlük otthon, ezért tippeket és recepteket adunk át nekik" – mondja Emilie.

Úgy tûnik, ezzel a fogyasztók is elégedettek, mert eddig több mint 1,6 millió kilogramm tökéletesen ehetõ gyümölcsöt és zöldséget mentettek meg a hulladéklerakók elõl.

agrotrend.hu / origo.hu

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook