Hírek

Befagyaszthatja a magyar exportot a vasúti határzár?

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület szerint a magyar kormánynak is érdeke, hogy fenntartsa a vasúti teherforgalmat a magyar-horvát zöldhatár lezárása után is.

A vasúttársaságok reprezentatív érdekképviseleti szervezete kedden MTI-hez eljuttatott közleményében arra hívja fel a figyelmet, hogy már kialakították azt a vasúti vagont, amellyel hermetikusan lezárható Gyékényesnél a legfontosabb magyar-horvát vasúti határátmenet, ezzel elérhetetlenné válna a rijekai kikötő. 

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület azt kéri az illetékesektől, hogy olyan kapuval zárják le a vasúti határt, amellyel – ha késésekkel is, de – fenntartható a vasúti áruforgalom a Kelebia és Szabadka között a magyar-szerb határhoz hasonlóan.

Az egyesület közleménye szerint a szerb határ lezárását "még megúszták" a vasúttársaságok forgalomvesztés nélkül, az egyetlen teherforgalmat is lebonyolító határátmeneten nem szünetelt a forgalom a migránshelyzet miatt. 

A horvát határon Magyarbóly és Pélmonostor között szeptember 18-a óta áll a forgalom, ellehetetlenítve az ott napi rendszerességgel Bosznia-Hercegovina felé tartó tehervonatok közlekedését, a szállítások kiesése piacvesztést okozott a vasúti szektornak, a kerülő útvonal többletköltségét nem minden termék szállítása viseli el. Ez várható a gyékényesi határátmenet lezárásakor is, hiszen a magyar gabonaexport átterelése más kikötőbe csak jelentős többletköltséggel járna, és nincs mód a dunaújvárosi Dunaferr import forgalmát egyik napról a másikra más kikötőbe terelni.

A szervezet szerint a magyar-horvát határ hermetikus lezárásával veszélybe kerülhet a gazdaság működése, a mezőgazdaság, az olaj- és nehézipar is vesztes lehet.

A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület azt az álláspontot képviseli, hogy a vasúti határátmenetek eltorlaszolása nem lehet piackonform megoldás, a magyar államnak tulajdonosi érdeke is, hogy a vasúti árufuvarozás jelenlegi volumenei megmaradjanak. Ez pedig csak úgy képzelhető el, ha nem lesz bizonytalan időre felfüggesztve a vasúti árufuvarozás egyik magyar határon sem – írja közleményében az egyesület.

Az érdekképviselet adati szerint a magyar-horvát vasúti határátmenetek éves áruforgalma 2014-ben meghaladta a 1,5 millió tonnát, melynek 44 százaléka export, 56 százaléka import volt. Ez utóbbin belül a Dunaferr forgalma kétharmadot képviselt, míg a Mol forgalmai 18 százalékot. Exportban a mezőgazdasági termékek dominálnak, a Mol 25 százalékos részaránya is jelentős.

mti

 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés