Hírek
Háromezer bejelentés 1 százaléka érintett magyar terméket
Megjelent a RASFF 2016-os jelentése az EU élelmiszer-biztonsági helyzetéről.
Az Európai Unió élelmiszer- és takarmánybiztonsági riasztási rendszerében (RASFF) közzétett csaknem háromezer bejelentés kevesebb mint 1%-a érintett magyar előállítású terméket 2016-ban – derült ki az Európai Bizottság éves összegzéséből.
A 38 éve működő RASFF az uniós tagállamok hatóságai közötti gyors információáramlás érdekében jött létre. E riasztási rendszer segítségével számos élelmiszerbiztonsági kockázatot még azelőtt sikerült elhárítani, hogy a kifogásolt termék a vásárlóknak gondot okozhatott volna – tájékoztatott közleményében a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH).
Uniós szinten a legtöbb probléma a gyümölcsökkel és zöldségekkel, a mogyoró- és diófélékkel, a halakkal és halászati termékekkel, valamint az étrend-kiegészítőkkel és egyéb speciális célú élelmiszerekkel kapcsolatban mutatkozott. Az esetek nagy részében a patogén mikroorganizmusok (elsősorban baromfi- és hús termékekben), a mikotoxinok (főleg aflatoxin), a növényvédőszer-maradékok, a nehézfémek, valamint a nem jogszerűen alkalmazott összetevők okozták a veszélyt.
Az előző évben a jelentős területet, illetve sok tagállamot érintő esetek között szerepelt például az E. coli szennyezett román sajt vagy a szalmonellával fertőzött lengyel tojás ügye. Magyarországon előállított termékkel kapcsolatosan 24 esetben merült fel élelmiszerbiztonsági probléma, amely csupán 0,8%-a a 2016-ban dokumentált összes RASFF bejelentésnek.
A hazai vonatkozásúvá vált 141 RASFF ügy 117 esetben élelmiszer, 14 esetben takarmány, 10 esetben pedig élelmiszerrel érintkező anyag volt.
Itthon leginkább az étrend-kiegészítők és különleges táplálkozási célú élelmiszerek, gabona és pékáru termékek, valamint a baromfihús és egyéb baromfitermékek tekintetében adódott gond.
Kisebb számban kellett például gyümölcsökkel és zöldségekkel kapcsolatban eljárni..
A NÉBIH kiemelten kommunikálja a hazai lakosságot érintő ügyeket annak érdekében, hogy a vásárlók minél szélesebb köre időben értesüljön a problémákról.
agrotrend.hu / NÉBIH