Gazdálkodás

Szántóföld

Korszerű, biológiai alapú növény- és talajkondicionálás megfizethető áron

Saját fejlesztéssel innovatív és környezetkímélő mezőgazdasági készítményeket hoz létre az Agrováció. A cég az értékesítésben is újszerű, hiszen a webes eladás az inputanyagpiacon egyedülállónak számít.

Az elsősorban lombtrágyák, növénykondicionálók és talajjavító mikrogranulátumok értékesítésével foglalkozó vállalkozást Buda Richárd ügyvezető mutatta be.

– Az Agrováció névben mintha az innováció szó is meghúzódna…

– Igen, mindenképp. Saját fejlesztésűek a termékeink, nagyon jól kell ugyanis „kitalálni” a tápelemarányokat, hogy a növények a legnagyobb hatékonysággal tudják beépíteni a szöveteikbe. A hatékonyság az elsődleges célunk, de a hatóanyag-tartalom tekintetében is a felső kategóriába tartozunk. Tehát egyrészt az összetétel nagyon fontos, másrészt készítünk olyan növénykondicionálót természetes alapanyagokból, amely 27 gyógy- és fűszernövényből áll, továbbá egy speciális komposztkészítményből. Ezzel nem csupán növénykondicionálás végezhető, de növényvédelmi mellékhatásaik is vannak, például rovarriasztó hatás vagy gátolják különböző gombás betegségek, mint a lisztharmat kialakulását. Mindez nemcsak lombtrágyában, hanem szilárdban, mikrogranulátumban is létezik. Mi egy ásványi anyagból és növényi olajból elkészített mikrogranulátumot – amely bioként is használható – olyan hatékonysággal tudtuk leformulázni, hogy azzal utol tudjuk érni a piacon lévő növényvédő szereket. Az elmúlt évek vezető terméke ugyanazt a hatékonyságot tudja nyújtani, de biológiai anyagként, tehát nem kemikália. Egyébként a Nébih – engedélyezett termésnövelő anyagok – listáján is megtalálható a FitoNatur Aktív készítményünk.

– Mennyire tud versenyképes lenni az árakban?

– Fontos szempont volt, hogy megfizethető legyen. A termékünk kommersz technológiába is beilleszthető, és még 20-30 százalékkal alacsonyabb hektárköltséget is el tudunk érni.

– Szükséges-e, hogy a gazdák is másképp, másfajta szemlélettel közelítsenek a növényvédelemhez?

– Azt kell megérteniük a gazdáknak, hogy ezek nem irtószerek. Ez azt jelenti, hogy napokra van szükség a hatás kifejtéséhez. Ezért fontosak az előrejelzések: már előre meg kell alapozni a tevékenységet. Tehát a gazdának ismernie kell a területét, azt, hogy mikor érkeznek a hajlamosító tényezők, és már megelőzésként fel kell tölteni a növényeket. Ha tudni lehet, hogy egy-egy terület esetében milyen rovarfertőzöttségre lehet számítani, előre ki lehet juttatni az anyagot. De ha a gazdálkodó nem előzte is meg, még akkor is elviselhető marad a károsodás, mert a hatás kifejtéséig csak néhány nap szükséges. Ez tavaly igazolódott is, amikor egy drótféreggel erősen fertőzött napraforgóterületen bizonyítottunk. Öt nap kellett, és a teljes elvetett vetőmag számból csupán 10 százalékos lett a veszteség. Ami akár vetési hiba is lehet, annyira alacsony ez a szám.

– Nemzetközi viszonyításban hol állnak az Önök termékei?

– Ezeket a termékeket ugyanott gyártatom, ahol az FMC vagy a Syngenta bérmunkáztat, azaz a szigorú gyártástechnológiai és minőségbiztosítási teszteken jól teljesítő hazai gyártónál, a Nutrikon Kft.-nél. Ezek a termékek színtisztán hazai fejlesztéssel jöttek létre. A szakmai bázist, szaktudást az én saját 18 év tapasztalatom jelenti, illetve hazai befektetők. Sok esetben dolgozunk együtt felsőoktatási intézményekkel, például a Szent István Egyetemmel (SZIE) vagy a Debreceni Egyetemmel (DE) kutatási-fejlesztési területen. Például különböző szilikátvegyületek vizsgálatát végezzük, de folyamatosan tájékoztatjuk is egymást a kutatásokról, eredményekről.

– Hol tartanak a hazai piacon?

– A cég elsősorban a hazai piacot látja el, de a helyzetünkről nem lehet pontos információt adni, mert nincsenek statisztikai adatok. Mi most még az építkezés szakaszában van. Nagyon fiatal a cég, 2016-ban jött létre, és még a befektetés időszakánál tartunk.

– Nem csak a termékek, de az értékesítés módja is újszerű a szegmensben.

– A webes értékesítés az inputanyagpiacon egyedülállónak számít. A vevőkörünkben mindenki megtalálható, a legkisebbektől a legnagyobbakig. Nem szegmentálunk a vevők között.

Ennél az értékesítésnél közvetlenül a vevőhöz szállítunk ki, nincs szükség közvetítőkre. A módszer segítségével így olcsóbban juthat a gazdálkodó az anyaghoz, emellett pedig további szolgáltatások nyújtását is biztosítani tudjuk, így például bármilyen mennyiségben tudunk kiszállítani, az 1 literestől egészen a kamionos tételig. A termelő csak megmutatja, hogy hol helyezzük el, és ott tesszük le.

Bár szaktanácsadásra sajnos nincs módunk, de a termékfelhasználásról minden információt, ismertetést megadunk.

– Merre folytatódik a fejlesztés?

A növényi kivonatokat szeretnénk tovább erősíteni, mert komoly perspektívát látunk benne, illetve jelenleg talajjavító, talajkondicionáló anyagokon dolgozunk. Mostanában „divat” baktériumozni a talajt. Az ötlet jó, de mi más irányból közelítünk. A talajban ott van az a gombabaktérium, ami kell, és mi a növény saját faunáját szeretnénk erősíteni, tehát ezeknek a baktériumoknak kívánunk tápanyagot szolgáltatni, biztosítani a dinamikus fejlődésüket. Ez másfajta megközelítés, és már engedélyeztetés előtt állnak az ilyen termékeink.

– Hogyan tud egy fiatal cég kutatásokra, innovációra vállalkozni?

– Mindent bérmunkában csináltatok, egyfajta projektszemélettel működünk, hiszen mindig egy adott fejlesztés, projekt áll a középpontban, amihez megfelelő szakembereket keresek.

Nagyon sok emberrel, partnerrel dolgozunk együtt a bérmunka során, 4-5 céggel zajlik közösen a fejlesztés. A labort is bérlem, és a munkatársakat hozzá, például ugyanígy segít nekem egy vegyészmérnök a formulázásban. Nagyon sok ilyen „szabad kapacitás” van az országban, és nagyon jól ki lehet aknázni ezt a helyzetet. Ez is újszerű megoldás, és jól működik.

Buda Richárd a Debreceni Egyetemen végzett agrármérnökként, majd a mesterképzésen növényorvos lett.
Jelentős jártasságra tett szert a tápanyag-utánpótlás területén, éveken keresztül adott szaktanácsokat hidropóniás rendszereknél, ahol magas szinten kellett beállítani a tápanyagszinteket, s már 1994-95-ben vezetett ilyen rendszereket. A Debreceni Egyetem egykori Pioneer-ösztöndíjasa dolgozott a Monsantónak és az izraeli mezőgazdasági attasé mellett is.
Olyan nagy multinacionális cégekkel állt kapcsolatban, mint a Kemira, Timac Agro, a FitoHormnak pedig öt évig volt a szakmai vezetője. Mint fogalmazott, a szakma nagy szereplőinél mind megfordult. 2 hektáros fóliával fedett kertészete mellette 16 hektár szabadföldi termesztéssel is foglalkozik, főleg hobbi szinten. Két kisfia van, akiket a szakma tiszteletére és szeretetére nevel.

agrotrend.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés