Hírek

Minden, ami öntözés, a tervezéstől a kivitelezésig!

Az Agroázis Kft. ügyvezető igazgatóját, Martin Kornélt kérdeztük interjúnkban a cég indulásáról, tevékenységéről és a jelenlegi helyzet adta sajátosságokról.

– Ebben a helyzetben az online beszélgetések és találkozások időszakát éljük… Arra gondoltam, beszéljünk egy kicsit arról, mit csinál ilyenkor az Agroázis? A mezőgazdaságban nem lehet home office-ban lenni állandóan… Ha szerelni kell, akkor azért, ha telepíteni azért. Talán még az értékesítés az a terület, amit így-úgy meg lehet tenni otthonról. Hogy zajlik a munka ebben az időszakban?

– Mi ugyanazt csináljuk, amit békeidőben is, csak kicsit másképp. Az adminisztratív munkakörökben dolgozó kollégáknak nyolcvan százaléka otthonról dolgozik, így az értékesítők is. A vezetők bejárnak, illetve a szervizesek nyilván ugyanúgy dolgoznak, mint normális időszakban, betartva az összes higiéniai alapszabályt, és mindenféle védőfelszerelésben végzik a munkájukat.

– Több mint negyedszázada már, hogy a céget alapították. Mi volt az alapításkori fő tevékenység?

– 1994-re datálható a cég megalakulása, és szivattyúimporttal indultunk abban az időben, egy garázsból. Szlovéniából importáltunk kis benzinmotoros szivattyúkat és jellemzően a kisméretű mezőgazdasági vállalkozásoknak értékesítettünk.

– Sokak számára az Agroázis a Hardi permetezőkről is ismert, de az én szememben leginkább az öntözésről az. Tudom, van három üzletág, számomra mégis az öntözés az, ami talán a legfontosabb dolog. Hogy léptek a szivattyúkereskedelemtől az öntözéshez, majd később a munkagép értékesítéshez?

– A szivattyúkhoz már a működésünk elején is párosultak egyéb öntözéstechnikai elemek. A partnereink igényeit próbáltuk követni, a vevőigényeknek megfelelően próbáltuk kialakítani a kínálatokat. Így lépett be kb. 12 évvel ezelőtt ez a kínálat nálunk, illetve a Hardi megjelenésével alakult ki a szántóföldi üzletágunk, most már lassan négy éve. Szépen lassan lépegettünk, kicsi lépésekkel növekedtünk, és így bővült a kínálat.

– Ha öntözésre gondolunk, akkor a leglátványosabb elem egy szántóföldi lineár öntöző lehet, de azért kertészeti öntözéssel is foglalkoztak… Az kevésbé látványos talán egy halandónak, aki járja az utakat. A két üzletág milyen viszonyban van egymással?

– Igazából a szántóföldi és kertészeti esőztető öntözésben vagyunk mi erősek, ezen a területen vannak komoly referenciáink. A mikroöntözésbe pedig másfél éve kezdtünk bele, ott is egyre több megkeresésünk és egyre több referencia munkánk van már. De jellemzően az esőztető öntözés, ami az erősségünk. Illetve a rendszerek kiépítése. Értem ez alatt a vízépítési munkákat, szivattyútelepek létesítését, vagy esetleg szivattyútelepek felújítását. Földalatti nyomok, hálózatok építését, tehát mindent, ami egy önzőtelep környékén szükséges, azt házon belül tudjuk kivitelezni.

– Akárhányszor beszélek a szakigazgatás vezetőivel, értjük ez alatt a miniszter urat, Jakab elnök urat, vagy Győrfi elnök urat, minden alkalommal szóba kerül az öntözés fontossága. Nagyon erős a kormányzati szándék arra, hogy növekedjen az öntözött területek száma Magyarországon. Érezik már ennek hatását vagy inkább csak terveznek a gazdák ezzel?

– Az utóbbi két és fél évben érezzük ennek a hatását. Nagyon-nagyon sok futópályázat van. Most már sok elbírált pályázat megvalósítási szakaszban van. És ezek konkrét megrendelésekben is megjelennek nálunk. És a mai napig nagyon sok friss projekt van előkészítés alatt. Augusztus 3-ig beadható az öntözésfejlesztési támogatásra a kérelem. Érezhető megrendelői oldalról is a kormányzati szándék, ám mire leszivárog hozzánk, az intenzitása jóval alacsonyabb, mint ami a híradóból átjön. De bízom abban, hogy itt csak fáziskésésről van szó, és erősebb hatása lesz majd nálunk is.

– Újdonságszámba megy, hogy immár terveznek is az ügyfelek számára. Ez mennyire befolyásolja a munkát? Gyorsul tőle az egész eljárási rend, ha egy kézben fut a tervezés és a kivitelezés?

– Igazából nemrég alakítottunk házon belül egy tervezőirodát, ami az öntözési projektek tervezésével és engedélyeztetésével foglalkozik. A tervezőiroda létrehozásának mozgatórugója az volt, hogy az ügyfeleknek nyűgös sok-sok emberrel, sok-sok hivatallal kapcsolatot tartani, egy-egy projekt során. Épp ezért örülnek, hogyha egy kézben tudhatják az ügyet. Illetve fel is gyorsul ennél fogva az ügyintézés, hogyha ugyanabban az épületben van a tervező és a gépértékesítő is. Nagyon gyors kommunikáció valósulhat meg. És az ügyfél már készen megoldást kap a tervezéstől a kivitelezésig. Nem kell neki szaladgálni ezer helyre, nem kell tucatnyi emberrel és hivatallal kapcsolatot tartania…

– A mostani időszakban elmaradnak kiállítások, rendezvények, szántóföldi bemutatók, nem tud senki olyan hagyományos értelemben vett kommunikációt folytatni, mint ami eddig volt. Nem lehet az ügyfelek számára bemutatót tartani, még ha lehet is, nem biztos, hogy ildomos vagy célszerű… Nem tud meghívni egyszerre 50-200 ügyfelet arra, hogy megnézzenek egy öntözőberendezést. Hogy szeretnék bemutatni a készülékeiket, gépeiket, szolgáltatásaikat? Egyáltalán, hogy tartják a kapcsolatot az ügyfelekkel?

– Tény, hogy most elég nehéz ügyféltalálkozót szervezni. Egyetlen csatornája van most az ügyfelekkel való kapcsolattartásnak, és ez az internet. Próbáljuk erősíteni az internetes jelenlétünket, folyamatosan fejlesztjük a honlapunkat, hogy minél több információ elérhető legyen, illetve kicsit besűrítettük a hírleveleink frekvenciáját is. A közösségi oldalakon is sűrűbben posztolunk, tehát próbáljuk erősíteni az online jelenlétet, hiszen ez az egyetlen út, ami jelenleg üzembiztosan működik.

Mátrai Zoltán

agrotrend.hu / Agroázis

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés