Hírek

Mindig kell valami újdonság!

A címben említettet vallja Kis Pál, az Auditker tulajdonosa. Nem véletlen, hogy vele beszélgetve mindig újabb és újabb ötletekről, új gépek megvalósításáról hall az ember. Nincs ez másként a vírushelyzet idején sem…

– Mindig élmény beszélgetni igazgató úrral, hiszen minden egyes találkozásnál kiderül, hogy mennyire sokoldalú. Ezt bizonyítja minden egyes kiállítási megjelenés is, ha szabad úgy fogalmazni ügyesen élnek a gerillamarketinggel… Nem akarok példákat mondani, hogy az AgroMash Expo-n, milyen szóróanyagokkal, csempematricákkal és egyéb szemet vonzó okos megoldással szoktak előállni… Honnan jön ez a sok ötlet?  

– Mi ezt a rendszeresen januárban rendezendő kiállítást tekintjük a legértékesebbnek, ahová kötelező jelleggel el kell menni! Úgy készülünk rá, hogyha nem viszünk valami újdonságot, akkor inkább ne is menjünk. Mindig kell valami újdonság akár gépek, akár marketingben tekintetében. A marketing területén az a szerencsém, hogy fiatal munkatársakkal, kreatív kollégákkal vagyok körbe véve.  A kiállítás előtt 3 hónappal leülünk és megtervezzük, hogy mit is csináljunk. Órákon keresztül ötletelünk, aztán utána az ötletekből, ami megmarad, azt alaposan átgondoljuk, és kidolgozzuk.

– Ezek a kreatív ötletelések vélhetőleg most inkább az online térbe szorulnak… A vírushelyzet idején milyen munkarend zajlik az Auditkernél?

– Érdekes helyzet elé állított bennünket az élet. Amikor komolyra fordult a járvány, akkor készítettünk egy stratégiai tervet. Párokat hoztunk létre a kollégák közt. A pár egyik tagja bejár, a másik otthon marad, és kéthetes váltásokban cserélnek. Az egyik reggel arra ébredtem, az a rémálmom volt, hogy valamelyikünk lebetegedett, elvitték kórházba, a többieket pedig házi karanténra ítélték…   Hogy ezt mindenképpen el tudjuk-e kerülni, ezért született a fenti beosztás. Ha a pár valamelyik tagja megbetegszik, akkor egy fertőtlenítés után a másik felé tudja folytatni a munkát. De nagyon remélem, hogy erre nem lesz szükség.  Fájó szívvel nézem végig, hogy a turizmusnak, a vendéglátóiparnak egyelőre teljesen befellegzett. Nincs semmiféle lehetőségük a boldogulásra, míg mi a mezőgazdaságban talán a túlélők között leszünk.

Úgy gondolom, hogy nem nyertesei leszünk ennek a koronavírusnak, de túlélői között ott leszünk, és ez annak köszönhető, hogy az egészségügy után a mezőgazdaság a legfontosabb.

Az egészségügynek az a dolga, hogy az embereket életben tartsa, a mezőgazdaságnak pedig az, hogy az életben maradt embereket táplálja. Hogy jövőre is legyen élelmiszerünk, a tavaszi munkákat el kell végezni. Ahhoz, hogy a gazdálkodók a tavaszi munkákat el tudják végezni, meg egyáltalán tudjanak a gépekkel boldogulni, ahhoz ott kell, hogy legyen a mezőgépészet. Az a mezőgépészet, ami biztosítj az alkatrészt, a biztonságos üzemeltetést. A 30 évvel ezelőtti világ -, hogy minden gazdálkodó egységnek volt saját javító műhelye – megszűnt. A gazdák nagyon számítanak arra, hogy az ilyen hozzánk hasonló géppel foglalkozó cégek rendelkeznek olyan szervízháttérrel, amely rendelkezésre áll, hogy biztonságosan tudják a műszaki eszközeiket üzemeltetni. Nekünk ez egyben ad reményt és felelősséget is, aminek igyekszünk megfelelni.

– Nemrég azt mesélte, hogy igazából visszatértek az alapgondolathoz, kertészeti gépekkel foglalkoznak. Mindig tud olyan speciális gépet mutatni, amivel meg tud lepni…  Mi jelenleg az, amire azt mondhatjuk: ez a legújabb ötlet, amit forgalmaznak vagy gyártanak?   

– Van egy saját fejlesztésű gépünk, saját találmányunk. Ez egy gyökérszellőztető gép, ami világújdonság tulajdonképpen. A piaci bevezetése folyamatban van. Különböző nehézségek azért adódtak, mert amikor ezek éppen elkészültek, akkor a kertészeti ágazat olyan helyzetbe került, amilyenbe, és bizony egy 20-25 millió forint értékű gépet nem olyan könnyű megvásárolni akkor, amikor nem létfontosságú gép, tehát nem egy olyan látványosságú munkájának az eredménye, mint egy permetezőgépnek a munkája. De, hogy a gépről szóljak, a gyökérzóna talajtömörödését oldja meg ez a probléma. Nem annyira látványos, hogy elvégeztük ezt a munkát, és már holnap látszik az eredmény.

A következő vegetációs évben mutatkozik, amikor a hajtásnövekedés duplázódik, kétszeres mennyiségű gyümölcs várható, mint a korábbi években volt.

Erre most, amikor nem könnyű a gyümölcsöt eladni, nem nagyon áldoznak, mert nem akarnak többet termelni, mert azt is elég eladni, ami megterem… Most, amikor a gyomirtó szerek használatát próbálják visszaszorítani, mi azt gondoltuk, hogy a legutóbbi kiállításra is úgy vonultunk föl, hogy olyan gépet viszünk, ami mechanikusan megoldja a gyomirtó szerek munkáját. Ez a saját fejlesztésű gép nem teljesen saját kútfőből táplálkozik, de saját specialitásuk van benne. Látunk mi is ehhez hasonló gépet, ám mi a helyi körülményekre adaptáltuk ezt a megoldást, és a magyarországi viszonyok között jól fogadott újdonság lett. Néhány darab elkelt már belőle, így készülünk a sorozatgyártásra.

– Ezeket hol gyártják? A kecskeméti telephelyen?

– A telephelyünkön van egy kicsi műhelyünk, ahol a prototípusokat el tudjuk készíteni. Miután a prototípus elkészül, teszteljük, és csak azután keresünk olyan vállalkozót, aki legyártja. A telephelyen inkább fejlesztéssel foglalkozunk, a gyártás külső dolog. Viszont amikor nyers állapotban készen vannak az alkatrészek, akkor bekerülnek hozzánk, lefestjük, és így szereljük össze a gépeket.

A jövőképről szólva, a koronavírus kapcsán is érdekes, hogy a homoktövis iránt az érdeklődés megnövekedett.

Tudható, hogy a homoktövisnek micsoda jótékony hatásai vannak, vitamintartalma és egyebek… Meggyőződésem, hogy a fogyasztása emelkedni fog. A homoktövis termelésének egy óriási problémája a betakarítás. Millió tüske van a bokron, és a bogyót nem lehet róla lerázni… Egyelőre kézi módszerrel takarítják be, ollókkal, vastag kesztyűkbe. A gallyakat ledarabolják, és beszállítják hűtőházba. Ott gyorsfagyasztóval lefagyasztják, és fagyott állapotban le lehet róla rázni a bogyót. Ezt a folyamatot szeretnénk gépesíteni, mert tömegesen nem lehet ezt tüskés gallyat betakarítani.

Mátrai Zoltán
agrotrend.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés