Hírek

Soha nem volt ilyen alacsony a Duna vízszintje!

A legutóbbi rekordot 1947-ben mérték Budapesten.

Nem 1-2 centiméterrel, hanem 10 centiméterrel dőlt meg több helyen – köztük Budapesten is – az alacsony vízállási rekord a Dunán – közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szóvivője az M1 aktuális csatornáján.

Az agrotrend.hu-n már olvashattak arról, hogy a héten az OVF megtiltotta a teherhajóknak a folyón való közlekedést. A helyzet azóta sem javult.


Olyannyira alacsony a vízszint, hogy évekkel ezelőtti autóroncsok kerülnek elő – fotó: Mihádák Zoltán (MTI)

Siklós Gabriella elmondta: Budapestnél eddig 51 centiméter volt a valaha mért legalacsonyabb vízállás, amelyet 1947. november 6-án regisztráltak.

Szerdán 41 centiméter volt a vízszint

Komárom felett nem, de az alatt a Duna teljes magyarországi szakaszán megdőltek az alacsony vízállási rekordok. Így a negatív rekordok térképe teljesen átrajzolódott, mostantól mindenhol 2018-as adat szerepel.

Az OVF szóvivője felhívta a figyelmet arra is, hogy a közölt adatok relatív vízállást jelentenek. Az 1800-as években egy hasonlóan kisvizes vízállásnál döntöttek a szakemberek arról, hogy a vízszintet mérni kell. Ahol akkor állt a víz, ott határozták meg a nulla pontot. Így fordulhat elő most, hogy több helyen mínuszban vannak a vízállások.

Siklós Gabriella kitért arra is, hogy a hajózásnál 25 deciméter az ideális gázlómélység

Most ez 15-17 deciméter körül van. Ezért kihelyeztek segítő bójákat, de éjszakára a hajózási hatóság hajózási zárlatot rendelt el a teherhajóknak.

Az OVF szóvivője a várható csapadék kapcsán kiemelte: az, hogy Magyarországon esik az eső, csak a Zala és a Zagyva szempontjából számít. Minden más folyónál a külföldi vízgyűjtőterületen lehullott csapadék a fontos. A Duna jelentős részvízgyűjtőin – Inn, Traun, Enns – jövő héten kedden, szerdán 20-25 milliméternyi eső várható.

– Ennek hatása a jövő hét vége felé érheti el a Duna magyarországi szakaszát

– fejtette ki.

– 2 hónappal ezelőtt úgy jellemeztem a helyzetet, hogy katasztrofális. És azóta csak romlott – nyilatkozta az InfoRádióban Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke. – A Rajna és a Duna teljes szakaszán drasztikusan alacsony a vízállás. 1,1-1,2 méteres merüléssel lehet haladni, de egy hajó terhelve 2,5-2,8 méteres merülésű. Egy 1600 tonnás hajó 300-350 tonnás rakománnyal tud közlekedni, ha egyáltalán tud – részletezte az elnök.

Bencsik Attila szerint a klímaváltozás következtében nagy árvizek várhatók és ezt követően pedig hosszabb periódusú alacsony vízállású időszak

– Erre időben fel kell készülnünk, mert a vízmegtartás, a vízgazdálkodás kulcsfontosságúvá válik, és nemcsak a hajózás, hanem az ivóvízkészlet, a mezőgazdaság, az árvízvédelem szempontjából is. A döntéshozóknak előre kell gondolkodniuk, hogyan lehet ezt megoldani.

A válasz egyszerű: víztárolók építésével, és ez a Dunán vízlépcsőket jelent.

Enélkül hosszú távon nem lehet megoldani ezt a problémát – fejtette ki véleményét Bencsik Attila.

agrotrend.hu / MTINAK

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés