Hírek

Sört ide,…!

2008 óta augusztus első pénteke a sör világnapja.

Remélem, Önök is megünnepelték egy-két pofa sörrel! A nyár amúgy is a sörfogyasztás legintenzívebb idõszaka még akkor, ha az évközi hullám kezd kisimulni, és a kereslet az év minden idõszakában egyenletesebbé válik. 

A sörpiac a társadalmi változások egyfajta tükre. A szocializmus idején a mennyiségi szemlélet hatotta át a szektort, majd egy jelentõs fogyasztás-visszaesés következett, napjainkban pedig – amikor az életszínvonal emelkedése érzékelhetõvé vált – a sörpiac is kismértékû mennyiségi, de annál nagyobb minõségi növekedést mutat. Az elmúlt két évben a prémium és a magas minõségû sörök piaca növekedett a legnagyobb mértékben. Ebben kulcsszerepet játszottak és játszanak a mai napig a kézmûves sörök. 


Forrás: KSH + 2017-tõl Erste Agrár Kompetencia Központ elõrejelzés

A sörkultúra fejlõdése egyre látványosabb. Ennek biztos jele, hogy a kézmûves termékek Magyarországon is reneszánszukat élik, piacuk érezhetõen erõsödik. A fejlettebb piacok tapasztalatai alapján ez a trend folytatódni fog az elõttünk álló években is.

Ahogy a minõségi sörök iránti kereslet, úgy az átlagárak is lassan, de biztosan araszolnak felfelé a belföldi sörpiacon.

Elõrejelzésünk szerint, mennyiségi alapon a belföldi sörpiac bõvülésére már kevéssé, értékben viszont még jelentõs mértékben számítunk. E mögött a piac szerkezetének egyre színesebbé válása áll. A magas minõségi kategóriák arányának emelkedése, ezen belül a kézmûves sörök immár tartós divatja, az ízesített sörök, a keverékek, az alkoholmentes sörök iránti kereslet élénkülése, és persze a gyártók erõs innovációs készsége az, ami továbbra is felfelé tolja a sörpiacot. Ugyanakkor a nagy gyártók marketing ereje meghatározó.

A kézmûves sörpiac dinamikáját jelzi, hogy 2018-ban megduplázták kibocsátásukat a kisüzemi sörfõzdék.

Az általuk elõállított sör mennyisége meghaladta az egymillió hektoliterfokot. Persze ehhez azt is tudni kell, hogy a duplázáshoz a szegmens dinamikus fejlõdése mellett az is nagyban hozzájárult, hogy már a profilt váltó Pécsi Sörfõzde sem nagy sörgyárként fizet jövedéki adót. Realitás az, hogy néhány éven belül a kisebb fõzdék adják akár a teljes sörpiac 4-5 százalékát, ami duplája a mai befolyásuknak. 

Érdekességként néhány nemzetközi sörpiaci trend

  • A kézmûves söripar a világ egyik legrégebbi iparága.
  • A világ sörpiaca gyorsuló ütemben, éves átlagban 1,3-1,5 százalékot bõvül évente 2025-ig. Ez értékben értendõ, de a mennyiségi oldalon is hasonlóan gyors a növekedés. Ez annak köszönhetõ, hogy a prémium és szuper prémium kategóriák hozzák a növekedést. Tavaly 602,7 milliárd dollár értéket képviselt a globális sörpiac. A legnagyobb ütemben a Távol-Kelet országaiban növekszik. 
  • A prémium márkák és a kézmûves sörök a fejlett és a fejlõdõ piacokon egyaránt a piac hajtóerejének számítanak. 
  • A világ sörpiaca magasan koncentrált, és ez gyors ütemben tovább emelkedik. A 10 legnagyobb csoport kezében van a világpiac kétharmada. Minél nagyobb egy-egy csoport, annál gyorsabban növekszik részesedése. 

Az élet habos oldala
A jó idõ mindig meghozza a sörivási kedvet is. A sörivók a finom sörök mellett a kegyeikért folyó verseny elõnyeivel és hátrányaival is szembesülhetnek. Emlékszünk arra, amikor pár éve még jogi ütközetek, nyilatkozatháború, illetve a versenyhatóság bevonása is fémjelezte a nagy és kisüzemi gyártók közötti vitát. A küzdelem a bõvülõ piacért zajlik. Mi van a háttérben, és merre fog változni a hazai sörpiac az elõttünk álló években? 

A magyarországi kézmûves sörpiacon ma sok a termék, de ezek csak kis mennyiségekben vannak jelen. Beruházások most is zajlanak a szegmens kiszolgálása érdekében, de a szereplõk csak szaladnak a kereslet növekedése után.

A fogyasztók igénye a prémium minõség iránt folyamatosan erõsödik. Bár a kézmûves sörök közül sem mindegyik magas minõségû, a legtöbb fogyasztó fejében változatlanul ez a hit él. 

A forradalmi hangulatot a sörpiacon a rengeteg új fogalom és kifejezés is jól jelzi. Olyan lendülettel születnek meg, hogy csak kapkodjuk a fejünket: IPA, APA, ízesítetett sörök, stout, ale, búzasör, kézmûves és még hosszan sorolhatnánk azokat a szakkifejezéseket, amelyek napjaink sörpiacát, és az ott szunnyadó, elképesztõ innovációs képességet, kreativitást jellemzik. A változások iránya egyértelmûen a magas minõség felé való elmozdulás igényét mutatja. 

Annak, hogy sokat hallottunk a sörpiaci konfliktusokról, több oka van. Egyrészt figyelembe kell venni, hogy a sörgyártás egy rendkívül magasan globalizált és gyorsan globalizálódó tevékenység, másrészt pedig a magyarországi szerkezete sajátságos, hiszen – talán a pécsi üzemet kivéve -, nincsenek még közepes méretû üzemek.

Negyedszázada ötször annyi kisüzemi sörfõzde volt az országban, mint napjainkban.

Ezek sorsa nagyon jól mutatja, hogy az életképességhez nem elég jó minõséget gyártani. Nagyon valószínû, hogy a most piacon lévõ kisüzemek közül sem mind lesz életben néhány év múlva. 

Attól az axiómától viszont, hogy csak saját értékesítési csatornával van esély a piacon, ma már lassan el tudunk szakadni. Nemcsak azok élnek meg, akiknek éttermük, bisztrójuk, saját vendéglátóhelyük van, hanem a kereskedelmi és vendéglátói csatornákba csak gyártóként beszállítók között is vannak már sikeres vállalkozások. Ez a piac szélesedésének köszönhetõ.

A kereskedelmi láncok polcaira is eljutott a kézmûves sör. Kinõtte a fesztiválok világát, gyökeret vert a vendéglátásban, és ma már otthon is szeretnénk fogyasztani õket.

Ettõl persze mennyiségben még mindig csak a 1,5-2,0 százalékát teszik ki (a Pécsivel együtt!), de – ahogy a tengerentúli példa is mutatja –, értékben ez ennél többet jelent, és ami fontos, még hosszú évekig bõvülni fog a kereslet irányukban. Ma még leginkább a gurmanok, a magukat hozzáértõknek tartók alkotják a fogyasztás gerincét, azonban ez a trend változóban van. A változás nem fog feltétlenül alacsonyabb árakat hozni a kézmûves sörök piacán, hiszen a mozgatója inkább a fizetõképes fogyasztói réteg szélesedése lesz. Õk azok, akik presztízs szempontokat visznek a sörfogyasztásba, ahogyan azt korábban a borok esetében is megtették.

A folyamat egyik oldalhajtása lesz az otthoni saját sör készítése, amit a technikai háttér egyre inkább elõsegít. 

A kézmûves termékek piaci súlya azért azt jelzi, hogy a sörpiac továbbra is a négy nagy gyár kezében van. Õk sem maradnak el kreativitásban, termékfejlesztésben a kicsik mögött, a marketingpotenciáljuk viszont hatalmas. Eközben pedig gyors ütemben bõvítik a sörexportot is. 

Kedvezõ kilátások
Azok a kedvezõ piac trendek, amelyek a sörpiac szerkezetének látványos javulását mozgatják, méltán fokozzák a küzdelmet a gyártók között.
Nagy sportesemények ide vagy oda, a sörpiac idei kilátásai is kedvezõk. Azt várjuk, hogy ez az év is hozhat néhány százalékos növekedést a söreladásokban, viszont a középtávú elõrejelzésünk a piac mennyiségi telítõdését mutatja. Ettõl még az értékbeli növekedés tartós marad. Középtávon a kereslet szerkezetében sem várunk forradalmi változást.

A prémium és szuperprémium szegmensek lassan tovább nõnek, és a gazdaságos sörök piaca is tartani tudja magát.

A kézmûves-forradalom is menni fog elõre, de errõl a szintrõl még duplázódás esetén sem okoz nagy fejfájást a nagyoknak. Az ízesített kategóriában mégsem látszik akkora lehetõség, mint ahogy azt korábban többen várták. Az innovációk területén is bõvülés várható. Nemcsak a sörfajtáknál, a csomagolásban is sok fejlesztéssel találkozunk majd. Ezen a területen a kényelem marad a vezérelv. A dobozos kiszerelés mintegy kétharmados aránya nehezen lesz megingatható.

Az iparág szerkezete lassan változik. A néhány közepes méretû üzemnél is beindul a fejlõdés. Õk nemcsak a belföldi piacon, hanem a kivitelben is szerephez juthatnak.

Nagyon fontos tisztában lenni azzal, hogy a sörfogyasztás kultúrája csak most kezd kialakulni Magyarországon. Döntõ lesz, hogy milyen eszközökkel (pl. reklámok stílusa, tartalma és az árpolitika) alapozzuk meg a fejlõdést. Errõl a piaci szereplõknek egyeztetniük kell. A fogyasztó képzése ennek központi eleme kell, hogy legyen. 

A piac fejlõdése az átlagárak szintjén is érzékelhetõ. A KSH által mért adatok szerint júniusban a sörök átlagára 12-14 százalékkal volt magasabb, mint három évvel ezelõtt. 


Forrás: KSH

Váljék egészségünkre!

Fórián Zoltán

vezetõ agrárszakértõ

Erste Agrár Kompetencia Központ

agrotrend.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés