Hírek

Több ezer autós még használná, de nem találja a kutakon

A 98-as oktánszámú benzin után újabb üzemanyagtípus, az E85-ös tűnik el a töltőállomásokról. A bioetanol-alapú üzemanyag és a hagyományos benzin közti árkülönbség elolvadt. Az iparág tíz évvel ezelőtt hatalmas reményekkel vágott bele a hazai fejlesztések tervezésébe, akkor 35 bioetanol-üzem létesítését jelentették be.

A Mol által augusztus óta üzemeltetett és a következő egy évben átalakítandó Agip-kutakon október eleje óta már nem lehet E85-ös üzemanyagot tankolni. A 173 töltőállomásból álló lánc volt a bioetanol-alapú üzemanyag legnagyobb hazai forgalmazója, az Eni Hungária Zrt. akvizíciója után viszont a Mol nem folytatja a termék értékesítését.

Az E85 nem része a Mol üzemanyag-portfóliójának – jelezte a társaság. Hozzátették, a termék iránti kereslet rendkívül speciális és évek óta folyamatosan csökken, ez az üzemanyagfajta rendeltetésszerűen csak kevés autóban használható. Felhívták a figyelmet arra, hogy a bioetanol kizárólagos használata mellett fennáll az üzemanyagrendszer károsodásának veszélye. Az E85-ös nem benzin, hanem alkohol, ezért másképp viselkedik például a vízzel, ami fokozott veszélyt jelenthet az autó élettartamára nézve a társaság szerint. A Mol közölte azt is, hogy csak olyan terméket forgalmaz kútjain, amelynek minősége biztosított, garantálva, hogy semmilyen károsodást nem okoz az autóban.

Fotó: MTI

A kereslet csökkenését alátámasztja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal statisztikája. Idén júniusban összesen mintegy 40 ezer liter bioetanolt tankoltak az autósok, míg az üzemanyag fénykorában, 2010 júliusában a 4,42 millió litert is elérte a forgalma. Hat évvel ezelőtt összesen 36 millió liter fogyott az E85-ből. Vélhetően az elhanyagolható mértékű értékesítés miatt állította le a közelmúltban a szabadegyházi Hungrana Kft. is a bioetanol gyártását.

– Az üzemanyag népszerűségének hanyatlását a termék jövedéki adójának emelése indította el 2011 végén. Akkortól literenként 90 forinttal nőtt a bioetanol ára, így erősen csökkent a termék versenyképessége a benzinnel szemben. Emellett időközben nagyot zuhant a hagyományos üzemanyagok ára, ma már elhanyagolható a két termék közti árkülönbség – mondta a Magyar Bioetanol Szövetség szóvivője.

Kovács-Gajdács János jelezte, szomorú fejleménynek tartják a környezetbarát üzemanyag kiszorulását a piacról, bár még ma is több ezer autós használná a terméket. A ralisportban különösen népszerű az E85, mivel a versenybenzin árának kevesebb mint felét kell fizetni literjéért. – A szövetség naponta több telefont is kap az autósportban érdekeltektől, akik azt tudakolják, hol tudnának a jövőben hozzájutni az üzemanyaghoz, de egyelőre nem tudunk nekik válaszolni – mondta a szóvivő.

Országosan már csak mintegy negyven darab E85-öt forgalmazó kút maradt. Az iparág tíz évvel ezelőtt hatalmas reményekkel vágott bele a fejlesztések tervezésébe, akkor 35 bioetanol-üzem létesítését jelentették be hazánkban. Azonban csak Szabadegyházán és Dunaföldváron zajlott üzemanyag-felhasználási célú, jelentős mennyiségű bioetanol-termelés. A Hungrana Kft. és a Pannónia Ethanol Zrt. 2014-ben összesen 330 ezer tonna alkoholt állított elő, egymillió tonna kukoricából.

Jelenleg is 4,9 százalékban határozza meg a kormányrendelet a bioüzemanyagok kötelező bekeverési arányát a felhasznált üzemanyagokba. Az Európai Unió felé tett vállalás szerint 2020-ig ezt 10 százalékra kell emelni. Egy tavalyi rendelettervezet szerint 2017-ben az arány 5,9 százalékra, az azt követő évben pedig 6,5 százalékra emelkedett volna. Végül nem változott az előírás, a jelenlegi arány 2017 végéig érvényes.

agrotrend.hu / magyaridok.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés