Hírek

Tovább javult a fogyasztói piacok teljesítménye az Európai Unióban

Az egyes tagállamok között még mindig komoly különbségek tapasztalhatók – derült ki az Európai Bizottság jelentéséből. A fogyasztói piacok úgynevezett eredménytáblája szerint a szolgáltatási piacokon jelentősebb a javulás, mint az árupiacokon. A legnagyobb előrelépés a pénzügyi szolgáltatások területén következett be. Magyarország az uniós átlagot meghaladó mutatókkal rendelkezik.

A fogyasztók a korábbiaknál jobban bíznak a bankokban, a magánnyugdíj-alapokban és a befektetési alapokban. A három legjobban működő szolgáltatási piac a szabadidőhöz kapcsolódik: a dobogóra az üdülési célú szálláshelyek, a kulturális és szórakoztatási szolgáltatások és a sportszolgáltatások piaca került.

Bár a szolgáltatási piacok fogyasztói minősítése lényegesen javult az utóbbi években, az árupiacok értékelése továbbra is kedvezőbb. Ezeken belül romlott az úgynevezett napi fogyasztási cikkek – az alkoholmentes italok, a kenyér, a gabona- és tésztafélék – piacának minősítése. A három legjobban működő árupiac a könyvek, folyóiratok és napilapok, a szórakoztatási cikkek, valamint a nagy háztartási készülékek piaca.

Összességében a leggyengébb minősítést az ingatlanszolgáltatások, a jelzáloghitelek, a befektetési termékek, a magánnyugdíjak és az értékpapírok, valamint a használt gépkocsik és a húskészítmények piaca kapta az Európai Unióban.

A Brüsszelben ismertetett értékelés szerint a tagállamok teljesítménye rendkívül egyenetlen. A legnagyobb különbségek a villamosenergia- és vízellátás, a vasúti közlekedés, a jelzáloghitelek és a mobiltelefon-szolgáltatások piacán tapasztalhatók. A bizottság szerint egyes ágazatokban – például a vasúti szolgáltatások, a víz- és villamosenergia-ellátás területén – bizonyos országokban strukturális reformokra van szükség.

A felmérésből kiderül, hogy Magyarország az uniós átlagot meghaladó mutatókkal rendelkezik, és tavaly valamelyest javult a teljesítménye a vizsgált területeken. Régiós szinten a legjobb feltételek továbbra is Nyugat-Európában várják a fogyasztókat.

"Az idei eredménytáblából kitűnik, hogy a fogyasztóbarát szabályoknak, a piaci reformoknak, valamint a fogyasztóvédelmi szabályok hatékony érvényesítésének köszönhetően növekedett a fogyasztók piacokba vetett bizalma" – mondta sajtótájékoztatóján Vera Jourová igazságügyért és fogyasztóvédelemért felelős uniós biztos. "Gondoskodnunk kell róla, hogy ez a biztató tendencia folytatódjon, különösképpen az egyelőre alulteljesítő piacokon, például a távközlési és az energetikai ágazatban. A bizottság kiemelt projektjeinek továbbra is a fogyasztók állnak a középpontjában" – tette hozzá.

Az Európai Bizottság kezelésében készített mutató áttekintést nyújt arról, hogy a fogyasztók miként értékelik az egységes piac működését. A 2008 óta rendszeresen közzétett eredménytábla mintegy 40 fogyasztói piac teljesítményét követi nyomon olyan kulcsfontosságú mutatók alapján, mint például a fogyasztóvédelmi szabályok betartásába vetett bizalom, az ajánlatok összehasonlíthatósága, a rendelkezésre álló piaci kínálat vagy a fogyasztói várakozások teljesülésének mértéke.

agrotrend.hu / MTI

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés