Hírek

Új trendek jelenhetnek meg a borkultúrában 2018-ban

Reneszánszukat élhetik egyes tradicionális borvidékek, egyre kedveltebbek a régi szőlőfajták. Új termelőterületek emelkedhetnek fel, egyre nagyobb az online borkereskedelem volumene. Átalakul a borkóstolás is, valamint a szőlőültetvényeken is megjelenhetnek a robotok.

A bortermelők és a borkedvelők is örömmel mondtak búcsút 2017-nek. A tavalyi év évtizedek távlatában nézve is katasztrofálisnak bizonyult a globális bortermelés számára, elsősorban az értékes szőlőtermést pusztító természeti csapások miatt. Az idei év azonban új, kedvező fordulatokat hozhat a bor világában.

Új borfogyasztási trendek, borfajták felértékelődése, klasszikus bortermelői vidékek reneszánsza érkezhet el 2018-ban – írja az Origo a Bloomberg összeállítása alapján. A borkultúra iránt nő a fiatalabb generációk érdeklődése, és idén az ősi, újranemesített szőlőfajtákból készülő borok szintén sikerre számíthatnak.

Hét olyan kedvező fordulat, illetve körülmény is várható a bor világában idén, amely alapján mind a termelők, mind a fogyasztók, valamint a borkultúra iránt érdeklődök bizakodva tekinthetnek 2018-ra.

fotó:123rf

A nagyobb üvegek hatalmasra cserélődnek

Bár 2017 a bortermelés gyászéve volt, a fogyasztási adatok kedvezően alakultak. Mind népszerűbbekké váltak a hagyományos kiszereléseknél nagyobbak. A dupla vagy annál is méretesebb töltőkapacitású borosüvegek hódítása Saint Tropez egyik rozéjával kezdte meg kereskedelmi hódítását, majd 2017 karácsonyára a nagyobb kereskedelmi láncok üzleteiben is mind megszokottabbá váltak a nagyüveges borok. Az Aldi az ünnepekre például a normál hét deciliteres üvegnél négyszer nagyobb kiszerelésben küldött boltjaiba olcsóbb borkészítményeket.

Egy jelentés szerint csak az Egyesült Királyságban 378 százalékkal (!) nőtt a túlméretes üvegű borok forgalma 2017-ben a korábbi évhez képest.

Azok számára, akik pedig nagy mennyiségben is ragaszkodnak a minőséghez, az egyik, luxusborokra és prémium kategóriás nedűkre szakosodott kereskedés külön webáruházat indított. Itt például 12 üvegnek megfelelő kiszerelésben is rendelhető a 2005-ös Château Haut Brion-ból, alig 15 600 euróért (közel 5 millió forint).

S ez még nem minden. Az eddigi legnagyobb kiszerelést egy pezsgő kapta, amely 40 normál üvegnyinek felel meg. A gyártók ezeknek az extravagáns méretű üvegeknek külön fantázianevet is adnak.

A spanyol borvidékek reneszánszukat élhetik

A világ számos részén termelnek bort, kezdve Grúziától, melynek területén bizonyítottan a legrégebb óta zajlik a nedű előállítása, egészen az egyre népszerűbbé váló, szokatlan termőterületekről származó ausztrál és chilei borokig. Ám a tradicionális borvidékek közül idén a spanyolok nyerhetik el a borrajongók figyelmét. Ebben szerepet játszik az, hogy több népszerű tévésorozatban és más popkulturális termékekben spanyol borokat fogyasztanak a szereplők. A fiatalabbak pedig kifejezetten érdeklődnek az ország hegyvidéki, minőségi bortermelése iránt.

Emellett egyre kedveltebbek a régi szőlőfajták. Különösen Olaszországban próbálkoznak több helyen az újranemesítéssel, például az ókorban Pompeji városát sújtó katasztrófa idején az ott használt szőlőfajták termesztésével.

fotó:123rf

Új termelőterületek emelkedhetnek fel

A klímaváltozás következtében földrajzi értelemben vett átrendeződés játszódhat le a borvidékek között, ami új területek megjelenéséhez vezethet. Például Hokkaido, Japán északi szigete, egyesek szerint most már otthont adhat a meleget kedvelő szőlőfajtáknak is, amelyek terméséből aztán kiváló minőségű pinot noir-ok készíthetők. A térségben már most 33 pincészet működik, de hírek szerint újabbak nyitnak hamarosan.

Az egyébként hideg időjárásról ismert amerikai Maine államban is gazdálkodók jelentkeztek be arra, hogy a felmelegedő éghajlati viszonyok miatt, szívesen kipróbálnák magukat a bortermelésben.

Fellendül a bor online kereskedelme is

Idén tovább nőhet a borok online kereskedelemben bonyolított forgalma. Például az USA 44 tagállamában számíthatnak arra a fogyasztók, hogy a pincészetek közvetlenül az otthonokba szállítják a termékeket. Figyelemre méltó, hogy ezzel szemben csak 14 államban lehet import borokat rendelni, azaz a legtöbb amerikai fogyasztó elsősorban hazai termelésű borhoz férhet hozzá online rendeléssel.

A legnagyobb kereskedőházak a maguk módján szintén beszálltak az online borbizniszbe. A JD.com Kína második legnagyobb e-kereskedelmi vállalata, a minőségi borok vásárlóinak extra szállítási szolgáltatásokat biztosít, kiegészítő ajándékokkal dobja fel a rendelt csomagok tartalmát. A Vivino boros applikáció mögött álló cég pedig azt a célt tűzte ki, hogy olyan legyen a borkereskedelemben, mint az Amazon az online piactéren.

Az alig 50 dolláros tagsági díj ellenében tetszőleges pontra kérhető ingyenes kiszállítása a minőségi borválogatásoknak, akár a céggel partnerségre lépő kereskedésekbe is.

Nő a pezsgőfogyasztás

2018-ban a leghíresebb, elsősorban francia pezsgőmárkák iránti keresletnövekedésre lehet számítani. Az Alsace, Burgundi, Bordeaux és más brandek ismét jól csengő nevekké váltak a buborékos italt kedvelők körében, de a spanyol Cava is az erősödés jeleit mutatja.

A legnagyobb pezsgőházak növelik a kínált mennyiséget, de a jelek szerint gondosan ügyelnek arra, hogy a friss készítmények mellett kaphatók legyenek a már sikeres, régebbi pezsgők is.

fotó:123rf

A borkultúrában mind nagyobb szerep jut a kultúrának

A borkóstolás új trendje alakulhat ki néhány éven belül. Már nem a szűk pincék lesznek annak terepei, hanem olyan helyszínek, amelyek a bor mellett kulturális élményeket is kínálnak.

Más a kóstolás élménye egy bordeaux-i kastélyban, egy burgundiai szőlőszedésen vagy hasonló helyszínen. Természetesen az ilyen kalandokat csak a tehetősebb fogyasztók engedhetik meg maguknak, mégis arra lehet számítani, ennek kapcsán új kóstolási-fogyasztási irányzat erősödhet meg a bor világában.

A szőlőültetvényekre is jönnek a robotok

A Rothschild-család birtokában lévő ültetvények némelyikén már megjelentek azok a programozott robotok, amelyek önállóan is képesek elvégezni például a gyomirtást. Az egyik ültetvény igazgatója azt mondta, a robotok megjelenése a bortermelésben a zöld jövő része.

Egy másik példa Portugáliához köthető. A VineScout nevű, mesterséges intelligenciával felszerelt robotot egy családi borászatban fogják először kipróbálni 2018-ban. Az egység feladata, hogy figyelemmel kísérje a készülő bor paramétereit, például a hőmérsékletét. Ha a robot sikeresen vizsgázik, 2019-ben gyártója kereskedelmi forgalomba is szeretné bevezetni, nagyjából 15 ezer dolláros (kb. 4 millió forint) áron.

agrotrend.hu / origo.hu

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés