2022.06.24., péntek , Iván

Agrárgazdaság

2013. május 21. kedd • 08:40

Információs szupersztráda a farzsebben

Ami néhány éve még utópisztikus álomnak tűnt, ma már egyre hétköznapibb valóság.

Agrostratéga zseb

Légkondicionált, műholdvezérelt betakarító gépek, párhuzamos nyomkövető rendszerrel ellátott, automata kormányzással működő traktorok, GPS alapú területmérés, precíziós tápanyag-gazdálkodás, automata növényvédelmi előrejelző rendszerek, távolról is elérhető adatok, automatikus gépbeállítás. A gazda okostelefonján hívja a szervizest, aki táblagéppel érkezik a gazdaságba. Ami néhány éve még utópisztikus álomnak tűnt, ma már egyre hétköznapibb valóság. 


Sokáig tartotta magát az a vélemény, mely szerint az agrárium más ágazatokhoz képest lemaradásban van a modern technológiák alkalmazása terén, úgy a termelőeszközök, mint a szakmai információforrások tekintetében. A mezőgazdasági termelő híradót és időjárás-jelentést néz a tévében, országos napilapot és mezőgazdasági szaklapokat olvas, szakmai rendezvényekre és szántóföldi bemutatókra jár, ahol gazdatársaival beszélgetve, a gyártók és forgalmazók előadásait meghallgatva, kiadványaikat végiglapozva gyűjt szakmai információkat - vélekednek sokan. Nos, a kép ennél ma már jóval árnyaltabb. Nem csak a termelésben használt eszközök modernizálódtak, hanem a mindennapi kommunikáció során használt kellékek is. A közelmúltban például robbanásszerű fejlődést tapasztalhattunk a mobiltelefon-használatban: míg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság adatai szerint 1999 elején hazánkban mindösszesen 1,1 millió mobiltelefon-előfizetést tartottak nyilván – beleértve az üzleti célú előfizetéseket is –, addig 2012 év végén a KSH adatai szerint 100 lakosra már 117 mobiltelefon-előfizetés jutott.

Ennél is dinamikusabb fejlődést mutat az internet használata. Magyarországon 2,3 millió internet-előfizetés volt 2009 év elején, míg 2012 év végén ez a szám már megközelítette az 5,5 milliót, amely 26%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. Ezen belül a vezeték nélküli internet használata egy év alatt közel 46%-kal növekedett, mely változás leginkább a mobilinternet közel 47%-os növekedésének köszönhető. Az összes internet-előfizetés 58%-a már a mobilkategóriába tartozott, így ennek részaránya egy év alatt 8 százalékponttal lett nagyobb.

Néhány további adat szintén jól mutatja, hogy a digitális forradalom a szemünk előtt zajlik. 2012-ben a háztartások 10%-a (közel 400 ezer háztartás) nyilatkozott úgy, hogy 2013-ban számítógép vásárlását tervezi. 2012 már a második olyan év volt, melynek során több hordozható, mint asztali számítógép beszerzését tervezték a vásárlásban gondolkodók. A laptoppal rendelkező háztartások aránya a 2010-es 18 százalékról 2011-ben 21 százalékra, 2012-ben pedig már 26 százalékra nőtt.

Az internetezésre is alkalmas mobiltelefon térhódítása szintén új távlatokat nyitott meg. Míg 2010-ben a hazai mobiltelefonoknak mindössze 5%-a volt okostelefon, addig 2012-ben ez az arány 23%-ra emelkedett. Ma már mindennapos látvány az okostelefonján internetező diák, háziasszony, üzletember. Miért lenne ez másként az agráriumban? A digitális eszközök használatában közel sincs olyan lemaradásban a mezőgazdasági ágazat, mint azt sokan még mindig gondolják. Lássunk hát erre néhány érdekes adatot!

A mezőgazdasági termelést jövedelemszerzés céljából folytató gazdálkodók információszerzési szokásait és jövőre vonatkozó elképzeléseit vizsgáló tavalyi felmérésünk 1.198 fő ágazati döntéshozó megkérdezésén alapult. A minta a mezőgazdaságilag hasznosított terület 90%-át művelő mintegy 175 ezer gazdálkodó egységet reprezentálja.

A válaszadók négyötöde döntéshozó, további 13-16%-uk döntés befolyásoló a különféle alapanyagok (vetőmag, műtrágya, növényvédő szer) és gép, eszköz beszerzésében, továbbá a termény értékesítésében; ugyanakkor a válaszadók mindegyike döntéshozó vagy döntés befolyásoló legalább egy szakterületen. Tehát az alapanyag és gép, alkatrész beszerzési illetve a terményértékesítési döntésben minden válaszadó részt vesz. A válaszadók közel fele önállóan hozza meg a beszerzési és értékesítési döntéseket, további egyharmaduk mások megkérdezése után dönt.

Agrostratéga statisztika


A legalább nettó 10 millió Ft éves árbevételt elérő, hivatásszerűen gazdálkodó válaszadók (436 fő) eszközhasználatát elemezve elmondható, hogy az országos átlagtól egyáltalán nem maradnak el. Asztali számítógépet 75%-uk, hordozható számítógépet 65%-uk használ. Közel egyharmaduk (32%) okostelefon-használó, és 45%-os körükben a GPS-használat aránya. Sőt, 4%-os részarányban megjelentek már a táblagépek is.

Az internetet legalább hetente használja a válaszadók 99%-a, valamint 96%-uk legalább heti rendszerességgel küld és fogad e-mail üzeneteket.

Agrostratéga statisztika


Összességében tehát kijelenthetjük, hogy a gazdálkodók által tartalmasnak és hitelesnek minősített hagyományos információforrások – mint a szakkönyvek, a kollégák és szaktanácsadók, az agrárszaklapok, a szakmai rendezvények, kiállítások és bemutatók – továbbra is fontosak a szakmai döntések megalapozása során, ám ezek mellett nem szabad figyelmen kívül hagynunk a kommunikáció digitális eszközeit és csatornáit sem.

Források: nmhh.hu, ksh.hu, AgroStratéga piackutatás


Varanka Mariann - Pólya Árpád
www.agrostratega.blog.hu

 

Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.