Hírek
Kishaszonjárművek: tovább lassulhat a bővülés
Bár az idén várhatóan további 6-7 százalékkal növekedhet a kishaszonjármű-piac Magyarországon, 2016-ra tovább mérséklődhet a bővülési ütem. Az értékesítés növekedésében ugyanis jelentős a szerepe az idén már várhatóan kifutó növekedési hitelprogramnak.
Az eddigi adatok alapján tarthatónak tűnik a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) 17 ezer eladott új járműre vonatkozó előrejelezése a kishaszonjármű-piacon, ugyanakkor a növekedés üteme jövőre tovább lassulhat, ha valóban kifut a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja (NHP). A haszonjárművek finanszírozásában ugyanis nagyon jelentős a szerepe az MNB programjának: a Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2015 első felében összesen 102,3 milliárd forint értékben finanszíroztak a lízingcégek személyautókat, flottákat, illetve kishaszonjárműveket, amelyből 14,71 milliárd forintot az NHP keretében megkötött szerződések adtak. Azt ugyan nem tudni, hogy a kishaszon-kategóriában mekkora az NHP keretében történő finanszírozás aránya, viszont mindenképpen figyelemre méltó, hogy a személyautókat, motorkerékpárokat és kishaszonjárműveket tartalmazó kategória csaknem 63 milliárdos lízingpiaci finanszírozást generált 2015 első fél évében, amely 21 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit, a 2013. első félévinek pedig több mint másfélszerese.
Az NHP ösztönző hatását rendre kiemeli havi jelentéseiben az MGE is, amely megállapítja, hogy a haszonjárműpiac – amelybe a teherautók és a buszok is beletartoznak – a válság előtti potenciál közelében van, ami pozitív folyamatnak tekinthető. „Mivel az NHP ebben az évben biztosan megmarad, optimisták vagyunk a teljes haszonjárműpiac növekedési kilátásait illetően” – fogalmaz a szervezet legutóbbi közleménye, hozzátéve: a kishaszonjárműveknél 96, illetve a nagyhaszonjárműveknél a 116 százalékos, első hét hónapi időarányos teljesülés azt jelenti, hogy a végeredmény az év végére meg is haladhatja az előrejelzéseket. Az eddigi értékesítési adatok mindenesetre nem rosszak: az MGE adatai szerint a január és július közötti időszakban 9492 új kishaszonjárművet értékesítettek Magyarországon, ez 12,8 százalékkal több az egy évvel korábbinál, és a 17 ezres prognózist figyelembe véve is az időarányoshoz közeli teljesítést jelent.
A piac növekedésének várható lassulására utal az is, hogy az értékesítési darabszám már igencsak az ideális mennyiség környékén mozog, hiszen a 2008 előtti eredményeket súrolják az értékesítések. A kereskedők szempontjából viszont biztató lehet, hogy még mindig lehet számolni az elhalasztott kereslettel a piacon, emellett az elmúlt évek visszaesése nyomán szinte teljesen hiányoznak a kínálatból a néhány éves, jó állapotú használt autók. Ennek megfelelően a cégek számára mindenképp megnyugtatóbb megoldást jelenthet, ha új járművekkel frissítik flottájukat. Emellett az sem egyértelmű még, hogy az MNB hitelprogramjának mi lesz a sorsa, vagyis könnyen lehet, hogy valamilyen ösztönző marad a piacon.
A magyar kishaszonjármű-piac növekedése viszont egyáltalán nem számít kiugró mértékűnek régiós összehasonlításban. Az ACEA első féléves adatai szerint itthon a 8176 darabos, első hat hónapi értékesítés 16,4 százalékos bővülést jelentett 2014 azonos időszakához viszonyítva. Ez ugyan jóval erősebb a 12,3 százalékos, európai uniós átlagnál, ám a régiós piacok közül a cseh 33,2, a szlovák 27,4, a lengyel pedig 17,6 százalékos emelkedést produkált az első fél évben. Romániában viszont csak 8,5 százalékkal nőtt az értékesítés, miközben Szlovéniában ugyanennyivel csökkent.
vgo