Hírek

Kishaszonjárművek: tovább lassulhat a bővülés

Bár az idén várhatóan további 6-7 százalékkal növekedhet a kishaszonjármű-piac Magyarországon, 2016-ra tovább mérséklődhet a bővülési ütem. Az értékesítés növekedésében ugyanis jelentős a szerepe az idén már várhatóan kifutó növekedési hitelprogramnak.

Az eddigi adatok alapján tarthatónak tűnik a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) 17 ezer eladott új járműre vonatkozó előrejelezése a kishaszonjármű-piacon, ugyanakkor a növekedés üteme jövőre tovább lassulhat, ha valóban kifut a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja (NHP). A haszonjárművek finanszírozásában ugyanis nagyon jelentős a szerepe az MNB programjának: a Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2015 első felében összesen 102,3 milliárd forint értékben finanszíroztak a lízingcégek személyautókat, flottákat, illetve kishaszonjárműveket, amelyből 14,71 milliárd forintot az NHP keretében megkötött szerződések adtak. Azt ugyan nem tudni, hogy a kishaszon-kategóriában mekkora az NHP keretében történő finanszírozás aránya, viszont mindenképpen figyelemre méltó, hogy a személyautókat, motorkerékpárokat és kishaszonjárműveket tartalmazó kategória csaknem 63 milliárdos lízingpiaci finanszírozást generált 2015 első fél évében, amely 21 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit, a 2013. első félévinek pedig több mint másfélszerese.

Az NHP ösztönző hatását rendre kiemeli havi jelentéseiben az MGE is, amely megállapítja, hogy a haszonjárműpiac – amelybe a teherautók és a buszok is beletartoznak – a válság előtti potenciál közelében van, ami pozitív folyamatnak tekinthető. „Mivel az NHP ebben az évben biztosan megmarad, optimisták vagyunk a teljes haszonjárműpiac növekedési kilátásait illetően” – fogalmaz a szervezet legutóbbi közleménye, hozzátéve: a kishaszonjárműveknél 96, illetve a nagyhaszonjárműveknél a 116 százalékos, első hét hónapi időarányos teljesülés azt jelenti, hogy a végeredmény az év végére meg is haladhatja az előrejelzéseket. Az eddigi értékesítési adatok mindenesetre nem rosszak: az MGE adatai szerint a január és július közötti időszakban 9492 új kishaszonjárművet értékesítettek Magyarországon, ez 12,8 százalékkal több az egy évvel korábbinál, és a 17 ezres prognózist figyelembe véve is az időarányoshoz közeli teljesítést jelent.

A piac növekedésének várható lassulására utal az is, hogy az értékesítési darabszám már igencsak az ideális mennyiség környékén mozog, hiszen a 2008 előtti eredményeket súrolják az értékesítések. A kereskedők szempontjából viszont biztató lehet, hogy még mindig lehet számolni az elhalasztott kereslettel a piacon, emellett az elmúlt évek visszaesése nyomán szinte teljesen hiányoznak a kínálatból a néhány éves, jó állapotú használt autók. Ennek megfelelően a cégek számára mindenképp megnyugtatóbb megoldást jelenthet, ha új járművekkel frissítik flottájukat. Emellett az sem egyértelmű még, hogy az MNB hitelprogramjának mi lesz a sorsa, vagyis könnyen lehet, hogy valamilyen ösztönző marad a piacon.

A magyar kishaszonjármű-piac növekedése viszont egyáltalán nem számít kiugró mértékűnek régiós összehasonlításban. Az ACEA első féléves adatai szerint itthon a 8176 darabos, első hat hónapi értékesítés 16,4 százalékos bővülést jelentett 2014 azonos időszakához viszonyítva. Ez ugyan jóval erősebb a 12,3 százalékos, európai uniós átlagnál, ám a régiós piacok közül a cseh 33,2, a szlovák 27,4, a lengyel pedig 17,6 százalékos emelkedést produkált az első fél évben. Romániában viszont csak 8,5 százalékkal nőtt az értékesítés, miközben Szlovéniában ugyanennyivel csökkent.

vgo

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés