2022.12.06., kedd , Miklós

Déli Áramlat: Aláírták- HÁTTÉR

2010. január 29., péntek 18:08

Aláírták a Déli Áramlat magyarországi projekttársaságának, a Déli Áramlat Magyarország Zrt.-nek az alapítói szerződését Budapesten pénteken a Gazprom és a Magyar Fejlesztési Bank képviselői.

A Déli Áramlat földgázvezeték a Krasznodari területen lévő Beregovaja kompresszorállomástól indulna, elkerüli majd Ukrajnát, mert a Fekete-tenger alatt húzódva Görögországon, illetve a Balkánon és Magyarországon át jutna el Dél- és Észak-Olaszországba.

A Déli Áramlat megvalósításának elősegítésére az orosz Gazrpom és az olasz ENI energetikai cég 2007 júniusában írt alá széndéknyilatkozatot.

Az ennek alapján létrehozott vegyesvállalat tervezi, építi, finanszírozza és üzemelteti az Európába irányuló, évi 30 milliárd köbméter szállítókapacitással rendelkező Déli Áramlat vezeték oroszországi és a tenger alatti szakaszait. A vegyesvállalat 50 százalékban a Gazprom, 50 százalékban az ENI tulajdona. A tervek szerint 2015-től üzemelő gázvezetéken nagyobb részben a Gazprom, kisebb részben pedig az ENI oroszországi lelőhelyeiről származó földgázt szállítanak majd.

Oroszország, Olaszország és Magyarország mellett Törökország, Szerbia, Szlovénia vesz részt a projektben. Bulgária helyét 2009 októberében foglalta el Törökország, a francia Gaz de France csatlakozását 2009 decemberében hagyta jóvá a két alapító, Oroszország és Olaszország.

Eredetileg magyar részről a Mol vett volna részt a projektben. A Mol és az orosz Gazprom 2006. június 21-én írt alá együttműködési megállapodást egy projektcég létrehozásáról a Dél-Európai Gázvezeték megépítésére és egy magyarországi föld alatti gáztározó létrehozására. A SEPco kft. nevű projektcégben 50 százalékban a Mol, 50 százalékban a Gazprom a tulajdonos. Ez a cég készíti egyébként a Déli Áramlat magyar megvalósíthatósági tanulmányát, amelynek előtanulmánya már elkészült.

Az oroszországi gázmezőkről újabb vezetékek megépítésére azért van szükség, mert Európa növekvő igényeihez nem elegendő a jelenlegi szállítókapacitás. Ugyanakkor az új vezetékekkel szeretnék elkerülni a meglévő tranzitútvonalakat, Ukrajnát és Fehéroroszországot, mert velük gyakran merülnek fel ár- és tranzitdíj viták. Az új vezetékek egyike a Déli Áramlat.

Jelenleg a Testvériség gázvezetéken, Ukrajnán keresztül érkezik évi 160-180 milliárd köbméter orosz földgáz Európába, Lengyelország felé pedig a Jamal-vezetéken évi 50 milliárd köbméter.

A Törökországig elkészült Kék Áramlat (Blue Stream) 16 milliárd köbméter/év kapacitású, a már épülő Északi Áramlat (North Stream) kapacitása évi 27 milliárd köbméter lesz, míg a Déli Áramlat (South Stream) kapacitását évi 30 milliárd köbméterre tervezik. Az Északi és a Déli Áramlat gázvezetékek közös jellemzője, hogy mindkettőben részt vesz a Gazprom. Korábban szó volt arról, hogy a Kék Áramlat meghosszabbítása lenne a Déli Áramlat.

Az Európai Unió által is támogatott projekt a Nabucco, amelynek részese a Mol. A Déli Áramlat és a Nabucco nem versenytárs, mert a Nabucco forrása nem orosz, hanem a Kaszpi-tenger térségi és arab földgáz lenne, így nemcsak a szállító útvonalat, hanem a forrást is diverzifikálja.

Piaci szakértők szerint a tervezett vezetékek megépítése esetén is legalább 40-50 milliárd köbméter földgázszállító vezeték hiányzik majd a növekvő európai szükségletek kielégítésére. Reálisan 100 milliárd köbméterrel több kapacitásra lenne szükség ahhoz, hogy valóban verseny alakulhasson ki az európai gázpiacon.

Forrás: MTI



Feliratkozás az Agrotrend.hu hírlevelére

Teljes név:
E-mail cím:*
Elfogadom az Adatvédelmi nyilatkozatot.