Fenntarthatóság

Innováció

Alternatív értékesítési lehetőségek – internetről friss zöldség

A világháló segítségével egyre több zöldséget és gyümölcsöt tudnak eladni a gazdálkodók. Sorban állás helyett az internetről is beszerezhetők a legfrissebb kistermelői élelmiszerek.

A piacozás mellett egyre több kistermelő talált alternatív értékesítési lehetőségeket az elmúlt években. Ahogyan nőtt az igény a városiak részéről a vidéki, jó minőségű és biztonságos élelmiszerek iránt, sorra nyíltak meg a különböző kézműves, termelői árut kínáló webáruházak. A vállalkozó szellemű városi fiataloknak és vidéki kistermelőknek köszönhetően ma már nem kell a piacon sorban állniuk azoknak, akik friss zöldségre vagy gyümölcsre vágynak, ahogy a tojás, a hús, a tejtermékek és a pékáru is egy kattintással beszerezhető.

Fotó:123RF

Kármán Erika, a Szatyor Egyesület elnöke a Magyar Időknek elmondta: a mára heti 200-250 vásárlót kiszolgáló Szatyorbolt.hu kilenc évvel ezelőtt egy baráti társaság igényei alapján felmerült ötletként indult. Néhány környezettudatosan gondolkodó fiatal vidéki, organikus módon termelő gazdát keresett, hogy megbízható forrásból szerezzen be zöldséget és gyümölcsöt. A kör egyre bővült, majd 2011-ben megalapították a Szatyor Egyesületet és létrehozták a webáruházat. A cél, hogy a helyi, szezonális gyümölcs és zöldség minél közelebbről, minél kevesebb csomagolással jusson el a fogyasztókhoz.

A kezdeményezés közösségi alapon működik, a vásárlók javaslatai, visszajelzései alapján alakítják a bolt működését. Kármán Erika szerint a vásárlók száma időszakonként változik. – Bár nyáron a legnagyobb a választék, a legtöbben mégis a szeptemberi és januá­ri időszakban vásárolnak – mondta. A legtöbben biozöldséget és -gyümölcsöt keresnek, emellett sokak kedvence a kovásszal készült kenyér és a tanyasi tojás is. A kezdetekben folyamatosan növekvő vásárlói létszám később a termelői piacok elterjedésével visszaesett, egyre többen találtak ugyanis a lakóhelyük közelében helyi termelőket.

Fotó:123RF

Hasonló szolgáltatást nyújt a Nekedterem.hu webáruház is, a megrendelők itt különböző méretű, előre összekészített csomagokat vásárolhatnak meg. Az 1-3 személyes doboz ára 4500 forint, míg a 3-5 személyes csomagokért 7800 forintot kell fizetni. A szezonális zöldséget, gyümölcsöt és egyéb termékeket tartalmazó dobozt igény szerint bármivel kiegészíthetik a vásárlók. A heti csomagok pontos tartalmáról és az újdonságokról szerdán és vasárnap kapnak levelet az érdeklődők. Molnár Eszter, a Nekedterem.hu webáruház tulajdonos-ügyvezetője elmondta: a kezdeményezés sikerességét jelzi, hogy már négy éve működik az oldal.

A vásárlók részéről megvan az igény arra, hogy különösebb utánajárás nélkül jó minőségű élelmiszerhez jussanak, és rendelkezésre áll az a 80-100 beszállítóból álló társaság is, amely ki tudja szolgálni ezt az igényt. Molnár Eszter szerint amellett, hogy a vásárlók könnyedén hozzájuthatnak a vidék ízeihez, a termelőknek is hasznos az oldal. – A gazdák és a feldolgozók nagy része főként a piacokon árulja portékáját, a mi segítségünkkel viszont nem csak egy környék vásárlóit érik el, hiszen a főváros minden kerületébe szállítunk – emelte ki. Ráadásul a termelők olyan visszajelzéseket is kapnak, amelyek segíthetik a munkájukat. A megrendelői igényekről elmondta: vannak, akik elsősorban a friss zöldséget, gyümölcsöt szerzik be ebben a formában, míg mások a tartósítószer- és adalékanyag-mentes húskészítményekre esküsznek, a megrendelők egy része pedig minden élelmiszert innen vásárol.

Fotó:123RF

Az elmúlt évek egyik legérdekesebb termelői kezdeményezése a Youtyúk nevet viseli. A három családi gazdálkodót összefogó weboldal lényege, hogy a vásárlók a kiválasztott termelő tyúkjait támogatják, cserébe hetente kapnak egy csomagnyi tojást. Egy tyúk öt tojást tojik hetente. Heti tíz tojás négy héten keresztül – azaz két tyúk „bérlése” – havi 2260 forintba kerül. A megrendelők hetente kapják meg a friss tojást, és 12 átvételi pont közül választhatnak a fővárosban. A gazdák vállalják, hogy az állatokat szabadtartásban, kistermelői vagy családi gazdaságból származó takarmányon nevelik.

Hasonló elven működik a Webcsirke is. A honlap tanulsága szerint a 30 éve baromfitartással foglalkozó Tóth Mátyás családi vállalkozásban kínálja a vásárlóknak a felnevelt állatokat. Az oldal 2010-ben indult, a megrendelők a honlapon található kínálat, illetve árlista alapján adhatják le a rendelést, és megjelölhetik a kiszállítás helyét is. A termelő ezt követően az előre megbeszélt napon és időpontban megjelenik a hűtőkocsijával és leszállítja az árut. Az átvételi helyek mindig azonosak, Budapest mellett az ország több pontját érintik, így a fővárosiak mellett több vidéki települést is ellátnak jó minőségű, friss csirkehússal.

agrotrend.hu / magyaridok.hu

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=13 crop=no ]
Hirdetés [bsa_pro_ad_space id=14 crop=no ]

Facebook